Sundhedsudvalget 2020-21
B 8
Offentligt
2294615_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg
Dato: 01-12-2020
Enhed: JURA
Sagsbeh.: DEPMKDP
Sagsnr.: 2014671
Dok. nr.: 1448916
Folketingets Sundheds- og Ældreudvalg har den 19. november stillet følgende spørgs-
mål nr. 2 (B 8 Forslag til folketingsbeslutning om forlængelse af nedfrysning af befrug-
tede og ubefrugtede æg (borgerforslag)) til sundheds- og ældreministeren, som her-
med besvares.
Spørgsmål nr. 2:
”Vil
ministeren kommentere notat fra Julie Agerschou og Cathrine Wichmands fore-
træde den 10. november 2020, jf. B 8 - bilag 3.”
Svar:
Indledningsvis kan jeg oplyse, at den politiske aftale om ophævelse af 5-års grænsen
for opbevaring af menneskelige æg nedfrosset i forbindelse med fertilitetsbehandling
og sygdom, der blev indgået den 18. oktober 2020, er indgået mellem alle Folketingets
partier.
Aftalen er dermed udtryk for alle partiers ønske om at sikre, at kvinder (og par) ikke
skal gennemgå en unødvendig og krævende proces med hormonstimulation og ægud-
tagning, hvis der allerede eksisterer nedfrosne æg, der kan benyttes i forsøget på at
opnå graviditet, ligesom partierne ønsker at sikre, at kvinder ramt af sygdom selv kan
beslutte, hvornår de ønsker at gøre brug af deres nedfrosne æg.
Jeg kan ligeledes oplyse, at der i mit udspil til den politiske aftale ikke var lagt op til, at
aftalen skulle omfatte en udvidelse af adgangen til at opbevare nedfrosne æg, der ud-
tages uden medicinsk begrundelse til evt. fremtidig brug
såkaldt ”social freezing”
. Det
ligger der en række overvejelser af både samfundsmæssig og sundhedsfaglig karakter
til grund for.
Det er bl.a. min opfattelse, at en udvidelse af adgangen til at nedfryse æg for at ud-
sætte en evt. graviditet til senere i livet er et forkert signal at sende i et samfund, hvor
fertiliteten gennem mange år har været dalende, hovedsageligt fordi vi får børn senere
og senere.
Dertil kommer, at det er langt fra sikkert, at det på et senere tidspunkt vil være muligt
at etablere en graviditet ved hjælp af de nedfrosne æg.
Endelig er det væsentligt at bemærke sig, at der er højere risici for komplikationer for-
bundet med at gennemføre en graviditet i en høj alder (biologisk set)
hvilket kan have
konsekvenser for både mor og barn.
Jeg har selvfølgelig stor forståelse for ønsket om at ligestille kvinders og mænds adgang
til at opbevare henholdsvis nedfrosne æg og nedfrossen sæd. Jeg vil dog gøre opmærk-
som på, at der, selvom der i begge tilfælde er tale om opbevaring af kønsceller, gør sig
B 8 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til notat fra Julie Agerschou og Cathrine Wichmands foretræde 10/11-20, til sundheds- og ældreministeren
visse relevante biologiske forskelle gældende i forhold til kvinder og mænds naturlige
reproduktionsevne. Det gælder bl.a. alderens betydning for kvinders og mænds fertili-
tet. Hvor kvinders naturlige reproduktionsevne falder markant med alderen (for som
oftest at ophøre omkring 45-46 års alderen), gør det tilsvarende sig ikke gældende for
mænd. Af samme grund vil der i praksis heller ikke blive nedfrosset sæd til evt. fremti-
dig (egen) brug
uden
at der er en sundhedsfaglig grund (fx sygdom) for det.
Den politiske aftale af 18. oktober 2020 vil blive udmøntet i et lovforslag, som forventes
fremsat i Folketinget inden jul. Et udkast til lovforslag har netop været i en kort offentlig
høring.
Om tiden frem mod, at et lovforslag kan træde i kraft, kan jeg oplyse følgende:
Der gælder for tiden en midlertidig suspension af den nuværende lovbestemmelse om,
at befrugtede og ubefrugtede menneskelige æg maksimalt kan opbevares i 5 år, hvor-
efter de skal destrueres.
Bestemmelsen er midlertidigt suspenderet med henblik på at sikre, at der ikke destru-
eres æg i den periode, hvor det
grundet restriktioner relateret til håndteringen af
COVID-19
ikke er muligt for kvinder og par at gøre brug af deres nedfrosne æg, dvs.
æg, som de pågældende kvinder/par under normale omstændigheder havde kunnet
gøre brug af inden udløbet af den tilladte opbevaringsperiode på 5 år.
Efter indstilling fra Styrelsen for Patientsikkerhed har jeg besluttet at forlænge den
midlertidige suspension af 5-års grænsen frem til den 1. februar 2021, hvilket Styrelsen
for Patientsikkerhed skriftligt har orienteret landets fertilitetsklinikker om.
Det er som nævnt oven for forventningen, at lovforslaget, der skal udmønte den poli-
tiske aftale af 18. oktober 2020, vil blive fremsat inden jul med henblik på, at lovæn-
dringen kan træde i kraft inden den 1. februar 2021, hvor den midlertidige suspende-
ring af 5-års grænsen udløber.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Mie Damgård Hersbøll
Side 2