Foretræde
Sundheds- og Ældreudvalget d. 10. november 2020
I forbindelse med vores foretræde omkring borgerforslag
”Forlængelse af nedfrysning af befrugtede og ubefrugtede æg”
(B8)
ønsker vi at få Sundhedsministeriets kommentarer på nedenstående
spørgsmål.
Hvorfor har Sundhedsministeriet valgt ikke at medtage de
ubefrugtede æg (der er taget ud uden medicinsk indikation)
med i den politiske aftale indgået omkring forlængelse af
nedfrysningen af æg? Hvorfor ikke give kvinder samme ret til
forvaltning af egen krop og kønsceller som mænd har?
Hvorfor er der ikke ligestilling mellem ægceller og sædceller i
fertilitetslovgivningen? Iht. §12 må æg ikke sælges, hvorfor
ikke, når det er tilladt at sælge sæd?
Er det planen at få vedtaget loven om forlængelse af
nedfrysning af æg inden d. 1. December 2020, hvor den
generelle dispensation for destruktion er æg udløber?
Hvis det ikke lykkedes at vedtage loven inden d. 1. december
2020, hvor den generelle dispensation for destruktion af æg
udløber, er det så planen at forlænge dispensationen, så der
ikke unødigt bliver destrueret æg inden loven bliver vedtaget?
Hvilken retstilling har de kvinder og par, hvis æg skulle have
været destrueret i perioden fra dispensationen blev indført til
d. 1. december 2020 eller den dag, hvor loven bliver
vedtaget?
Hvordan har kommunikationen fra Styrelsen for
Patientsikkerhed været til samtlige fertilitetsklinikker om
denne generelle dispensation af destruktioner af æg?
Hvornår kan vi forestille os en generel gennemgang af
fertilitetslovgivningen og en opdatering af denne?
Cathrine Widunok Wichmand
–
Julie Sams Agerschou
–
1