Erhvervsudvalget 2020-21
B 77 Bilag 5
Offentligt
2411485_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 77
Folketinget 2020-21
Beretning afgivet af Erhvervsudvalget den [8. juni 2021]
3. udkast
(Politiske bemærkninger fra S)
Beretning
over
Forslag til folketingsbeslutning om dispensation fra reglerne om tidsbegrænset
campering i vintermånederne
[af Hans Kristian Skibby (DF) m.fl.]
1. Politiske bemærkninger
Venstre, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti
og Uffe Elbæk (UFG)
Venstre, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti
og Uffe Elbæk (UFG) er enige om at pålægge regeringen at
fremsætte et lovforslag, der gør det muligt for kommunerne
at dispensere fra kravet om, at man kun må opholde sig
på campingpladser i maksimalt 15-20 dage ad gangen i
perioden fra den 1. november til den 28. februar. I første
omgang kan dispensationsordningen etableres som en for‐
søgsordning, der skal evalueres efter en given tidsperiode -
eksempelvis 2 års virke.
Venstre, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti
og Uffe Elbæk (UFG) er enige om, at kommunerne skal
vises den tillid, at de får mulighed for at tage stilling til an‐
modninger fra campingpladsejere, der ønsker at holde cam‐
pingpladsen åben for en begrænset kreds af beboere i perio‐
den fra den 1. november til den 28. februar, og samtidig
skal danskerne vises den tillid og frihed, der ligger i retten
til selv at have indflydelse på, hvordan man bor, lever og
holder ferie.
Endelig er Venstre, Det Konservative Folkeparti, Dansk
Folkeparti og Uffe Elbæk (UFG) enige om, at kommunerne
ved behandling af dispensationsansøgninger skal tage højde
for de enkelte beboeres forhold, herunder navnlig om der
er mindreårige blandt de beboere, som campingpladsejeren
ønsker at have boende vinteren over. Der kan være stor
forskel på de familier, der ønsker at kunne opholde sig på
en campingplads i vintermånederne, og derfor bør kommu‐
nen også tage højde for den enkelte borger, familie og det
enkelte barns behov, når den vurderer, om vedkommende
kan optage én af de pladser på en given campingplads, som
ejeren har fået dispensation til at holde åben. Der ændres
med andre ord ikke på kommunernes ansvar, når det handler
om at sikre, at børn ikke lever under forhold, der sætter
deres trivsel og udvikling i fare. Derfor bør det altoverve‐
jende udgangspunkt for kommunernes vurdering også være,
at familier med børn og unge under 18 år ikke skal bo i
en campingvogn hele året, men samtidig bør der være en
mulighed for, at sådanne familier i helt særlige tilfælde kan
få tilladelse til at bo på en campingplads, der har fået dis‐
pensation til at holde åbent i vintermånederne, særligt hvis
familien er socialt udsat eller har andre sociale problemstil‐
linger inde på livet.
Det forudsættes, at campingpladsen er godkendt til hel‐
årsbrug jf. gældende ret, og opfylder eksisterende miljøkrav
m.v. Campingreglementet skal overholdes således, at vin‐
tercamping forsat kun kan ske på de campingpladser med
beliggenhed uden for særligt værdifulde områder, herunder
inden for strandbeskyttelseslinjen og i klitfredede områder.
Med den foreslåede dispensationsordning får kommunen
indblik i, hvilke borgere der ønsker at bo på en camping‐
plads i vintermånederne, og får dermed også mulighed for at
vurdere, om det er hensigtsmæssigt for den enkelte borger,
campingplads og for lokalområdet, at de bor i længere tid på
campingpladsen fra den 1. november til den 28. februar.
Socialdemokratiet
Socialdemokratiet [og xxxx-partier] er enige om at på‐
lægge regeringen at fremsætte et lovforslag, der gør det
muligt for kommunerne at dispensere fra kravet om, at man
kun må opholde sig på campingpladser i maksimalt 15-20
DokumentId
Journalnummer
B 77 - 2020-21 - Bilag 5: 3. udkast til beretning
2411485_0002.png
2
dage ad gangen i perioden fra den 1. november til den 28.
februar. I første omgang kan dispensationsordningen etable‐
res som en forsøgsordning, der skal evalueres efter en given
tidsperiode. Eksempelvis 2 års virke.
For at sikre beskyttelsen af særligt værdifulde områder
i det danske landskab og sikre, at campingpladserne ikke
benyttes utilsigtet til placering af borgere, der har brug for
anden støtte eller lignende, bør forsøgsordningen afgrænses
på følgende måde:
1. Forsøgsordningen skal alene omfatte campingpladser,
der allerede har tilladelse til vintercampering, så det sikres,
at områder, der i en kommuneplan eller i en delvist opret‐
holdt regionplansretningslinje er udpeget til særligt værdi‐
fuldt landskabsområde, naturområde eller lignende, frihol‐
des fra vintercampering.
2. En kommune kan give tilladelse til helårscampering på
højst 2-5 pct. af enhederne på en campingplads. Det svarer
i snit til ca. 4-5 pladser pr. campingplads. Derved sikres
det, at campingpladserne i høj grad kan bibeholde deres
karakter som rekreative områder, der er tilgængelige for hele
befolkningen, og giver mulighed for en billig og anderledes
ferieform for alle.
3. Helårsbeboelse på campingpladser må alene ske i bo‐
ligtyper, der er egnede til længerevarende ophold.
Partierne [xxx] er enige om, at kommunerne skal vises
den tillid, at de får mulighed for at tage stilling til anmod‐
ninger fra campingpladsejere, der ønsker at holde camping‐
pladsen åben for en begrænset kreds af beboere i perioden
fra 1. november til 28. februar, og samtidig skal danskerne
vises den tillid og frihed, der ligger i retten til selv at have
indflydelse på, hvordan man bor, lever og holder ferie.
Endelig er partierne [xxx] enige om, at det skal indgå
i ordningen, at kommunerne ved behandling af dispensati‐
onsansøgninger skal tage højde for de enkelte beboeres for‐
hold, herunder navnlig om der er mindreårige blandt de be‐
boere, campingpladsejeren ønsker at have boende vinteren
over. Forsøgsordningen skal dog ikke medvirke til, at der
indføres permanente sekunda-boliger i form af campingvog‐
ne, trailere og telte/hytter, som ikke lever op til det gængse
velfærdsniveau for boliger i Danmark, herunder bygnings‐
reglementets krav om sikre og sunde boliger, isoleret til
vinterbrug etc.
Kommunalbestyrelserne er ansvarlige for kommunens
boligforsyning, herunder at antallet af almene boliger dæk‐
ker det lokale behov for passende boliger til en rimelig hus‐
leje til boligsøgende, som har vanskeligheder ved at skaffe
sig en bolig på almindelige markedsvilkår. Kommunalbesty‐
relsen kan råde over hver fjerde ledige bolig til løsning af
påtrængende boligsociale opgaver. Kun 9,1 pct. af udlejnin‐
gerne af almene familieboliger fandt i 2020 sted som kom‐
munal anvisning, og kommunalbestyrelserne kan i stedet for
at give tilladelse til helårscamping anvise en almen bolig til
de pågældende boligsøgende.
Der kan være stor forskel på de familier, der ønsker at
kunne opholde sig på en campingplads i vintermånederne,
og derfor bør kommunen også tage højde for den enkelte
borger, familie og det enkelte barns behov, når den vurderer,
om vedkommende kan optage én af de pladser på en given
campingplads, som ejeren har fået dispensation til at holde
åben. Der ændres med andre ord ikke på kommunernes an‐
svar, når det handler om at sikre, at børn ikke lever under
forhold, der sætter deres trivsel og udvikling i fare. Derfor
bør det altovervejende udgangspunkt for kommunernes vur‐
dering også være, at familier med børn og unge under 18 år
ikke skal bo i en campingvogn hele året, men samtidig bør
der være en mulighed for at sådanne familier i helt særlige
tilfælde kan få tilladelse til at bo på en campingplads, der
har fået dispensation til at holde åbent i vintermånederne.
Det forudsættes, at campingpladsen er godkendt til vin‐
tercamping, jf. gældende ret, og opfylder eksisterende miljø‐
krav m.v. Campingreglementet skal overholdes således, at
vintercamping forsat kun kan ske på de campingpladser med
beliggenhed udenfor særligt værdifulde områder, herunder
indenfor strandbeskyttelseslinjen og i klitfredede områder.
Med den foreslåede dispensationsordning får kommunen
indblik i hvilke borgere, der ønsker at bo på en camping‐
plads i vintermånederne, og får dermed også mulighed for at
vurdere, om det er hensigtsmæssigt for den enkelte borger,
campingplads og for lokalområdet, at de bor i længere tid på
campingpladsen fra den 1. november til den 28. februar.
Nye Borgerlige, Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit
Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokku‐
rin havde ved beretningsafgivelsen ikke medlemmer i ud‐
valget og dermed ikke adgang til at komme med politiske
bemærkninger i beretningen.
2. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 6. november 2020
og var til 1. behandling den 12. januar 2021. Beslutnings‐
forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Erhvervsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i < > møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på beslut‐
ningsforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig
henvendelse om beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 1 spørgsmål
til erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
B 77 - 2020-21 - Bilag 5: 3. udkast til beretning
2411485_0003.png
3
P.u.v.
Anni Matthiesen (V)
formand