Til beslutningsforslag nr.
B 77
Folketinget 2020-21
Beretning afgivet af Erhvervsudvalget den 30. juni 2021
Beretning
over
Forslag til folketingsbeslutning om dispensation fra reglerne om tidsbegrænset
campering i vintermånederne
[af Hans Kristian Skibby (DF) m.fl.]
1. Politiske bemærkninger
Udvalget
På baggrund af initiativ fra Dansk Folkeparti er udvalget
enige om at pålægge regeringen at fremsætte et lovforslag,
der gør det muligt for kommunerne at dispensere fra kravet
om, at man kun må opholde sig på campingpladser i maksi‐
malt 15-20 dage ad gangen i perioden fra den 1. november
til den 28. februar. I første omgang kan dispensationsord‐
ningen etableres som en forsøgsordning, der skal evalueres
efter en given tidsperiode, eksempelvis 2 år.
For at sikre beskyttelsen af særlig værdifulde områder
i det danske landskab og sikre, at campingpladserne ikke
benyttes utilsigtet til placering af borgere, der har brug for
anden støtte el.lign., bør forsøgsordningen afgrænses på føl‐
gende måde:
1) Forsøgsordningen skal alene omfatte campingpladser,
der allerede har tilladelse til vintercampering, så det
sikres, at områder, der i en kommuneplan eller i en
delvis opretholdt regionplansretningslinje er udpeget
til særlig værdifuldt landskabsområde, naturområde
el.lign., friholdes fra vintercampering.
2) En kommune kan give tilladelse til helårscampering
på højst 5 pct. af enhederne på en campingplads. Det
svarer i snit til ca. fire til fem pladser pr. camping‐
plads. Derved sikres det, at campingpladserne i høj
grad kan bibeholde deres karakter som rekreative om‐
råder, der er tilgængelige for hele befolkningen og gi‐
ver mulighed for en billig og anderledes ferieform for
alle.
3) Helårsbeboelse på campingpladser må alene ske i bo‐
ligtyper, der er egnede til længerevarende ophold.
Udvalget er enige om, at kommunerne skal vises den
tillid, at de får mulighed for at tage stilling til anmodninger
fra campingpladsejere, der ønsker at holde campingpladsen
åben for en begrænset kreds af beboere i perioden fra den
1. november til den 28. februar, og samtidig skal danskerne
vises den tillid og frihed, der ligger i retten til selv at have
indflydelse på, hvordan man bor, lever og holder ferie.
Endelig er udvalget enige om, at det skal indgå i ord‐
ningen, at kommunerne ved behandling af dispensationsan‐
søgninger skal tage højde for de enkelte beboeres forhold,
herunder navnlig om der er mindreårige blandt de beboe‐
re, campingpladsejeren ønsker at have boende vinteren
over. Forsøgsordningen skal dog ikke medvirke til, at der
indføres permanente sekundaboliger i form af campingvog‐
ne, trailere og telte/hytter, som ikke lever op til det gængse
velfærdsniveau for boliger i Danmark, herunder bygnings‐
reglementets krav om sikre og sunde boliger isoleret til vin‐
terbrug etc.
Kommunalbestyrelserne er ansvarlige for kommunens
boligforsyning, herunder at antallet af almene boliger dæk‐
ker det lokale behov for passende boliger til en rimelig hus‐
leje til boligsøgende, som har vanskeligheder ved at skaffe
sig en bolig på almindelige markedsvilkår. Kommunalbesty‐
relsen kan råde over hver fjerde ledige bolig til løsning af
påtrængende boligsociale opgaver. Kun 9,1 pct. af udlejnin‐
gerne af almene familieboliger fandt i 2020 sted som kom‐
munal anvisning, og kommunalbestyrelserne kan i stedet for
at give tilladelse til helårscamping anvise en almen bolig til
de pågældende boligsøgende.
Der kan være stor forskel på de familier, der ønsker at
kunne opholde sig på en campingplads i vintermånederne,
og derfor bør kommunen også tage højde for den enkelte
borgers, den enkelte families og det enkelte barns behov,
når den vurderer, om vedkommende kan optage en af de
pladser på en given campingplads, som ejeren har fået dis‐
pensation til at holde åben. Der ændres med andre ord ikke
på kommunernes ansvar, når det handler om at sikre, at børn
ikke lever under forhold, der sætter deres trivsel og udvik‐
AX026704