Retsudvalget 2020-21
B 7
Offentligt
2314733_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
6. januar 2021
Sikkerhedskontor I
Simon Bundegaard Erik-
sen
2020-0040-0090
1753143
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 19 vedrørende forslag til folke-
tingsbeslutning om indførelse af en 18-årsmindstealder for omskæring af
raske børn (B 7), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren
den 9. december 2020.
Nick Hækkerup
/
Jesper Hagen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
B 7 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om, hvorledes forslaget skal ændres for at undgå, at omskæring af kvinder over 18 år lovliggøres med forslaget , til justitsministeren
Spørgsmål nr. 19 vedrørende forslag til folketingsbeslutning om indfø-
relse af en 18-årsmindstealder for omskæring af raske børn (B 7) fra
Folketingets Retsudvalg:
”Kan ministeren bekræfte, at en 18-årsmindstealder for omskæ-
ring af børn kan indføres efter de i forslaget formulerede model-
ler, uden at det gældende forbud mod omskæring af kvinder
uanset alder ophæves?”
Svar:
Efter straffelovens § 245 a er det strafbart ved et legemsangreb med eller
uden samtykke at bortskære eller på anden måde fjerne kvindelige ydre
kønsorganer helt eller delvis. Overtrædelse af bestemmelsen straffes med
fængsel indtil 6 år. Bestemmelsen finder ikke anvendelse på omskæring af
drenge.
Beslutningsforslaget om indførelse af en 18-årsmindstealder for omskæring
af raske børn (B 7) pålægger regeringen at fremsætte lovforslag, der indfører
en kønsneutral mindstealder på 18 år for omskæring, som ikke er nødvendig
af helbredsmæssige årsager.
I bemærkningerne til beslutningsforslaget anføres bl.a., at lovgivningen skal
ligestille alle børn under 18 år uanset køn, kulturel baggrund eller forældres
religiøse overbevisninger, så de får samme retskrav på kropslig integritet og
autonomi.
Der opstilles i den forbindelse tre forslag til, hvordan dette efter forslagsstil-
lernes opfattelse kan opnås. To af forslagene angår ændringer af henholdsvis
sundhedsloven og forældreansvarsloven, mens det tredje forslag angår en
ændring af straffelovens § 245 a, så det fremover fremgår, at den, som ved
et legemsangreb med eller uden samtykke på en umyndig person bortskærer
eller på anden måde fjerner ydre kønsorganer helt eller delvis, straffes med
fængsel indtil 6 år.
Justitsministeriet kan for så vidt angår den foreslåede ændring af straffe-
lovens § 245 a oplyse, at en sådan ændring indebærer, at det ikke vil være
strafbart efter bestemmelsen at foretage omskæring af myndige personer,
herunder kvinder.
Det bemærkes, at det ikke fremgår af beslutningsforslagets bemærkninger,
om det med dette forslag er tilsigtet at afkriminalisere omskæring af myn-
2
B 7 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om, hvorledes forslaget skal ændres for at undgå, at omskæring af kvinder over 18 år lovliggøres med forslaget , til justitsministeren
dige kvinder, eller om sådanne handlinger – som det var tilfældet før indfø-
relsen af straffelovens § 245 a – kan være omfattet af straffelovens almin-
delige voldsbestemmelser i §§ 244, 245 og 246.
Såfremt det er intentionen, at det også efter den foreslåede ændring af straf-
felovens § 245 a skal være strafbart efter bestemmelsen at fjerne kvindelige
ydre kønsorganer helt eller delvis fra en person over 18 år, vil ændringen
skulle udformes på en måde, hvor dette afspejles i bestemmelsen.
3