Retsudvalget 2020-21
B 7 Bilag 22
Offentligt
2392457_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 7
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Retsudvalget den 29. april 2021
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om indførelse af 18-årsmindstealder for
omskæring af raske børn
(borgerforslag)
[af Flemming Møller Mortensen (S), Peter Skaarup (DF), Sofie Carsten Nielsen (RV), Karsten Hønge (SF),
Peder Hvelplund (EL), Mai Mercado (KF), Pernille Vermund (NB), Ole Birk Olesen (LA), Torsten Gejl (ALT),
Aaja Chemnitz Larsen (IA) og Susanne Zimmer (UFG)]
1. Ændringforslag
Der er stillet 2 ændringsforslag til beslutningsforsla‐
get. Inger Støjberg (UFG) har stillet ændringsforslag nr.
1, og Enhedlistens medlemmer af udvalget har stillet æn‐
dringsforslag nr. 2.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, KD, SIU, JF og Sikandar
Siddique (UFG)) indstiller beslutningsforslaget til
forkastel‐
se.
Flertallet vil stemme imod de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (SF, EL, IA og Simon Emil
Ammitzbøll-Bille (UFG)) indstiller beslutningsforslaget til
vedtagelse
med det af Enhedslisten stillede ændringsfor‐
slag. Mindretallet vil stemme imod det af Inger Støjberg
(UFG) stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (KF) vil redegøre for sin
stilling ved beslutningsforslagets 2. behandling. Det bemær‐
kes, at folketingsgruppens medlemmer er fritstillet og derfor
kan forventes at stemme forskelligt.
Et
tredje mindretal
i udvalget (DF) indstiller beslutnings‐
forslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
fjerde mindretal
i udvalget (RV) indstiller beslutnings‐
forslaget til
forkastelse.
Mindretallet vil stemme imod de
stillede ændringsforslag. Det bemærkes, at folketingsgrup‐
pens medlemmer er fritstillet og derfor kan forventes at
stemme forskelligt.
Et
femte mindretal
i udvalget (NB) indstiller beslutnings‐
forslaget til
vedtagelse uændret.
Det bemærkes, at folke‐
tingsgruppens medlemmer er fritstillet og derfor kan forven‐
tes at stemme forskelligt.
Et
sjette mindretal
i udvalget (Inger Støjberg (UFG)) vil
ved 2. behandling af beslutningsforslaget stemme hverken
for eller imod beslutningsforslaget. Mindretallet vil stemme
for det af mindretallet stillede ændringsforslag.
Der gøres opmærksom på, at et flertal eller mindretal
i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved af‐
stemninger i Folketingssalen.
Liberal Alliance, Alternativet og Sambandsflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udval‐
get og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget konstaterer,
at spørgsmålet om omskæring af drengebørn er komplekst
og indeholder en række værdimæssige elementer samt histo‐
riske, sundhedsmæssige og religiøse elementer og elementer
af betydning for udenrigs- og sikkerhedspolitik. S konstate‐
rer endvidere, at den lovgivning, som beslutningsforslaget
sigter mod at indføre, i praksis vil være et de facto-forbud
mod omskæring af drengebørn af ikkemedicinske årsager,
og at Danmark således ville være et af de første lande i ver‐
den til at indføre et sådant forbud. S noterer sig endvidere,
at et forbud mod omskæring, som det beslutningsforslaget
sigter mod at indføre, vil gøre det meget vanskeligt for
det jødiske mindretal at praktisere deres tro i Danmark. S
finder på den baggrund, at et forbud mod omskæring, som
det beslutningsforslaget sigter mod at indføre, ikke er den
rigtige løsning.
AX026343
B 7 - 2020-21 - Bilag 22: Betænkning afgivet den 29. april 2021
2392457_0002.png
2
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget bemærker, at det er en
vanskelig og kompleks problemstilling. V er modstander
af omskæring, men samtidig modstander af et forbud mod
rituel omskæring af drengebørn. Grunden til, at V ikke kan
støtte nærværende beslutningsforslag, er, at det kan få store
udenrigspolitiske konsekvenser, hvis Danmark som det førs‐
te land i verden indfører et forbud mod rituel omskæring af
drengebørn. Der er derudover helbredsmæssige konsekven‐
ser forbundet ved at indføre en 18-årsaldersgrænse. Der
er ifølge lægevidenskaben netop forbundet større risici og
komplikationer med omskæring senere i livet end med om‐
skæring som barn. Det læner sig op ad Sundhedsstyrelsens
anbefalinger, som hverken tilråder eller fraråder rituel om‐
skæring af drengebørn. Der er derudover nogle religiøse
bekymringer, herunder at Det Jødiske Samfund, som er et
anerkendt trossamfund i Danmark, ikke nødvendigvis vil
kunne opretholde dets anerkendelse, hvis de vil fortsætte
med at opfordre deres medlemmer til at få foretaget religi‐
øs omskæring, skulle nærværende beslutningsforslag blive
vedtaget. Af disse grunde kan V ikke støtte beslutningsfor‐
slaget.
Det Konservative Folkeparti
Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
bemærker, at den konservative folketingsgruppe er enig
om, at der er hensyn på begge sider, der vejer for eller
imod. Hensynene er blandt andet følgende: barnets ret til
egen krop, spørgsmålet om smertelindring, forældrenes ret
til at opdrage barnet inden for en bestemt tradition, hensynet
til historie, kultur og religion, herunder det jødiske mindre‐
tal i Danmark, samt verdens syn på Danmark, hvis vi går
enegang og indfører en aldersgrænse for omskæring af raske
drengebørn.
Den konservatives folketingsgruppe er fritstillet i denne
sag, og der er således gruppemedlemmer, der er for indførel‐
se af en aldersgrænse, og der er gruppemedlemmer, der er
imod en sådan aldersgrænse. Forholdet i folketingsgruppen
af ikkeclearede medlemmer er 5:2 imod et forbud.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at
DF støtter en aldersgrænse på 18 år for omskæring af raske
drenge. DF har aldrig tidligere været tilhænger af at omskæ‐
re drengebørn uden medicinsk indikation for indgrebet.
Når rituel omskæring alligevel har været tilladt i Dan‐
mark, skyldes det bl.a. det forhold, at omskæring af drenge‐
børn er et centralt ritual i jødedommen. Det er nu kommet
frem, at der dels er mange flere drengebørn end oprindelig
antaget, som har fået komplikationer efter omskæring – nog‐
le endda livstruende komplikationer. Derudover er det kom‐
met frem, at det ikke er muligt at lokalbedøve drengebørne‐
ne tilstrækkeligt i forbindelse med indgrebet. Det fremgår af
Styrelsen for Patientsikkerheds rapport om ikketerapeutisk
omskæring, 20. februar 2020, at: »Tilstrækkelig smertedæk‐
ning og bedøvelse er en forudsætning for gennemførelse af
omskæring. Litteraturen om metoder til bedøvelse og smer‐
tedækning er meget forskelligartet. Litteraturgennemgangen
viser, at flere metoder kan have smertelindrende effekt, men
at fuld smertelindring næppe er mulig at opnå hos alle,
med mindre der gives generel anæstesi. Generel anæstesi
er indgribende over for barnets fysiologi og forbundet med
en række risici, særlig hos børn under 1 år og nyfødte i
særdeleshed«. Samtidig kunne de faglige selskaber ikke stå
inde for styrelsens anbefalinger. På den baggrund mener DF,
at der er behov for at sikre drengebørnene selvbestemmelse
over egen krop, og at det bør ske ved indførelse af en alders‐
grænse på 18 år for omskæring af raske drenge.
I anerkendelse af, at der hidtil ikke har været begrænsnin‐
ger i adgangen til at omskære raske drengebørn, bakker DF
op om ændringsforslag nr. 1, der er stillet af Inger Støjberg
(UFG), fordi ændringsforslaget trods alt – hvis det vedtages
– betyder et skridt i den rigtige retning i relation til at ned‐
bringe antallet af omskæringer af raske drengebørn markant
og samtidig sikre, at de omskæringer, der sker, finder sted
på det tidspunkt i barnets liv, hvor der er mindst risiko for,
at indgrebet fører til komplikationer og senfølger. DF ønsker
ligesom stillerne af borgerforslaget en aldersgrænse på 18
år, men da et flertal i Folketinget formodentlig nedstemmer
borgerforslaget, ser DF ændringsforslaget fra Enhedslisten
om at lade Straffelovrådet se på sagen som et skridt i den
rigtige retning og støtter derfor dette ændringsforslag.
Uanset ændringsforslagene mener DF, at tiden arbejder
for borgerforslagets intention, så der forhåbentlig snarest
muligt kan gennemføres et forbud mod omskæring af raske
drenge i Danmark.
Socialistisk Folkeparti
Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget bemær‐
ker, at SF har truffet en landsmødebeslutning om at indføre
en aldersgrænse for omskæring, og derfor støtter SF forsla‐
get om en aldersgrænse på 18 år for omskæring af drenge.
For SF handler en aldersgrænse udelukkende om børns
ret til selv at træffe beslutninger om indgreb af irreversibel
karakter, når de er gamle nok til det.
Aldersgrænsen handler efter SF’s opfattelse ikke om,
hvordan man politisk kan lægge størst mulige hindringer i
vejen for religiøse mindretal i Danmark, men om, hvorvidt
børn har selvstændige rettigheder til at bestemme, hvad der
skal ske med deres krop på et tidspunkt, når de har alderen
til det.
Vi har i Danmark en meget stolt tradition for at forsvare
og lovgive om børns rettigheder. Når børn ikke er gamle
nok til at give deres samtykke, skal vi efter SF´s opfattelse
naturligvis ikke udføre indgreb på børnene, hvis indgrebene
ikke er medicinsk velbegrundede. Heller ikke religion kan
stå over barnets ret til at bestemme over egen krop. SF
mener tillige, at en klog religion udvikler sig i overensstem‐
melse med det omgivende samfund, og SF bemærker, at den
overvejende del af befolkningen støtter en aldersgrænse i
forhold til omskæring af drenge.
Derudover er det værd at bemærke, at rituel omskæring
af drenge hverken er ufarligt eller uden ulempe resten af
livet for den, som er omskåret. SF finder det bekymrende,
at narkoselægerne og urologerne ikke kan stå inde for den
model, som Styrelsen for Patientsikkerhed lagde op til; nem‐
B 7 - 2020-21 - Bilag 22: Betænkning afgivet den 29. april 2021
2392457_0003.png
3
lig at bruge lokalbedøvelse i stedet for fuld narkose. Eksper‐
terne siger derimod, at der er en risiko ved narkose, og
lokalbedøvelse er ikke tilstrækkelig. SF finder derfor, at vi
ikke har en behandlingsmodel, som lægerne fagligt kan stå
inde for.
SF anerkender, at forældre skal have ret til at opdrage
deres børn i en bestemt tro, men der skal efter SF’s opfat‐
telse samtidig være en klar grænse for, hvilke beslutninger
forældrene kan træffe på deres børns vegne.
SF anerkender ligeledes, at sagen om omskæring er en
meget svær debat. Vi er ikke døve og blinde over for, at
både jøder og muslimer synes, at det er indgribende med
en aldersgrænse. Men vi har tidligere taget svære politiske
beslutninger om regulering, hvor børns rettigheder bliver
presset af forældres tro og kultur, og det bør vi også gøre
her. Hvis man fortsat vil blive omskåret for at markere et
tilhørsforhold til et trossamfund, skal man selvfølgelig have
lov til at gøre det. Det skal bare ske på et tidspunkt, hvor
barnet har mulighed for selv at tage stilling.
I forhold til ændringsforslagene støtter SF ændringsfor‐
slaget fremsat af Enhedslisten om at inddrage Straffelovrå‐
dets vurdering, fordi det vil være et skridt i retning frem
mod en løsning. SF har tillige overvejet, om partiet skulle
støtte ændringsforslaget fremsat af Inger Støjberg (UFG)
om en aldersgrænse ved 8 dage, fordi ændringsforslaget vil
medføre en forbedring, som giver beskyttelse til det store
flertal af spædbørn. Men SF er imod dette ændringsforslag
af principielle årsager, fordi SF ønsker den rene udgave af
en aldersgrænse, hvor barnet reelt skal have mulighed for
selv at tage stilling, da alle børn har krav på den beskyttelse,
som en sådan aldersgrænse kan give.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget bemærker, at EL’s
holdning til drengeomskæring er klar: EL har en vedtagelse
fra årsmødet i 2008, som helt klart siger, at religiøst og
kulturelt betingede kirurgiske indgreb er et valg, som den
enkelte selv må træffe. Bortskæring af raskt, funktionsdyg‐
tigt væv er et indgreb, der ikke kan træffes beslutning om af
forældrene på deres umyndige børns vegne.
Til gengæld mener EL ikke, at reglerne vedrørende kvin‐
delig omskæring bør lempes, hvilket ville være en konse‐
kvens af dette borgerforslag, som det er formuleret nu. Der‐
for har EL fremsat et ændringsforslag, som præciserer for‐
slaget, således at det alene handler om en aldersgrænse for
omskæring af drengebørn, for på den måde at sikre, at bor‐
gerforslaget stadig vil leve op til de intentioner, som EL
læser ud af debatten, at der ligger i forslaget.
EL synes, det er vigtigt, at forslaget følges op af en
informationsindsats rettet mod de forældre, som er i de mil‐
jøer, hvor drengeomskæring enten er religiøst eller kulturelt
udbredt. Det vil efter EL’s opfattelse være fint, hvis vi kan
have en dialog med de respektive trossamfund om en alders‐
grænse, men EL mener, at det, der for alvor skal til, hvis
vi ønsker en holdningsændring til omskæring af drengebørn,
er, at vi også taler med de forældre, som er dem, som kon‐
kret står med de her spørgsmål omkring deres børn.
Der er ingen tvivl om, at denne diskussion om drengeo‐
mskæring er følsom, og det er den, fordi to fundamentale
rettigheder støder sammen. På den ene side er der barnets ret
til selv at bestemme over sin egen krop og hensynet til, at
man ikke udsætter et barn, som ikke selv kan blive inddraget
i den beslutning, for unødig smerte eller for unødig risiko
for komplikationer, og komplikationer er der altid en risiko
for, når man laver et kirurgisk indgreb. På den anden side
har vi religionsfrihed og dermed retten til at praktisere sin
tro. Det er relevant i den her sammenhæng, fordi rituel
omskæring er en del af både jødedommen og islam.
Når Enhedslisten vejer disse to hensyn op imod hinan‐
den, er det hensynet til barnets ret til at bestemme over sin
egen krop, som vejer tungest. Det er derfor, at EL kan støtte
borgerforslaget med det af EL stillede ændringsforslag.
Det må dog ikke være sådan, at de forældre, hvis der
udføres en omskæring, som der er et forbud mod, ikke tør
gå til lægen, hvis der skulle opstå store komplikationer ved
indgrebet. Derfor finder EL det vigtigt, at vi efterfølgende
har en debat om, hvis vi kommer så langt, at vi kan indføre
en aldersgrænse for omskæring, samtidig med at det sikres,
at det strafniveau, der eventuelt måtte følge ved at overtræde
forbuddet, er proportionelt med den aldersgrænse, der indfø‐
res.
Det Radikale Venstre
Radikale Venstres medlem af udvalget anerkender, hvor
følelsesladet debatten om omskæring af drenge er, fordi den
berører en lang række følsomme områder. Det handler natur‐
ligvis om tro og kultur, og derfor vækker debatten stærke
følelser. Det handler om sundhedspolitik, for der er jo tale
om et kirurgisk indgreb. Det handler også om børneopdra‐
gelse og familieliv. Men det handler også om retspolitik,
integrationspolitik, udenrigspolitik og sikkerhedspolitik.
RV accepterer, at i en så forgrenet diskussion om et føl‐
somt emne kan de enkelte medlemmer nå frem til forskelli‐
ge konklusioner. De fleste radikale folketingsmedlemmer er
imod drengeomskæring, men et flertal mener ikke, at forsla‐
get om en aldersgrænse er den rette løsning, mens andre
folketingsmedlemmer vægter den enkeltes ret til kropslig
autonomi højest og støtter en aldersgrænse.
RV respekterer, at de enkelte folketingsmedlemmer når
frem til forskellige svar på, hvordan de skal stille sig til
forslaget, hvilket vil afspejle sig ved afstemningen i over‐
ensstemmelse med Danmarks Riges Grundlov, § 56: »Folke‐
tingsmedlemmerne er ene bundet ved deres overbevisning
og ikke ved nogen forskrift af deres vælgere.«
Nye Borgerlige
Nye Borgerliges medlem af udvalget bemærker, at NB
som parti går ind for et forbud mod omskæring af dren‐
ge under 18 år, når det sker uden en medicinsk begrundel‐
se. NB anerkender, at spørgsmålet om forbud eller ikke
forbud vækker stærke følelser, som vi hver især baserer på
moral og etik og nogle gange har svært ved at få til at passe
ind i et partiprogram, og derfor er folketingsgruppen fritstil‐
let til at stemme efter deres personlige holdning i spørgsmå‐
let.
B 7 - 2020-21 - Bilag 22: Betænkning afgivet den 29. april 2021
2392457_0004.png
4
NB anerkender blandt andet, at der på den ene side er
tale om et medicinsk indgreb, der ikke er risikofrit, og som
for en del drengebørn giver komplikationer, og anerkender
samtidig, at der på den anden side er hensyn til, at børn til‐
hører deres forældre, og at det er forældrenes ret at påvirke
og opdrage deres børn til bærere af den moral, kultur og
religion, som forældrene vælger at give videre.
I Nye Borgerliges folketingsgruppe støtter tre ud af fire et
forbud mod omskæring af drengebørn.
Inger Støjberg (UFG)
Inger Støjberg (UFG) bemærker følgende: Jeg er grund‐
læggende modstander af omskæring af raske drengebørn, for
jeg mener ikke, at man skal udføre livsændrende indgreb på
raske børn.
Helt principielt bør det være sådan, at ethvert menneske
har retten til selv at bestemme over sin egen krop. Derfor
bør en omskæring, der ikke er medicinsk begrundet, grund‐
læggende først finde sted, efter at en mand er blevet myn‐
dig. Efter det tidspunkt kan man naturligvis selv beslutte,
om man vil omskæres eller ej.
Spørgsmålet er dog alligevel kompliceret. Det er fyldt af
følelser og dilemmaer. Derfor har jeg fremsat et ændrings‐
forslag. Ændringsforslaget lyder på at forbyde omskæring
af drengebørn i Danmark, der er ældre end 8 dage. Når
jeg foreslår det, så er der en række årsager til det; både
sundhedsfaglige og etiske, men ikke mindst fordi danske
politikere i efterkrigstiden lovede, at vi altid vil beskytte
de danske jøder og deres mulighed for at dyrke deres
religion. Det er et tilsagn, som jeg aldrig kommer til at
svigte. Selv om jeg inderligt er imod omskæring af raske
drengebørn, ønsker jeg ikke at true det jødiske samfunds
eksistens i Danmark. Jeg ønsker derimod at indrette lovgiv‐
ningen, så den giver jøderne mulighed for at udleve deres
tro, men samtidig reducerer de sundhedsmæssige risici, der
er forbundet med omskæring. Derfor foreslår jeg at forbyde
omskæring for børn, der er ældre end 8 dage, med mindre
noget sundhedsfagligt tilsiger det modsatte.
Jødernes religiøse omskæring foregår på ottendeda‐
gen. Det gør den, fordi de følger Første Mosebog fra Bibel‐
en, hvor det står klart, at det er på dén dag og ikke senere,
at barnet skal omskæres. Muslimernes omskæring sker ikke
på et fast tidspunkt i drengens liv, men skal blot udføres,
inden puberteten indtræffer. Det betyder i praksis, at det kan
ske på langt større børn end spædbørn, og det sker ofte, når
drengen er 6-7 år gammel, men det ses også, at det sker
umiddelbart inden puberteten.
Det er lægefagligt påvist, at der er større risiko for kom‐
plikationer ved sen omskæring, samtidig med at det kan det
være en traumatisk oplevelse for drengen med omskæring
i en senere alder. Flere studier viser, at jo yngre barnet
er, desto mindre er risikoen for komplikationer ved indgre‐
bet. WHO’s rapport fra 2010 samt et stort registerstudie
fra USA viser f.eks., at komplikationer i forbindelse med
omskæring optræder mindre hyppigt blandt nyfødte og børn
under 1 år end blandt ældre børn. Desuden har det selvsagt
betydning, om den, der foretager omskæringen, har viden
og erfaring, og om hygiejnen er god. WHO finder, at alle
tre faktorer (alder, oplæring og hygiejne) har en positiv
betydning for at reducere komplikationsraten ved omskæ‐
ring. Desværre kunne Styrelsen for Patientsikkerhed i Dan‐
mark i en rapport fra 2020 offentliggøre, at der i muslimske
miljøer ikke altid er vilje til at betale de 2.000-3.000 kroner,
som en omskæring i gode kliniske rammer og med uddannet
personale koster.
Samlet set giver det derfor god mening at få strammet
op og sætte en 8-dagesgrænse for, hvornår et barn må
omskæres, også fordi det må formodes, at en tidsmæssig
begrænsning i forhold til lovligheden for omskæring med
sandsynlighed vil betyde, at færre drenge omskæres.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til teksten
Af
Inger Støjberg
(UFG), tiltrådt af et
mindretal
(DF):
1)
I den indledende tekst ændres »en kønsneutral mindste‐
alder på 18 år for omskæring« til: »et forbud mod omskæ‐
ring af spædbørn, der er ældre end 8 dage«.
[Ændring af anvendelsesområde]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af et
mindretal
(DF, SF, IA og
Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG)):
2)
Efter 1. afsnit indsættes som nyt afsnit:
»Straffelovrådet skal udarbejde konkrete forslag til ud‐
færdigelse af en strafbestemmelse, som skal indgå i regerin‐
gens arbejde i forbindelse med udarbejdelse af det konkrete
lovforslag om indførelse af en mindstealder for omskæring.«
[Inddragelse af Straffelovrådet]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med forslaget indføres der et forbud mod omskæring af
spædbørn, der er ældre end 8 dage, såfremt der ikke fore‐
ligger helbredsmæssige årsager til omskæringen. Desuden
skal det sikres, at omskæringen foregår under betryggende
forhold og med bedøvelse.
Det understreges, at ændringsforslaget ikke har til formål
at åbne op for omskæring af nyfødte pigebørn, hvor der
allerede i dag gælder et generelt forbud. Formålet med æn‐
dringsforslaget er således at sikre, at omskæring af drenge
som det helt klare udgangspunkt også skal forbydes, med
mindre omskæringen finder sted senest 8 dage efter fødslen,
eller at der foreligger helbredsmæssige årsager, der kan be‐
grunde en senere omskæring.
Der er sundhedsfagligt belæg for, at en tidlig omskæring
af drengebørn medfører færre gener, komplikationer og sen‐
følger end omskæring senere i livet, og derfor er grænsen
for omskæring sat så tidligt som muligt af hensyn til bar‐
net. Grænsen på de 8 dage er også sat ud fra det forhold, at
der i forbindelse med fødsel og den første tid herefter i for‐
vejen er en tæt tilknytning og kontakt til sundhedsvæsenet.
B 7 - 2020-21 - Bilag 22: Betænkning afgivet den 29. april 2021
2392457_0005.png
5
Til nr. 2
Ændringsforslaget indebærer, at Straffelovrådet skal ud‐
arbejde konkrete forslag til udfærdigelse af lovforslag om
forbud mod drengeomskæring, således at der tages højde
for, at det gældende forbud mod omskæring af kvinder uan‐
set deres alder ikke ændres. Straffelovrådets forslag skal
præsenteres for Folketinget og skal indgå i regeringens over‐
vejelser om udformning af lovforslaget.
5. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 7. oktober 2020 og
var til 1. behandling den 19. november 2020. Beslutnings‐
forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Retsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 5 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 21 bilag på beslut‐
ningsforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 11 skriftli‐
ge henvendelser om beslutningsforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 5 deputa‐
tioner, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 24 spørgsmål
til justitsministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Leif Lahn Jensen (S) Jeppe Bruus (S) Julie Skovsby (S) Kasper Roug (S) Rasmus Stoklund (S)
Annette Lind (S) Kristian Hegaard (RV)
nfmd.
Jens Rohde (KD) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF)
Theresa Berg Andersen (SF) Rosa Lund (EL) Søren Søndergaard (EL) Sikandar Siddique (UFG) Aaja Chemnitz Larsen (IA)
Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU) Sjúrður Skaale (JF) Preben Bang Henriksen (V) Jan E. Jørgensen (V) Britt Bager (KF)
Inger Støjberg (UFG) Morten Dahlin (V)
fmd.
Michael Aastrup Jensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Peter Skaarup (DF)
Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG) Karina Adsbøl (DF) Mads Andersen (KF) Marcus Knuth (KF) Pernille Vermund (NB)
Liberal Alliance, Alternativet og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
49
39
16
15
14
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
7