Retsudvalget 2020-21
B 7 Bilag 20
Offentligt
2379985_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 7
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Retsudvalget den [0. april 2021]
3. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om indførelse af 18-årsmindstealder for
omskæring af raske børn
(borgerforslag)
[af Flemming Møller Mortensen (S), Peter Skaarup (DF), Sofie Carsten Nielsen (RV), Karsten Hønge (SF),
Peder Hvelplund (EL), Mai Mercado (KF), Pernille Vermund (NB), Ole Birk Olesen (LA), Torsten Gejl (ALT),
Aaja Chemnitz Larsen (IA) og Susanne Zimmer (UFG)]
1. Ændringforslag
Der er stillet 2 ændringsforslag til beslutningsforsla‐
get. Inger Støjberg (UFG) har stillet ændringsforslag nr. 1 og
Enhedlistens medlemmer af udvalget har stillet ændringsfor‐
slag nr. 2.
2. Indstillinger
<>
Liberal Alliance, Alternativet og Sambandsflokkurin
havde ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udval‐
get og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til teksten
Af
Inger Støjberg
(UFG), tiltrådt af <>:
1)
I den indledende tekst ændres »en kønsneutral mindste‐
alder på 18 år for omskæring« til: »et forbud mod omskæ‐
ring af spædbørn, der er ældre end otte dage«.
[Ændring af anvendelsesområde]
Af et
mindretal
(EL), tiltrådt af <>:
2)
Efter 1. afsnit indsættes som nyt afsnit:
»Straffelovrådet skal udarbejde konkrete forslag til ud‐
færdigelse af en strafbestemmelse, som skal indgå i regerin‐
gens arbejde i forbindelse med udarbejdelse af det konkrete
lovforslag om indførelse af en mindstealder for omskæring.«
[Inddragelse af Straffelovrådet]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med forslaget indføres der et forbud mod omskæring af
spædbørn, der er ældre end otte dage, såfremt der ikke fore‐
ligger helbredsmæssige årsager til omskæringen. Desuden
skal det sikres, at omskæringen foregår under betryggende
forhold om med bedøvelse.
Det understreges, at ændringsforslaget ikke har til formål
at åbne op for omskæring af nyfødte pigebørn, hvor der
allerede i dag gælder et generelt forbud. Formålet med æn‐
dringsforslaget er således at sikre, at omskæring af drenge
som det helt klare udgangspunkt også skal forbydes, med
mindre omskæringen finder sted senest otte dage efter føds‐
len, eller at der foreligger helbredsmæssige årsager, der kan
begrunde en senere omskæring.
Der er sundhedsfaglig belæg for, at en tidlig omskæring
af drengebørn medfører færre gener, komplikationer og sen‐
følger end omskæring senere i livet, og derfor er grænsen
for omskæring sat så tidligt som muligt af hensyn til bar‐
net. Grænsen på de otte dage er også sat ud fra det forhold,
at der i forbindelse med fødsel og den første tid herefter i
DokumentId
Journalnummer
B 7 - 2020-21 - Bilag 20: 3. udkast til betænkning
2379985_0002.png
2
forvejen er en tæt tilknytning og kontakt til sundhedsvæse‐
net.
Til nr. 2
Enhedslistens medlemmer af udvalget finder behov for at
se nærmere på mulighederne for at indføre et forbud mod
drengeomskæring, og finder at Straffelovrådet skal inddra‐
ges i den forbindelse. Ændringsforslaget indebærer, at Straf‐
felovrådet skal udarbejde konkrete forslag til udfærdigelse
af lovforslag om forbud mod drengeomskæring, således at
der tages højde for, at det gældende forbud mod omskæring
af kvinder uanset deres alder ikke ændres. Straffelovrådets
forslag skal præsenteres for Folketinget og skal indgå i rege‐
ringens overvejelser om udformning af lovforslaget.
4. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkeparti medlemmer af udvalget bemærker, at
DF støtter en aldersgrænse på 18 år for omskæring af
raske drenge. DF har aldrig tidligere været tilhængere af
at omskære drengebørn uden medicinsk indikation for ind‐
grebet. Når rituel omskæring alligevel har været tilladt i
Danmark, skyldes det bl.a. det forhold, at omskæring af
drengebørn er et centralt ritual i jødedommen.
Det er nu kommet frem, at der dels er mange flere dren‐
gebørn end oprindeligt antaget, som har fået komplikatio‐
ner efter omskæring – nogle endda livstruende komplikatio‐
ner. Derudover er det kommet frem, at det ikke er muligt
at lokalbedøve drengebørnene tilstrækkeligt i forbindelse
med indgrebet. Det fremgår af Styrelsen for Patienssikker‐
heds rapport om ikke-terapeutisk omskæring, 20. februar
2020, at: »Tilstrækkelig smertedækning og bedøvelse er en
forudsætning for gennemførelse af omskæring. Litteraturen
om metoder til bedøvelse og smertedækning er meget for‐
skelligartet. Litteraturgennemgangen viser, at flere metoder
kan have smertelindrende effekt, men at fuld smertelindring
næppe er mulig at opnå hos alle med mindre, der gives
generel anæstesi. Generel anæstesi er indgribende over for
barnets fysiologi og forbundet med en række risici, særligt
hos børn under 1 år og nyfødte i særdeleshed«. Samtidig
kunne de faglige selskaber ikke stå inde for styrelsens anbe‐
falinger.
På den baggrund mener DF, at der er behov for at sikre
drengebørnene selvbestemmelse over egen krop ved indfø‐
relse af en aldersgrænse på 18 år for omskæring af raske
drenge.
<Parti/partier>
<>
5. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 7. oktober 2020 og
var til 1. behandling den 19. november 2020. Beslutnings‐
forslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Retsudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i <5> møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt <20> bilag på be‐
slutningsforslaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget <11>
skriftlige henvendelser om beslutningsforslaget.
Deputationer
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 5 deputa‐
tioner, der mundtligt har redegjort for deres holdning til
beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet <24> spørgs‐
mål til justitsministeren til skriftlig besvarelse, som ministe‐
ren har besvaret.
Leif Lahn Jensen (S) Jeppe Bruus (S) Julie Skovsby (S) Kasper Roug (S) Rasmus Stoklund (S) Annette Lind (S)
Kristian Hegaard (RV)
nfmd.
Jens Rohde (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Theresa Berg Andersen (SF)
Rosa Lund (EL) Bruno Jerup (EL) Sikandar Siddique (UFG) Aaja Chemnitz Larsen (IA) Aki-Matilda Høegh-Dam (SIU)
Sjúrður Skaale (JF) Preben Bang Henriksen (V) Jan E. Jørgensen (V) Britt Bager (V) Inger Støjberg (V)
Morten Dahlin (V)
fmd.
Michael Aastrup Jensen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Peter Skaarup (DF)
Simon Emil Ammitzbøll-Bille (UFG) Karina Adsbøl (DF) Naser Khader (KF) Mai Mercado (KF) Pernille Vermund (NB)
Liberal Alliance, Alternativet og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
49
Liberal Alliance (LA)
3
B 7 - 2020-21 - Bilag 20: 3. udkast til betænkning
2379985_0003.png
3
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
39
16
15
14
13
13
4
Alternativet (ALT)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
1
1
1
1
6