(trykt i Kristeligt Dagblad tirsdag den 8. december 2020, side 10)
Professor i religionsret: Forbud mod omskæring vil ikke blive godkendt af menneskerettighedsdomstol
Lisbet Christoffersen
PÅ TORSDAG skal Folketingets Retsudvalg behandle et borgerforslag om forbud mod omskæring af børn
under 18 år. Og forventningen må være, at netop retsudvalget skal forholde sig til, hvordan et eventuelt
forbud står i forhold til den religionsfrihed, der er beskyttet i både grundlov og menneskeretskonventioner.
I konservativ jødedom er omskæring et centralt religiøst ritual. Sammen med moderens religion udgør
omskæring (på ottendedagen efter fødslen) den centrale faktor for identifikation af (konservativ) jødedom.
I islam er omskæring af drenge op til fem-otteårsalderen (nogle steder 11-årsalderen) et blandet religiøst-
kulturelt element, der danner grundlag for festligholdelse af barnet.
Man skulle derfor tro, at den for tiden mest almindelige lærebog i menneskerettigheder ville have en
grundig diskussion af omskæring i kapitlet om religionsfrihed.
Spørgsmålet er da også omtalt, men alene med en konstatering af, at omskæring er et legemsindgreb, der
er i strid med straffeloven. ”Det må således antages, at det ikke er i strid med (religionsfriheden i den
europæiske menneskerettighedskonvention) artikel 9 at håndhæve et forbud mod omskæring af børn,
selvom et sådant forbud begrænser den fri religionsudøvelse for visse religioner.” (Jens Elo Rytter,
”Individets Grundlæggende Rettigheder”, side 275). Som yderligere argument henvises til
børnekonventionen.
Sådan! Når den centrale lærebog anlægger en sådan mangel på afvejning, er det næppe mærkeligt, hvis
Folketingets politikere går ud fra, at der er fri adgang til at forbyde omskæring.
Men det er ikke tilfældet. Som det blev anført af Eva Smith her i avisen den 20. november, så er Grundloven
på religionsfrihedens side i dét spørgsmål.
Det er naturligvis helt korrekt, at religiøs praksis kan indskrænkes ved lov i et demokratisk samfund, hvis
det er nødvendigt og proportionalt for at beskytte blandt andet andres sundhed (altså børnenes) eller
andres rettigheder (også børnenes). Men for at vurdere, om det er nødvendigt og proportionalt, skal der
foretages en afvejning, der fokuserer på intensitet. På den ene side intensiteten i barnets rettigheder og
sundhed. På den anden side intensiteten i indgrebet over for religionsfriheden.