Retsudvalget 2020-21
B 7 Bilag 1
Offentligt
2302280_0001.png
Indførelse af 18 års mindstealder for
omskæring af raske børn
Borgerforslag FT-124
Side 1
Intact Denmark
Foretræde for Folketingets Retsudvalg 10. december 2020
B 7 - 2020-21 - Bilag 1: Henvendelse af 13/11-20 fra Intact Denmark – forening mod drengeomskæring, vedrørende anmodning om foretræde for udvalget om argumenter for indførelsen af en 18-årsaldersgrænse for omskæring af raske børn
2302280_0002.png
Borgerforslagets hensigt
At sikre en kønsneutral beskyttelse af børns kropslige integritet,
kropslige autonomi og religionsfrihed.
Man skærer da ikke i raske børn.
Side 2
Intact Denmark
Foretræde for Folketingets Retsudvalg 10. december 2020
B 7 - 2020-21 - Bilag 1: Henvendelse af 13/11-20 fra Intact Denmark – forening mod drengeomskæring, vedrørende anmodning om foretræde for udvalget om argumenter for indførelsen af en 18-årsaldersgrænse for omskæring af raske børn
2302280_0003.png
Børnekonventionen
Art. 1, 2, 14, 18 og 24
Forpligter til ligeværdig beskyttelse af børn under 18 uden forskelsbehandling
begrundet i bla. køn, kultur og religion.
Forpligter til sikring af børns adgang til kropslig integritet og den højest
opnåelse sundhedstilstand.
Forpligter til afskaffelse af traditionsbundne ritualer, som er skadelige for
børns sundhed.
Side 3
Intact Denmark
Foretræde for Folketingets Retsudvalg 10. december 2020
B 7 - 2020-21 - Bilag 1: Henvendelse af 13/11-20 fra Intact Denmark – forening mod drengeomskæring, vedrørende anmodning om foretræde for udvalget om argumenter for indførelsen af en 18-årsaldersgrænse for omskæring af raske børn
2302280_0004.png
FNs specialrapportør for
vold mod børn
Indtil for nyligt er mandlig omskæring kun blevet udfordret, når det er
udført af ikke-lægeligt personale under uhygiejniske omstændigheder
uden smertelindring. Men en analyse ud fra barnets rettigheder peger i
retning af, at ikke-konsensuel, ikke-terapeutisk omskæring af drenge
uanset omstændighederne udgør en grov krænkelse af deres rettigheder
inklusiv deres ret til fysisk integritet, til tanke- og religionsfrihed og til
beskyttelse mod fysisk og mental vold.
Violating children's rights: Harmful practices based on tradition, culture, religion or superstition.
Report from the International NGO Council on Violence against Children. 2012.
Side 4
Intact Denmark
Foretræde for Folketingets Retsudvalg 10. december 2020
B 7 - 2020-21 - Bilag 1: Henvendelse af 13/11-20 fra Intact Denmark – forening mod drengeomskæring, vedrørende anmodning om foretræde for udvalget om argumenter for indførelsen af en 18-årsaldersgrænse for omskæring af raske børn
2302280_0005.png
FN’s Menneskerettighedsråd
“Calls upon States to take all necessary measures to abolish harmful
practices compromising the dignity and integrity of the child, and
prejudicial to the health of boys and girls, particularly by preventing
and explicitly condemning such practices…”
United Nations, General Assembly, 68th Session, Supplement 53, 2013
Side 5
Intact Denmark
Foretræde for Folketingets Retsudvalg 10. december 2020
B 7 - 2020-21 - Bilag 1: Henvendelse af 13/11-20 fra Intact Denmark – forening mod drengeomskæring, vedrørende anmodning om foretræde for udvalget om argumenter for indførelsen af en 18-årsaldersgrænse for omskæring af raske børn
2302280_0006.png
Nordiske børneombudsmænd
“Som
børneombud og medicinske eksperter mener vi, at omskæring af
drengebørn er i strid med FNs Børnekonventions Artikel 12 om børns ret til at
sige deres mening i forhold, der vedrører dem og Artikel 24 stk. 3, som siger, at
børn skal beskyttes mod traditionsbundne ritualer, som kan være skadelige for deres helbred.
FNs Menneskerettighedsråd har i 2013 opfordret alle lande til at afskaffe indgreb, som
kompromitterer børns integritet og værdighed, og som er skadelige for piger og drenges helbred.
Vi ser det som grundlæggende, at forældrerettigheder i denne sammenhæng ikke sættes foran
børns ret til kropslig integritet. Barnets bedste skal altid komme i første række, selv om det kan
indskrænke voksnes ret til at udøve deres religiøse eller traditionsbundne ritualer.”
2013
Side 6
Intact Denmark
Foretræde for Folketingets Retsudvalg 10. december 2020
B 7 - 2020-21 - Bilag 1: Henvendelse af 13/11-20 fra Intact Denmark – forening mod drengeomskæring, vedrørende anmodning om foretræde for udvalget om argumenter for indførelsen af en 18-årsaldersgrænse for omskæring af raske børn
2302280_0007.png
Europarådets parlamentariske
forsamling
The Parlia e tary Asse ly is parti ularly orried a out a ategory of iolatio of the
physical integrity of children, which supporters of the procedures tend to present as
beneficial to the children themselves despite clear evidence to the contrary.
This includes, among others, female genital mutilation, the circumcision of young boys
for religious reasons, early childhood medical interventions in the case of intersex children,
a d the su issio to, or oer io of, hildre i to pier i gs, tattoos or plasti surgery.
PACE 1952, 2014
Side 7
Intact Denmark
Foretræde for Folketingets Retsudvalg 10. december 2020
B 7 - 2020-21 - Bilag 1: Henvendelse af 13/11-20 fra Intact Denmark – forening mod drengeomskæring, vedrørende anmodning om foretræde for udvalget om argumenter for indførelsen af en 18-årsaldersgrænse for omskæring af raske børn
2302280_0008.png
Bioetikkonventionen
Artikel 6
Beskyttelse af personer, der mangler evnen til at give samtykke
1. I overensstemmelse med artikel 17 og 20 nedenfor må en
intervention kun foretages på en person, der mangler evnen til at
give samtykke, hvis det er direkte til fordel for denne person.
Europarådets konvention af 4. april 1997 om menneskerettigheder og biomedicin
Side 8
Intact Denmark
Foretræde for Folketingets Retsudvalg 10. december 2020
B 7 - 2020-21 - Bilag 1: Henvendelse af 13/11-20 fra Intact Denmark – forening mod drengeomskæring, vedrørende anmodning om foretræde for udvalget om argumenter for indførelsen af en 18-årsaldersgrænse for omskæring af raske børn
2302280_0009.png
Sundhedsloven
§ 1. Sundhedsvæsenet har til formål at fremme befolkningens
sundhed samt at forebygge og behandle sygdom, lidelse og
funktionsbegrænsning for den enkelte.
Side 9
Intact Denmark
Foretræde for Folketingets Retsudvalg 10. december 2020
B 7 - 2020-21 - Bilag 1: Henvendelse af 13/11-20 fra Intact Denmark – forening mod drengeomskæring, vedrørende anmodning om foretræde for udvalget om argumenter for indførelsen af en 18-årsaldersgrænse for omskæring af raske børn
2302280_0010.png
Straffeloven
§ 244
Den, som øver vold mod eller på anden måde angriber en andens legeme,
straffes med bøde eller fængsel indtil 3 år.
§ 245
Den, der udøver et legemsangreb af særligt rå, brutal eller farlig karakter
eller gør sig skyldig i mishandling, straffes med fængsel indtil 6 år. Har et sådant
legemsangreb haft betydelig skade på legeme eller helbred til følge, skal dette
betragtes som en særligt skærpende omstændighed.
§ 245 a
Den, der ved et legemsangreb med eller uden samtykke bortskærer eller
på anden måde fjerner kvindelige ydre kønsorganer helt eller delvis, straffes med
fængsel indtil 6 år.
Side 10
Intact Denmark
Foretræde for Folketingets Retsudvalg 10. december 2020
B 7 - 2020-21 - Bilag 1: Henvendelse af 13/11-20 fra Intact Denmark – forening mod drengeomskæring, vedrørende anmodning om foretræde for udvalget om argumenter for indførelsen af en 18-årsaldersgrænse for omskæring af raske børn
2302280_0011.png
Danske organisationer
Dansk Kirurgisk Selskab
Dansk Selskab for Almen Medicin
Dansk Selskab for Anæstesiologi og
Intensiv Medicin (DASAIM)
Foreningen af Danske Lægestuderende
Lægeforeningen
Praktiserende Speciallæger i Gynækologi
Dansk Pædiatrisk Selskab
Dansk Sygeplejeråd
Dansk forening for klinisk sexologi
Danske Fysioterapeuter
Fagligt Selskab for Sundhedsplejersker
Jordemoderforeningen
Børne- og Ungdomspædagogernes
Landsforbund
Børnerådet
Børns Vilkår
Red Barnet
Dansk Kvindesamfund
Mødrehjælpen
Sex & Samfund
Side 11
Intact Denmark
Foretræde for Folketingets Retsudvalg 10. december 2020
B 7 - 2020-21 - Bilag 1: Henvendelse af 13/11-20 fra Intact Denmark – forening mod drengeomskæring, vedrørende anmodning om foretræde for udvalget om argumenter for indførelsen af en 18-årsaldersgrænse for omskæring af raske børn
2302280_0012.png
Konklusion
Omskæring og anden kønskirurgi på raske børn er ulovligt i Danmark, omend
mange års ignorance overfor dette forhold har tilladt indgrebene at fortsætte.
Folketinget opfordres til at bringe indgrebene til ophør med passende
lovgivningsmæssige tiltag. Enten ved indskærpning af gældende lovgivning eller
ved vedtagelse af ny lovgivning, der specificerer barnets ret til kropslig integritet
indtil det fyldte 18. år.
Intact Denmark opfordrer til, at Folketinget rådfører sig med Straffelovrådet
mhp. udformning af lovgivning og vurdering af sanktioner. Uanset løsning bør
der iværksættes forebyggelses- og støttetiltag.
Side 12
Intact Denmark
Foretræde for Folketingets Retsudvalg 10. december 2020