Retsudvalget 2020-21
B 55
Offentligt
2399931_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
21. maj 2021
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Karoline Ove Dahl
Sagsnr.: 2021-0038-0034
Dok.:
1962955
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 4 (B 55) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 4 vedrørende forslag til folke-
tingsbeslutning om, at livstidsdømte ikke skal kunne date eller indgå i per-
sonlige relationer med folk uden for fængslet (B 55), som Folketingets Rets-
udvalg har stillet til justitsministeren den 28. april 2021. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Nick Hækkerup
/
Helene Bendtsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
B 55 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm., om der er internationale konventioner eller regelsæt, som beskytter indsattes ret til at indlede nye personlige relationer som f.eks. en ny kæreste, partner eller ægtefælle, mens de afsoner, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 4 vedrørende forslag til folketingsbeslutning om, at livs-
tidsdømte ikke skal kunne date eller indgå i personlige relationer med
folk uden for fængslet (B 55) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, om der er internationale konventi-
oner eller regelsæt, som beskytter indsattes ret til at indlede nye
personlige relationer som f.eks. en ny kæreste, partner eller æg-
tefælle,
mens de afsoner?”
Svar:
1.
Det følger af Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK)
artikel 8, stk. 1, at enhver har ret til respekt for sit privatliv og familieliv.
Ingen offentlig myndighed kan gøre indgreb i udøvelsen af denne ret, und-
tagen for så vidt det sker i overensstemmelse med loven og er nødvendigt i
et demokratisk samfund af hensyn til den nationale sikkerhed, den offentlige
tryghed eller landets økonomiske velfærd, for at forebygge uro eller forbry-
delse, for at beskytte sundheden eller sædeligheden eller for at beskytte an-
dres ret og frihed, jf. artikel 8, stk. 2.
Efter Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols (EMD) praksis skal be-
grebet privatliv forstås bredt. Retten til privatliv har primært til formål at
sikre udvikling af det enkelte individs personlighed i relation til andre men-
nesker uden udefrakommende indblanding og omfatter bl.a. retten til at
etablere og udvikle personlige relationer til andre mennesker og til omver-
denen, jf. f.eks. EMD’s dom af 24. februar 1998 i sagen
Botta mod Italien,
og EMD’s dom
af 12. juni 2003 i sagen Van Kück mod Tyskland, jf. endvi-
dere Kjølbro, Den Europæiske Menneskerettighedskonvention for prakti-
kere, 5. udg. (2020), s. 859.
Det følger af EMD’s praksis, at
også indsatte har ret til at etablere og udvikle
relationer til andre mennesker og omverdenen med de begrænsninger, der
følger af, at vedkommende afsoner en frihedsstraf, og at fængsling, ligesom
ethvert andet indgreb, der berøver en person sin frihed, indebærer iboende
begrænsninger i dennes privat- og familieliv, jf. bl.a.
EMD’s dom af 30. juni
2015 i sagen Khoroshenko mod Rusland.
Indsattes ret til bl.a. besøg er endvidere beskyttet af De Europæiske Fæng-
selsregler (Europarådets Ministerkomités anbefaling Rec(2006)2), idet det
dog bemærkes, at disse regler ikke er retligt bindende.
Side 2/3
B 55 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm., om der er internationale konventioner eller regelsæt, som beskytter indsattes ret til at indlede nye personlige relationer som f.eks. en ny kæreste, partner eller ægtefælle, mens de afsoner, til justitsministeren
2.
Indsattes ret til at etablere og udvikle relationer til andre mennesker er
således omfattet af EMRK artikel 8, og der kan foretages indgreb i retten,
så længe indgrebet er i overensstemmelse med loven, varetager et anerken-
delsesværdigt formål, og er nødvendigt i et demokratisk samfund, herunder
være egnet og proportionalt, jf. EMRK artikel 8, stk. 2.
Som jeg også tilkendegav i min tale i forbindelse med 1. behandling af be-
slutningsforslaget, er Justitsministeriet ved at undersøge mulighederne for
inden for rammerne af Danmarks internationale forpligtelser at indskrænke
livstids- og forvaringsdømtes muligheder for at indlede nye relationer.
Side 3/3