Justitsministeriet
Erhvervsministeriet
Børne- og Undervisningsministeriet
Udenrigsministeriet
Miljø- og Fødevareministeriet
Kulturministeriet
(Sundheds- og Ældreministeriet)
31. januar 2020
Bilag 1: Kommissorium for arbejdsgruppe 1
Der nedsættes en tværministeriel arbejdsgruppe, der har til formål at forberede et
samlet beslutningsoplæg til regeringen angående eventuel regulering af indhold på
og ansvar i forhold til sociale medier, som afspejler den betydning, de store sociale
medieplatforme har i samfundet i dag.
Baggrund
Indhold på de sociale medier giver jævnligt anledning til stor debat. Samtidig er der
stigende fokus på, at sociale medier kan have en række skadevirkninger, f.eks. som
følge af fjernelse af brugernes indhold på platformene, spredning af ulovligt og
skadeligt indhold og udbredelsen af såkaldt ”fake news”.
Der findes ikke i dag selvstændig regulering vedrørende indhold og ansvar på sociale
medier. Sociale medier er ligesom øvrige digitale platforme underlagt e-
handelslovens regler. Det følger af e-handelsloven, at platforme ikke har en pligt til
at overvåge det indhold, som brugere lægger på platformen, og platforme er som
udgangspunkt ikke ansvarlige for brugergenereret indhold, som platformen ikke har
kendskab til. Men bliver platformen gjort opmærksom på ulovligt indhold, har de
pligt til straks at fjerne det.
Udgangspunktet er, at den person, der uploader materiale på sociale medier, har et
ansvar for eventuelt ulovligt indhold, som lægges op. Det vil efter
omstændighederne efter straffelovens almindelige regler om medvirken være muligt
at holde sociale medier medansvarlige for ulovligt indhold på deres platforme.
Ansvarsfritagelsesreglerne i e-handelsloven vil efter omstændighederne ikke være til
hinder herfor. Reglerne i e-handelsloven baserer sig på e-handelsdirektivet, der
ventes at blive revideret som en del af en europæisk retsakt for digitale tjenester,
der forventes fremsat ultimo 2020.
Hertil kommer, at revisionen af direktivet om audiovisuelle medietjenester i 2018
udvidede direktivets anvendelsesområde til som noget nyt at pålægge såkaldte
videodelingsplatformstjenester pligt til at træffe en række foranstaltninger til at
imødegå skadeligt og ulovligt audiovisuelt indhold på deres tjenester. Lovforslag
om implementering af det reviderede direktiv i radio- og fjernsynsloven fremsættes
for Folketinget februar I.