Til beslutningsforslag nr.
B 38
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 25. marts 2021
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om at afskære statsstøtte til visse friskoler, hvor
over halvdelen af eleverne har udenlandsk baggrund
[af Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) m.fl.]
1. Ændringsforslag
Nye Borgerliges medlem af udvalget har stillet 1 æn‐
dringsforslag til beslutningsforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, SF, RV, EL, KF, LA og Uffe
Elbæk (UFG)) indstiller beslutningsforslaget til
forkastelse
ved 2. behandling. Flertallet vil stemme imod det stillede
ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (DF og NB) indstiller beslut‐
ningsforslaget til
vedtagelse
med det stillede ændringsfor‐
slag.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkur‐
in og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen
ikke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med indstillinger eller politiske bemærkninger i be‐
tænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget mener ufor‐
andret, at der skal tages et opgør med muslimske fri- og
privatskoler, der drives på et grundlag, som strider mod
danske værdier og hæmmer integrationen. Folkeskolen er
en af de vigtigste veje til god integration. Den udgør fun‐
damentet for et stærkt og velfungerende samfund, hvor vi
møder hinanden på kryds og tværs af forskellige kulturelle
og sociale baggrunde. Derfor ser S også med stor bekymring
på den stigende opdeling, der finder sted i vores skolesy‐
stem. Vi kan ikke acceptere, at der ydes støtte til skoler, hvor
børn med minoritetsbaggrund koncentreres og afskæres fra
de normer og omgangsformer, som vores samfund bygger
på. Vi betragter det som vores opgave som regeringsparti
at finde en konkret og holdbar model, der sætter en stopper
for støtten til skoler, hvor elevsammensætningen er så skæv
som den, der beskrives i beslutningsforslaget, og dermed
dæmme op for den opdeling, vi ser i vores uddannelsessy‐
stem. Vi forventer derfor hurtigst muligt under hensyn til
coronahåndteringen at fremsætte en konkret model til det
formål.
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget er dybt bekymrede over,
at vi ser parallelsamfund, hvor man har egne normer og
værdier, og V finder, at det er et kæmpestort problem, at der
i nogle områder er skoler, der har for høj en koncentration af
elever med anden etnisk baggrund end dansk. Der er ingen
tvivl om, at V ønsker at sætte en stopper for friskoler, der
modarbejder integration i Danmark.
Det er dog ikke alle friskoler med et flertal af elever med
udenlandsk baggrund, som modarbejder integrationen. Der
er mange forskellige slags friskoler, f.eks. internationale
skoler, der også vil blive ramt af forslaget. Desuden er for‐
slaget grundlovsstridigt. Der ligger en vurdering fra Justits‐
ministeriet, som siger, at fratagelse af statstilskuddet, med
henvisning til at en vis andel af eleverne har udenlandsk
baggrund, vil være udtryk for indirekte diskrimination og
være i strid med grundlovens § 70.
V har den holdning, at der er andre veje at gå. Den
tidligere VLAK-regerings aftale om »Ét Danmark uden pa‐
rallelsamfund. Ingen ghettoer i 2030« fra 2018 skal sørge
for, at der kommer blandede boliger og en blandet befolk‐
ningssammensætning, således at vi ikke får de ghettoer, der
bagefter »flytter« ind i skolerne. Vi er godt på vej til at
få en langt bredere sammensætning af vores befolkning i
områderne, og det vil smitte af på skolerne.
V har også i den tidligere VLAK-regering i fællesskab
strammet op på tilsynet med de frie grundskoler, og stram‐
ningerne ser ud til at virke. Der er allerede nogle skoler,
AX026131