Forsvarsudvalget 2020-21
B 295 Bilag 2
Offentligt
2396115_0001.png
Udskriftsdato: 4. marts 2021
BEK nr 1084 af 23/11/2011 (Gældende)
Bekendtgørelse om teknisk forskrift om forholdsregler til forebyggelse af
pirateri og væbnede overfald på danske skibe
Ministerium: Erhvervsministeriet
Journalnummer: Erhvervs­ og Vækstmin.,
Søfartsstyrelsen, j.nr. 201111833
B 295 - 2020-21 - Bilag 2: Henvendelse af 18/5-21 vedr. overholdelse af IMO's maritime sikkerhedskrav, fra Lederne Søfart
2396115_0002.png
Lovtidende A
2011
23. november 2011.
Udgivet den 30. november 2011
Nr. 1084.
Bekendtgørelse om teknisk forskrift om forholdsregler til forebyggelse af
pirateri og væbnede overfald på danske skibe
I medfør af § 6, § 17, stk. 6, § 22 og § 32, i lov om sikker-
hed til søs, jf. lovbekendtgørelse nr. 654 af 15. juni 2010, og
efter bemyndigelse fastsættes:
Bekendtgørelsens anvendelse på danske og udenlandske
skibe
§ 1.
Denne bekendtgørelse finder anvendelse på handels-
skibe, der fører dansk eller grønlandsk flag, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Bekendtgørelsen finder ikke anvendelse på skibe,
som udelukkende sejler på grønlandske, færøske, islandske
eller europæiske havne samt for rederier, som udelukkende
driver sådanne skibe.
Forebyggelse af pirateri og væbnede overfald på danske
skibe
§ 2.
Handelsskibe skal have procedurer for sejlads eller
havneanløb i områder, hvor der er risiko for pirateri og væb-
nede overfald mod skibe.
§ 3.
For handelsskibe, der er forpligtede til at have et sik-
kerhedsstyringssystem efter ISM-koden (Koden for sikker
skibsdrift) eller en sikringsplan efter ISPS-koden (Koden for
højnelse af den maritime sikkerhed), skal de i § 2 nævnte
procedurer enten være indeholdt i sikkerhedsstyringssyste-
met eller i sikringsplanen. Såfremt procedurerne er inde-
holdt i skibets sikringsplan, skal de gøres tilgængelige for
skibets besætning på samme måde som procedurerne i sik-
kerhedsstyringssystemet.
§ 4.
Rederier, hvis skibe er omfattet af §§ 2-3, skal endvi-
dere i deres sikkerhedsstyringssystem have procedurer for
vurderingen af, om der i et område er risiko for pirateri eller
væbnede overfald mod skibe.
§ 5.
Handelsskibe, der ikke er pligtige til at have et sik-
kerhedsstyringssystem efter ISM-koden eller en sikringsplan
efter ISPS-koden, samt rederier, som driver sådanne skibe,
skal have procedurer, der svarer til de i §§ 3-4 nævnte.
§ 6.
De i §§ 2-5 nævnte procedurer skal indeholde be-
stemmelser om forebyggelse af overfald, herunder om
1) vurdering af, hvorvidt der i et område er risiko for pira-
teri eller væbnede overfald mod skibe,
opdatering om situationen på relevante websites fx
MSCHOA
1)
, NATO Shipping Center, ReCAAP ISC
2)
og gennem NAVWARNS,
3) relevante foranstaltninger til beskyttelse af skibet og
dets besætning,
4) radarovervågning hele horisonten rundt og vedvarende
udkig til assistance for den vagthavende navigatør døg-
net rundt ved sejlads i områder, hvor skibsføreren vur-
derer, at der er væsentlig risiko for, at skibet kan blive
udsat for pirateri eller væbnede overfald,
5) hvorledes besætningen skal forholde sig ved overfald,
kapring eller forsøg herpå, og om instruktion af besæt-
ningen, hver gang der skal sejles ind et område, hvor
der er væsentlig risiko for, at skibet kan blive udsat for
pirateri eller væbnede overfald,
6) rapportering til rederi, myndigheder og andre skibe i
området ved overfald, kapring eller forsøg herpå.
Stk. 2.
Procedurerne skal udarbejdes under hensyntagen
til de af den Internationale Maritime Organisation (IMO)
udsendte anbefalinger og vejledninger for sejlads i områder
med risiko for sørøveri og væbnede overfald. Ved vurderin-
gen af, hvilke forholdsregler der skal tages på det enkelte
skib, skal der tages hensyn til trusselsbilledet i det pågæl-
dende område, skibets størrelse, sejladshastighed og udstyr
samt eventuelle andre foranstaltninger, som træffes uden for
skibet som fx vagthold på kajen.
Stk. 3.
De i stk. 2 nævnte anbefalinger og vejledninger er
tilgængelige på Søfartsstyrelsens hjemmeside www.soe-
fartsstyrelsen.dk.
§ 7.
Såfremt en skibsfører af hensyn til risikoen for pirate-
ri og væbnede overfald slukker for skibets AIS transmission,
skal det indføres i skibsdagbogen med klokkeslæt og positi-
on, ligesom rederiet skal underrettes. Rederiet skal herefter
regelmæssigt underrettes om skibets position, indtil AIS
transmissionen på ny genoptages, medmindre skibsføreren
skønner, at en sådan underretning vil kunne udsætte skibets
besætning for fare. Tilsvarende skal det indføres i skibsdag-
bogen, når AIS transmissionen på ny påbegyndes.
Særlige foranstaltninger i højrisikoområdet
§ 8.
For skibe, der sejler i det område, der i ”Best Ma-
nagement Practices for Protection against Somalia Based Pi-
2)
BP000041
Erhvervs- og Vækstmin.,
Søfartsstyrelsen, j.nr. 201111833
B 295 - 2020-21 - Bilag 2: Henvendelse af 18/5-21 vedr. overholdelse af IMO's maritime sikkerhedskrav, fra Lederne Søfart
23. november 2011.
2
Nr. 1084.
racy” (BMP) er defineret som højrisikoområdet, skal de i §§
2-6 nævnte procedurer endvidere i relevant omfang udarbej-
des under hensyntagen til industriens anbefalinger i ”Best
Management Practices for Protection against Somalia Based
Piracy” (BMP), der er tilgængelig på Søfartsstyrelsens
hjemmeside www.soefartsstyrelsen.dk.
§ 9.
De i § 6, stk. 1, nr. 6, nævnte rapporteringer skal i
højrisikoområdet endvidere ske til UKMTO
3)
og MSCHOA.
§ 10.
Rederier skal monitorere deres skibe, når de sejler i
højrisikområdet.
Stk. 2.
Når et skib sejler ind i eller ud af højrisikoområdet,
skal skibsføreren underrette rederiet. Så længe skibet er i
højrisikoområdet, skal skibsføreren mindst hver fjerde time
underrette rederiet om skibets position, medmindre skibsfø-
reren skønner, at en sådan underretning vil bringe besætnin-
gen i fare.
Stk. 3.
Rederiet skal udpege en kontaktperson til at mod-
tage de i stk. 2 nævnte underretninger.
Stk. 4.
Den løbende underretning af rederiet i stk. 2 kan
erstattes af, at rederiet med minimum samme hyppighed
monitorerer skibet gennem et automatisk elektronisk trac-
king-system.
§ 11.
Når et skib sejler i de områder, der i BMP er define-
ret som hhv. højrisikoområdet og ”UKMTO Voluntary Re-
porting Area”, skal anbefalingerne i BMP om registrering
hos MSCHOA og rapportering til UKMTO følges.
Verifikation
§ 12.
De procedurer, der er krævet i henhold til denne tek-
niske forskrift, vil indgå i Søfartsstyrelsens eller i en af Sø-
fartsstyrelsen anerkendt organisations verifikation af ISM og
ISPS.
Straffebestemmelser
§ 13.
Overtrædelse af denne forskrift straffes med bøde
eller fængsel i indtil 1 år.
Stk. 2.
Straffen kan stige til fængsel i indtil 2 år, hvis der
1) ved overtrædelsen er sket skade på liv eller helbred el-
ler fremkaldt fare herfor,
2) tidligere er afgivet forbud eller påbud for samme eller
tilsvarende forhold eller
ved overtrædelsen er opnået eller tilsigtet en økono-
misk fordel for den pågældende selv eller andre.
Stk. 3.
Det skal betragtes som en særlig skærpende om-
stændighed, at der for unge under 18 år er sket skade på liv
eller helbred eller fremkaldt fare herfor, jf. stk. 2, nr. 1.
Stk. 4.
Sker der ikke konfiskation af udbytte, som er opnå-
et ved overtrædelsen, skal der ved udmåling af bøde, herun-
der tillægsbøde, tages særligt hensyn til størrelsen af en op-
nået eller tilsigtet økonomisk fordel.
Stk. 5.
Der kan pålægges selskaber m.v. (juridiske perso-
ner) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
§ 14.
Såfremt forholdet er omfattet af anordning om
ikrafttræden for Grønland af lov om sikkerhed til søs, kan
der fastsættes foranstaltninger i henhold til kriminalloven
for Grønland.
Stk. 2.
De i § 9, stk. 2 og 3, nævnte forhold skal anses
som skærpende omstændigheder.
Stk. 3.
Sker der ikke konfiskation af udbytte, jfr. kriminal-
lovens § 166, stk. 1, som er opnået ved overtrædelsen, skal
der ved udmåling af bøde, herunder tillægsbøde, tages sær-
ligt hensyn til størrelsen af en opnået eller tilsigtet økono-
misk fordel.
Stk. 4.
Er en overtrædelse begået af selskaber m.v. (juridi-
ske personer), kan der pålægges den juridiske person som
sådan bødeansvar. Er overtrædelsen begået af staten, Grøn-
lands Selvstyre, en kommune, et kommunalt fællesskab, der
er omfattet af § 64 i Landstingslov om kommunalbestyrelser
og bygdebestyrelser m.v., eller en bygdebestyrelse, kan der
pålægges vedkommende offentlige myndighed som sådan
bødeansvar.
Stk. 5.
Såfremt den pågældende ikke er bosat i Grønland,
eller hans tilknytning til det grønlandske samfund i øvrigt
har en sådan løsere karakter, at forudsætningerne for anven-
delse af foranstaltninger ikke er til stede, kan sagen anlæg-
ges eller henvises til forfølgning i Danmark.
Ikrafttræden m.v.
§ 15.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2012.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 9721 af 20. februar 2008 om
teknisk forskrift om forholdsregler til forebyggelse af sørø-
veri og væbnede overfald på danske skibe ophæves.
3)
Søfartsstyrelsen, den 23. november 2011
F
RANK
B
JERG
M
ORTENSEN
/ Ditte Helene Bang
B 295 - 2020-21 - Bilag 2: Henvendelse af 18/5-21 vedr. overholdelse af IMO's maritime sikkerhedskrav, fra Lederne Søfart
2396115_0004.png
23. november 2011.
3
Nr. 1084.
1)
2)
3)
Maritime Security Center Horn of Africa (MSCHOA)
Regional Cooperation Agreement on Combating Piracy and Armed Robbery against Ships in Asia Information Sharing Center (ReCAAP ISC)
UK Maritime Trade Operations (UKMTO)