Fra:
Sendt:
18. maj 2021 14:12
Emne:
Lederne Søfart - til beslutningen om at sende et orlogsfartøj til Guineabugten.
Af uransagelige årsager har FM ikke fået os med i høring på dette forslag, som vi iøvrigt bakker op
om generelt, men med forslag til en forebyggende indsats til gavn for handelsflåden. Derfor
kommer dette forslag til forbedring, men med den klare opfattelse at forsvarsminister Trine
Bramsens forslag og udspil er godt.
Vi ved at man kan styrke det danske bidrag betydeligt hvis man også tager disse tre tiltag med.
Forslag
1 -
Søværnet skal sikre at IMO’s maritime sikkerheds krav overholdes
Danske skibe
og udenlandske skibe skal overholde IMO/FN’s eksisterende
sikkerhedskrav i højrisikozonen.
Lederne Søfart mener at en dansk tilstedeværelse har som
sekundær
mission at højne
handelsfartøjernes sikkerheds niveau, og indsamle viden om hvilke udfordringer dette skaber. Det
skal bruges til at tage nye relevante diplomatiske og sikkerheds initiativer i fremtiden, samt være
med til at danne danmarks næste antipirateri strategi.
Erfaringen fra Somalia og andre maritime sikkerheds problemer er, at en succesfull indsats også
skal have en effektiv civil anti-pirateri strategi. Som bekendt stoppede Somalisk pirateri uden at der
nogensinde var en indsats i land. I stedet stoppede pirateriet, fordi handelsfartøjerne ganske enkelt
ikke kunne tages længere - det blev forsvært. Den gængse opfattelse om at løsningen lå i land, viste
sig ikke at være rigtig. I stedet var en effektiv forebyggende indsats på havet for handelsfartøjer og
offshorefartøjer afgørende - det ødelagde forretningen for piraterne der derfor stoppede kort efter.
Hvor om dette er krævende og situations bestemt, er der minimums krav som stadig ikke er
overholdt i Guineabugten.
Ved Guineabugten er der desværre mange handelsfartøjer, som ikke overholder de sikkerheds krav
som IMO har sat - nærmere beskrevet i
“BMP 5”, “BMP West africa” og ophøjet til dansk lov i
BEK nr 1084 af 23/11/2011 “Bekendtgørelse om teknisk forskrift om forholdsregler til
forebyggelse af pirateri og væbnede overfald på danske skibe” (alle tre er vedhæftede). Disse har til
hensigt at gøre det svært og måske umuligt at udføre succesfulde pirat angreb. Herunder bla. At
man skal vurdere om det er vigtigt at sejle ind i området, eller man blot ikke skal sejle ind.
Desværre vælger nogle skibe samt få rederier stadigt ikke at overholde disse krav. Hvilket er
pointeret af flere uafhængige analyser bureauer, som en af grundende til at piraterne har succes i
Guineabugten.
Skibe der flager Dannebrog
En succesfull indsats fra dansk side, bør derfor inkludere at inspicere danske handelsfartøjer inden
de sejler ind i højrisiko zonen. Her kan et dansk Orlogsfartøj rådgive Dansk flagende skibe, og i
særlige tilfælde agere myndig og stoppe skibene fra at sejle ind (ved tilfælde hvor man vurderer at
det er uforsvarligt at sejle ind i højrisiko zonen, og man ikke lever op til dansk lov). Erfaringerne er