Ligestillingsudvalget 2020-21
B 293
Offentligt
2401063_0001.png
25. maj 2021
J.nr. 2021-3674
Til Folketinget
Ligestillingsudvalget
Vedrørende B 293
Forslag til folketingsbeslutning om at ophæve tjenestemandsrefor-
men fra 1969 og skabe ligestilling i lønforholdet mellem offentlige faggrupper (borgerfor-
slag).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 8 af 23. april 2021. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Torsten Gejl (ALT).
Morten Bødskov
/Kirsten Stensgaard
B 293 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 8: MFU spm. om aftalemodellens betydning for mulighederne for at sikre indhentelse af lønefterslæbet, til skatteministeren
2401063_0002.png
Spørgsmål
Tjenestemandsreformen af 1969 kom forud for indførelsen af den danske model på det
offentlige område. Hvilken betydning har aftalemodellen haft på mulighederne for at
sikre indhentelse af lønefterslæbet?
Svar
Det var en central nydannelse ved tjenestemandsreformen i 1969, at løn- og andre ansæt-
telsesvilkår for tjenestemænd i staten skulle fastsættes ved kollektiv aftale mellem skatte-
ministeren og tjenestemændenes centralorganisationer, jf. tjenestemandslovens § 45, i ste-
det for som hidtil ved lov. Indtil 1969 var aftalemodellen kun blevet anvendt ved fastsæt-
telse af løn- og andre ansættelsesvilkår for overenskomstansatte.
Aftalemodellen indebærer, at parterne kan aftale justering af løn mv. også for så vidt an-
går tjenestemænd. Kan der ikke opnås enighed mellem parterne om justering af løn mv.
på tjenestemandsområdet, fremsætter skatteministeren særligt lovforslag efter reglerne i
tjenestemandslovens § 46.
Parterne har med indførelsen af aftalemodellen løbende haft lejlighed til at prioritere mid-
ler til ændringer i lønvilkårene ved overenskomstforhandlingerne hvert 2. eller 3. år.
Overenskomsternes nuværende indhold afspejler således parternes prioriteringer gennem
mange overenskomstforhandlinger og er udtryk for et samlet kompromis.
Side 2 af 2