Ligestillingsudvalget 2020-21
B 293
Offentligt
2401059_0001.png
25. maj 2021
J.nr. 2021-3674
Til Folketinget
Ligestillingsudvalget
Vedrørende B 293
Forslag til folketingsbeslutning om at ophæve tjenestemandsrefor-
men fra 1969 og skabe ligestilling i lønforholdet mellem offentlige faggrupper (borgerfor-
slag).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 12 af 27. april 2021. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Samira Nawa (RV).
Morten Bødskov
/Kirsten Stensgaard
B 293 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om, hvilke lovændringer det vil kræve at gennemføre borgerforslaget, til skatteministeren
2401059_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvilke love det vil kræve at gennemføre borgerforslaget, herunder
om der rent juridisk er noget til hinder for at gennemføre forslaget?
Svar
Tjenestemandsreformen fra 1969 omfatter på det statslige område navnlig lov om tjene-
stemænd, lov om tjenestemandspension og lov om tjenestemandslønninger m.m. og klas-
sificering af tjenestemandsstillinger i staten, folkeskolen og folkekirken. Tilsvarende om-
fatter tjenestemandsreformen på det kommunale og regionale område tjenestemandsved-
tægter og -regulativer.
Der lægges til grund, at der med spørgsmålet og borgerforslaget sigtes til at ophæve de
tjenestemandslønninger og klassificeringer af tjenestemandsstillinger, der som led i tjene-
stemandsreformen blev fastsat ved lønnings- og klassificeringsloven, mens tjeneste-
mandsloven og tjenestemandspensionsloven ikke tænkes ophævet.
Efter lønnings- og klassificeringslovens § 1 gælder reglerne i denne lov, indtil aftale måtte
blive truffet i medfør af tjenestemandslovens § 45, jf. dog tjenestemandslovens § 46. Løn-
ninger mv. var således midlertidige, og reglerne i lønnings- og klassificeringsloven havde
ikke lovkraft, idet de kunne ændres ved aftale.
Det er vurderingen, at den helt overvejende del af reglerne i lønnings- og klassificeringslo-
ven siden 1969 er ophævet eller bortfaldet ved senere indgåede aftaler i medfør af tjene-
stemandslovens § 45 eller ved, at områder er blevet dækket af kollektive overenskomster
for overenskomstansatte, fx for sygeplejersker og jordemødre. Retsgrundlaget for disse
gruppers løn- og andre ansættelsesvilkår er således i dag ikke længere lønnings- og klassifi-
ceringsloven, men kollektive aftaler og overenskomster.
På den anførte baggrund vil det efter Medarbejder- og Kompetencestyrelsens opfattelse
ikke være meningsfuldt at gennemføre lovgivning om at ophæve lønnings- og klassifice-
ringsloven med henblik på at gennemføre de ændringer af lønforholdet mellem offentligt
ansatte faggrupper, som borgerforslaget omhandler. Det er tilsvarende vurderingen, at det
ikke vil være meningsfuldt at lovgive om at ophæve lønbestemmelser mv. i kommunale
og regionale tjenestemandsvedtægter og -regulativer.
Side 2 af 2