Ligestillingsudvalget 2020-21
B 293 Bilag 3
Offentligt
2408295_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 293
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Ligestillingsudvalget den 1. juni 2021
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om at ophæve tjenestemandsreformen fra
1969 og skabe ligestilling i lønforholdet mellem offentlige faggrupper
(borgerforslag)
[af Leif Lahn Jensen (S), Peter Skaarup (DF), Karsten Hønge (SF), Andreas Steenberg (RV), Peder Hvelplund (EL),
Mai Mercado (KF), Peter Seier Christensen (NB), Ole Birk Olesen (LA), Torsten Gejl (ALT),
Aaja Chemnitz Larsen (IA) og Susanne Zimmer (UFG)]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, RV, KF og LA) indstiller be‐
slutningsforslaget til
forkastelse
ved 2. (sidste) behandling.
Et
mindretal
i udvalget (DF, SF, EL og Sikandar Siddique
(UFG)) indstiller beslutningsforslaget til
vedtagelse uænd‐
ret.
Et
andet mindretal
i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling til beslutningsforslaget ved 2. (sidste) behandling.
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si‐
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der‐
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi‐
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget anerkender, at der er en
udfordring, når det kommer til uligeløn mellem kønnene i
Danmark. Der er en ligelønsproblematik, der skal løses.
Det ved vi også fra bl.a. Ligelønskommissionen, som
fandt, at der er en forskel mellem mænds og kvinders
løn. Lønforskellen skyldes i høj grad den kønsopdeling, der
er på det danske arbejdsmarked. V mener derfor, at vi skal
have en politisk drøftelse af, hvilke barrierer man kan fjerne
for at bryde op i det kønsopdelte arbejdsmarked.
Når det kommer til løn, mener V, at den skal fastsættes
ved overenskomsterne og aftalerne mellem parterne på det
pågældende område. For V værner om den danske model,
og vi underminerer den danske model, hvis vi trækker dis‐
kussionen om løn ind på Christiansborg.
V noterer sig, at FH har foreslået at nedsætte en lønstruk‐
turkomité, som skal analysere lønstrukturen på det offentlige
arbejdsmarked. Det synes V er en god idé.
Dansk Folkeparti og Enhedslisten
Dansk Folkepartis og Enhedslistens medlemmer af ud‐
valget støtter borgerforslaget. Uligeløn mellem køn i Dan‐
mark er i høj grad forårsaget af det lønhierarki, som blev
cementeret med tjenestemandsreformen i 1969, og som pla‐
cerede de kvindedominerede fag lavere end de klassisk
mandsdominerede fag. Reformen betyder både en vedvaren‐
de ulige aflønning mellem fag målt på uddannelseslængde
og ansvar, og at omsorgsarbejde og velfærdsarbejde ikke
værdisættes på samme måde som andet arbejde, selv om
det har stor værdiskabende effekt for samfundet. De ulige
lønninger gør det sværere og sværere at rekruttere både
jordemødre, social- og sundhedsmedarbejdere, radiografer,
sygeplejersker, socialrådgivere, pædagoger m.v., som der er
mangel på i det offentlige, ligesom der mangler ansøgere til
uddannelserne inden for disse felter. DF og EL vil gerne un‐
derstrege, at forhandlinger om løndannelse fortsat bør foregå
i overensstemmelse med den danske model. Der bør dog
tages politisk handling for at rette op på den politiske be‐
slutning om tjenestemandsreformens fortsatte effekter i dag,
ligesom det er vigtigt at anerkende, at hvis der skal tilføres
ekstra midler til offentlige overenskomstforhandlinger, skal
disse afsættes politisk. Det er ikke rimeligt, når politiske
partier forsøger at unddrage sig ansvar. Derfor støtter DF og
EL forslaget.
AX026601
B 293 - 2020-21 - Bilag 3: Betænkning afgivet den 1/6-2021
2408295_0002.png
2
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlemmer af udvalget mener, at en
del af forklaringen på lønforskelle mellem mænd og kvinder
i dagens Danmark kan tilskrives, at man med tjenestemands‐
reformen af 1969 indplacerede faggrupperne forskelligt. I
grove træk blev kvindedominerede fag indplaceret lønmæs‐
sigt lavere, fordi kvinders indkomst blev betragtet som en
biindtægt i husholdningen. Det synspunkt kan RV ikke støt‐
te.
RV anerkender til fulde, at tjenestemandsreformen af
1969 var politisk bestemt, og mener derfor også, at dagens
politikere delvis bærer et ansvar for at rette op på lønskæv‐
heden i den offentlige sektor. RV har derfor foreslået, at
der bliver indkaldt til trepartsforhandlinger, hvor regeringen
i samarbejde med arbejdsmarkedets parter tager initiativ til
en langsigtet plan for, hvordan der kan sikres en udligning
af lønefterslæbet mellem de traditionelle kvinde- og mands‐
dominerede fag i den offentlige sektor. RV vil endvidere
arbejde for, at det nedlagte stillingsvurderingsråd kan blive
oprettet på ny, så der løbende kan blive holdt øje med udlig‐
ningen af lønefterslæbet.
RV kan således ikke støtte borgerforslaget, som det lig‐
ger, men vil arbejde for politisk ansvarstagen og handling
via ovennævnte initiativer.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 9. april 2021 og
var til 1. behandling den 20. maj 2021. Beslutningsforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Ligestil‐
lingsudvalget.
Om baggrunden for beslutningsforslaget
Beslutningsforslaget er et borgerforslag, som inden for
den fastsatte frist har opnået det antal støttetilkendegivelser
fra borgere, som kræves for at få forslaget fremsat og be‐
handlet som beslutningsforslag i Folketinget. Borgerforsla‐
get er oprindelig indgivet af Vibeke Kline Lange Frost, Kø‐
benhavn, som hovedstiller med Susanne Both, København,
Anne-Sophie Bjerregaard Mose, København, Marietta An‐
nie Petersen, Silkeborg, Gitte Raaby Møller, Herning, Anni
Jessen Spiele, Ballerup, Frida Pernille Groth Rasmussen,
København, Signe Jespersen, Aarhus, Thea Borre Kisby,
Esbjerg, Marie Pallesgaard Vithen, København, og Marie
Vedsted Christiansen, Gentofte, som medstillere.
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 3 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 2 bilag på beslut‐
ningsforslaget.
Deputationer
En deputation bestående af forslagsstillerne bag borger‐
forslaget har forud for 1. behandling af beslutningsforslaget
præsenteret udvalget for baggrunden for forslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 28 spørgsmål
til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
Karin Gaardsted (S) Birgitte Vind (S)
nfmd.
Lars Aslan Rasmussen (S) Camilla Fabricius (S) Daniel Toft Jakobsen (S)
Julie Skovsby (S) Kasper Sand Kjær (S) Tanja Larsson (S) Rasmus Horn Langhoff (S) Katrine Robsøe (RV)
Samira Nawa (RV) Astrid Carøe (SF) Halime Oguz (SF) Pernille Skipper (EL) Rosa Lund (EL) Sikandar Siddique (UFG)
Heidi Bank (V)
fmd.
Fatma Øktem (V) Jane Heitmann (V) Karen Ellemann (V) Eva Kjer Hansen (V) Morten Dahlin (V)
Liselott Blixt (DF) Karina Adsbøl (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Birgitte Bergman (KF) Mona Juul (KF)
Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
49
39
16
15
14
13
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
3
1
1
1
1
1
B 293 - 2020-21 - Bilag 3: Betænkning afgivet den 1/6-2021
2408295_0003.png
3
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
13
4
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
1
7