Til beslutningsforslag nr.
B 293
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Ligestillingsudvalget den 1. juni 2021
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om at ophæve tjenestemandsreformen fra
1969 og skabe ligestilling i lønforholdet mellem offentlige faggrupper
(borgerforslag)
[af Leif Lahn Jensen (S), Peter Skaarup (DF), Karsten Hønge (SF), Andreas Steenberg (RV), Peder Hvelplund (EL),
Mai Mercado (KF), Peter Seier Christensen (NB), Ole Birk Olesen (LA), Torsten Gejl (ALT),
Aaja Chemnitz Larsen (IA) og Susanne Zimmer (UFG)]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, V, RV, KF og LA) indstiller be‐
slutningsforslaget til
forkastelse
ved 2. (sidste) behandling.
Et
mindretal
i udvalget (DF, SF, EL og Sikandar Siddique
(UFG)) indstiller beslutningsforslaget til
vedtagelse uænd‐
ret.
Et
andet mindretal
i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stilling til beslutningsforslaget ved 2. (sidste) behandling.
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si‐
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der‐
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi‐
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget anerkender, at der er en
udfordring, når det kommer til uligeløn mellem kønnene i
Danmark. Der er en ligelønsproblematik, der skal løses.
Det ved vi også fra bl.a. Ligelønskommissionen, som
fandt, at der er en forskel mellem mænds og kvinders
løn. Lønforskellen skyldes i høj grad den kønsopdeling, der
er på det danske arbejdsmarked. V mener derfor, at vi skal
have en politisk drøftelse af, hvilke barrierer man kan fjerne
for at bryde op i det kønsopdelte arbejdsmarked.
Når det kommer til løn, mener V, at den skal fastsættes
ved overenskomsterne og aftalerne mellem parterne på det
pågældende område. For V værner om den danske model,
og vi underminerer den danske model, hvis vi trækker dis‐
kussionen om løn ind på Christiansborg.
V noterer sig, at FH har foreslået at nedsætte en lønstruk‐
turkomité, som skal analysere lønstrukturen på det offentlige
arbejdsmarked. Det synes V er en god idé.
Dansk Folkeparti og Enhedslisten
Dansk Folkepartis og Enhedslistens medlemmer af ud‐
valget støtter borgerforslaget. Uligeløn mellem køn i Dan‐
mark er i høj grad forårsaget af det lønhierarki, som blev
cementeret med tjenestemandsreformen i 1969, og som pla‐
cerede de kvindedominerede fag lavere end de klassisk
mandsdominerede fag. Reformen betyder både en vedvaren‐
de ulige aflønning mellem fag målt på uddannelseslængde
og ansvar, og at omsorgsarbejde og velfærdsarbejde ikke
værdisættes på samme måde som andet arbejde, selv om
det har stor værdiskabende effekt for samfundet. De ulige
lønninger gør det sværere og sværere at rekruttere både
jordemødre, social- og sundhedsmedarbejdere, radiografer,
sygeplejersker, socialrådgivere, pædagoger m.v., som der er
mangel på i det offentlige, ligesom der mangler ansøgere til
uddannelserne inden for disse felter. DF og EL vil gerne un‐
derstrege, at forhandlinger om løndannelse fortsat bør foregå
i overensstemmelse med den danske model. Der bør dog
tages politisk handling for at rette op på den politiske be‐
slutning om tjenestemandsreformens fortsatte effekter i dag,
ligesom det er vigtigt at anerkende, at hvis der skal tilføres
ekstra midler til offentlige overenskomstforhandlinger, skal
disse afsættes politisk. Det er ikke rimeligt, når politiske
partier forsøger at unddrage sig ansvar. Derfor støtter DF og
EL forslaget.
AX026601