Transportudvalget 2020-21
B 286 Bilag 6
Offentligt
2423307_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 286
Folketinget 2020-21
Beretning afgivet af Transportudvalget den 24. juni 2021
Beretning
over
Forslag til folketingsbeslutning om arbejdsmiljø-, miljø- og sikkerhedsforhold i
forbindelse med transport, opbevaring og håndtering af el- og hybridbiler
[af Christoffer Aagaard Melson (V) m.fl.]
1. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre
og Enhedslisten
Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis, Radikale
Venstres og Enhedslistens medlemmer af udvalget bakker
op om ambitionen om, at vi skal have langt flere elbiler i
Danmark. Det kræver bl.a., at vi har opdaterede regler og
opdateret lovgivning for håndtering af både mulighederne
for genanvendelse af elbiler og sikkerheden omkring dem.
S, SF, RV og EL konstaterer, at der allerede er et tværmi‐
nisterielt arbejde i gang, hvor der bl.a. arbejdes med afdæk‐
ning af forhold af relevans for redningsberedskabets indsats
ved brande i lithiumionbatterier, opbevaring og håndtering
af lithiumionbatterier, sikkerhed ved havarrede elkøretøjer
og miljømæssig affaldshåndtering. S, SF, RV og EL noterer
sig, at Beredskabsstyrelsen leder arbejdet, og at Trafikstyrel‐
sen, Sikkerhedsstyrelsen, Færdselsstyrelsen, Miljøstyrelsen,
Dansk Elbil Alliance og SKAD (arbejdsgiver- og brancheor‐
ganisation for autoskadebranchen) deltager. S, SF, RV og EL
opfordrer til at sikre en løbende og god dialog med branchen
i det videre arbejde.
Endelig noterer S, SF, RV og EL sig, at der pågår
forhandlinger i EU om en revideret batteriforordning,
hvor Miljøministeriet løbende inddrager Erhvervsministeri‐
et, Transportministeriet og Klima-, Energi- og Forsynings‐
ministeriet og er i dialog med interessenter på området.
Venstre og Det Konservative Folkeparti
Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget støtter ambitionen om, at vi skal have langt flere
elbiler i Danmark. Det kræver, at vi får opdateret regler og
lovgivning, så vi får håndteret både mulighederne for gen‐
anvendelse af elbilerne og sikkerheden omkring dem bedst
muligt. Derfor finder V og KF det bekymrende, at der endnu
ikke er udarbejdet de nødvendige regler og retningslinjer,
der kan sikre, at særlig de skadede elbiler kan håndteres
på den sikkerhedsmæssigt og miljømæssigt mest forsvarlige
måde.
V og KF opfordrer til, at der inden juli 2022 udarbejdes
de nødvendige retningslinjer og regler på området i dialog
med interessenterne på området. Arbejdet bør blandt andet
adressere følgende udfordringer:
– Manglen på retningslinjer, der sikrer, at elbiler bliver re‐
pareret sikkerhedsmæssigt og miljømæssigt korrekt efter
en skade.
– Manglen på regler og retningslinjer for skrotning af ud‐
tjente elbiler, som sikrer korrekt håndtering på genbrugs‐
pladserne, herunder i forhold til den miljø- og sikker‐
hedsmæssige håndtering.
– Den manglende opdatering af bygningsreglementet, så
der tages hensyn til udfordringerne ved brande i elbiler.
– Adgangen til uddannelse og adgangen til køretøjstek‐
nisk redningsinformation fra bilproducenterne til bered‐
skabet.
– Arbejdsmiljøloven og Arbejdstilsynets bekendtgørelser
skal opdateres, så der tages hensyn til udfordringerne
ved håndtering af trafikskadede elbiler.
– De manglende regler i forhold til at sikre, at lithiumio‐
nbatterier fra udtjente elbiler kan anvendes lovligt i Dan‐
mark.
Kristendemokraterne
Kristendemokraternes medlem af udvalget bakker ikke
op om beslutningsforslaget, da området er reguleret ved EU-
forordninger, der løbende revideres. EU-typegodkendelsen
af elbiler og hybridbiler er f.eks. under konstant revision
i henhold til den løbende tekniske udvikling. Regulativet
indeholder krav til hele bilens cyklus.
AX026703
B 286 - 2020-21 - Bilag 6: Beretning afgivet 24/6-21
2423307_0002.png
2
KD har tillid til regeringens tværministerielle arbejds‐
gruppe ledet af Beredskabsstyrelsen og finder, at beslut‐
ningsforslaget vil være en pleonasme og mefører unødige
omkostninger for allerede igangværende arbejder internatio‐
nalt som nationalt.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkur‐
in og Javnaðarflokkurin havde ved beretningsafgivelsen ik‐
ke medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at
komme med politiske bemærkninger i beretningen.
2. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 26. marts 2021 og
var til 1. behandling den 27. maj 2021. Beslutningsforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Transpor‐
tudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på beslut‐
ningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 6 spørgsmål til
transportministeren til skriftlig besvarelse, som ministeren
har besvaret.
P.u.v.
Jeppe Bruus
formand