Til beslutningsforslag nr.
B 271
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 20. maj 2021
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om at ændre arbejdet med
uddannelsesparathedsvurderingen hos elever i de ældste klasser i grundskolen
og at indføre tilbud om uddannelsesvejledning til alle elever i 8. og 9. klasse
[af Stén Knuth (V) m.fl.]
1. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, SF, RV, EL og LA) indstiller be‐
slutningsforslaget til
forkastelse
ved 2. (sidste) behandling.
Et
mindretal
i udvalget (V, DF, KF og Uffe Elbæk
(UFG)) indstiller beslutningsforslaget til
vedtagelse uænd‐
ret.
Et
andet mindretal
i udvalget (NB) vil redegøre for sin
stillingtagen til beslutningsforslaget ved 2. (sidste) behand‐
ling.
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si‐
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der‐
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi‐
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre
og Enhedslisten
Socialdemokratiets, Socialistisk Folkepartis, Radikale
Venstres og Enhedslistens medlemmer af udvalget mener,
at ingen elever skal stemples som »ikke-uddannelsesparate«,
og derfor ønsker partierne en ændring af uddannelsespara‐
thedsvurderingen.
Partierne ønsker generelt at nytænke anvendelsen af test,
afskaffe uddannelsesparathedsvurderingen i 8. klasse og
styrke vejledningsindsatsen, og partiernes ambitionsniveau
er derfor højere end det, der fremgår af beslutningsforslaget,
som blot lægger op til mindre justeringer af den nuværende
uddannelsesparathedsvurdering.
Uddannelsesparathedsvurderingen er en del af den sam‐
lede vejledning i udskolingen, og partierne ønsker en brede‐
re diskussion af vejledningsindsatsen generelt, herunder at
spørgsmålet om individuel vejledning analyseres i forhold til
de fordele og ulemper, det vil medføre for eleverne, og de
eventuelle økonomiske konsekvenser, der er forbundet med
at ændre og styrke vejledningsindsatsen.
Venstre, Dansk Folkeparti, Det Konservative Folkeparti og
Nye Borgerlige
Venstres, Dansk Folkepartis, Det Konservative Folkepar‐
tis og Nye Borgerliges medlemmer af udvalget mener, at
fokus skal være, at alle elever kan noget, og er parate efter
9. klasse. Naturligvis parate til noget forskelligt, men alle er
parate til noget. Partierne støtter derfor en ændring i uddan‐
nelsesparathedsvurderingerne, med henblik på at undersøge
relevansen af vurderingen »ikke-uddannelsesparat«. Partier‐
ne mener også, at vejledningsindsatsen i folkeskolen skal
forbedres og ønsker derfor at undersøge de økonomiske
konsekvenser ved at tilbyde individuel uddannelsesvejled‐
ning til alle elever i 8. og 9. klasse.
Uanset uenighederne om brug af test, hvilke evalueringer
der skal anvendes, karakterer m.v., som givetvis eksisterer i
udvalget, så ser partierne positivt på den brede opbakning til
at diskutere, hvordan vejledningsindsatsen kan styrkes. Par‐
tierne værdsætter ligeledes opbakningen til at diskutere vur‐
deringen »ikke-uddannelsesparat«. Partierne er dog ærgerli‐
ge over, at uenigheder om andre spørgsmål, end hvad der
indgår i selve forslaget, står i vejen for en vedtagelse af
beslutningsforslaget.
3. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 9. marts 2021 og
var til 1. behandling den 26. april 2021. Beslutningsforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Børne- og
Undervisningsudvalget.
AX026401