Til beslutningsforslag nr.
B 269
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Social- og Ældreudvalget den 27. maj 2021
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om ændring af principper for skønnet i
samværssager
[af Mette Thiesen (NB) m.fl.]
1. Ændringsforslag
Dansk Folkeparti har stillet 1 ændringsforslag til beslut‐
ningsforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, SF, RV, EL, LA og ALT) ind‐
stiller beslutningsforslaget til
forkastelse
ved 2. (sidste) be‐
handling. Flertallet vil stemme imod det stillede ændrings‐
forslag.
Et
mindretal
i udvalget (V, KF og NB) indstiller beslut‐
ningsforslaget til
vedtagelse
med det stillede ændringsfor‐
slag.
Et
andet mindretal
i udvalget (DF) indstiller beslut‐
ningsforslaget til
vedtagelse
med det stillede ændringsfor‐
slag. Såfremt ændringsforslaget ikke vedtages, vil mindre‐
tallet stemme imod beslutningsforslaget.
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sam‐
bandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænk‐
ningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ik‐
ke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget deler forslagsstillernes
bekymringer om håndteringen af samværssager og tager
denne problemstilling meget alvorligt. V anerkender, at em‐
net er ømtåleligt og derfor skal håndteres derefter. Emnet er
ikke desto mindre afgørende at få debatteret og gjort noget
ved, således at hjerteskærende beretninger fra forældre i
konflikt om samvær vil høre fortiden til.
V deler holdningen om en ændring af princippet for skøn
i samværssager, således at samværssager inkorporerer hen‐
syn til familien som institution og samværet med begge
forældre, såfremt disse ikke er særligt uegnede. V mener,
at familieretsforvaltningen aktivt bør forsøge at inkorporere
forholdet til begge forældre som en del af barnets tarv, da
halvdelen af barnets ophav ikke skal forsvinde ud af barnets
liv på baggrund af opdigtede historier, chikane, særlig kon‐
fliktoptrappende handlinger m.v. fra den ene part af foræl‐
drene.
V mener fortsat, at barnets tarv skal være omdrejnings‐
punktet, men dette bør ikke udelukke, at barnets tilknytning
til begge forældre skal bibeholdes, så længe forældrene ikke
er særligt uegnede.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget deler ønsket
om at forbedre det familieretlige system.
DF mener på linje med forslagsstillerne, at det er afgø‐
rende for et barn at bevare kontakt til og samvær med begge
sine forældre, medmindre der er tale om tilfælde, hvor den
ene forælder er særlig uegnet til forældrerollen på grund af
f.eks. vold eller seksuelle overgreb.
Et af de helt store problemer i det familieretslige system
i dag er, at der er et stærkt incitament til samværschikane og
forældrefremmedgørelse, fordi Familieretshuset ser bort fra
skyldsspørgsmål og reel forældreegnethed i konflikter om
samvær. På den måde kan en forælder, som ikke er uegnet
til samvær med sit barn, alligevel miste retten til samvær på
grund af noget, den anden forælder siger eller gør.
Herudover har DF aldrig ment, at den danske lovgivning
bliver bedre af at kopiere praksis fra Den Europæiske Men‐
neskerettighedsdomstol. Dette synspunkt plejer NB at dele
med DF, og derfor vækker det stor undren, at NB har frem‐
sat et beslutningsforslag, som går direkte imod tidligere ud‐
talelser fra partiet, f.eks. ved forespørgselsdebatten om F 47
om domstolsaktivismen ved Den Europæiske Menneskeret‐
AX026570