Social- og Ældreudvalget 2020-21
B 269 Bilag 3
Offentligt
2407025_0001.png
Til beslutningsforslag nr.
B 269
Folketinget 2020-21
Betænkning afgivet af Social- og Ældreudvalget den 27. maj 2021
Betænkning
over
Forslag til folketingsbeslutning om ændring af principper for skønnet i
samværssager
[af Mette Thiesen (NB) m.fl.]
1. Ændringsforslag
Dansk Folkeparti har stillet 1 ændringsforslag til beslut‐
ningsforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, SF, RV, EL, LA og ALT) ind‐
stiller beslutningsforslaget til
forkastelse
ved 2. (sidste) be‐
handling. Flertallet vil stemme imod det stillede ændrings‐
forslag.
Et
mindretal
i udvalget (V, KF og NB) indstiller beslut‐
ningsforslaget til
vedtagelse
med det stillede ændringsfor‐
slag.
Et
andet mindretal
i udvalget (DF) indstiller beslut‐
ningsforslaget til
vedtagelse
med det stillede ændringsfor‐
slag. Såfremt ændringsforslaget ikke vedtages, vil mindre‐
tallet stemme imod beslutningsforslaget.
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sam‐
bandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved betænk‐
ningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og dermed ik‐
ke adgang til at komme med indstillinger eller politiske
bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget deler forslagsstillernes
bekymringer om håndteringen af samværssager og tager
denne problemstilling meget alvorligt. V anerkender, at em‐
net er ømtåleligt og derfor skal håndteres derefter. Emnet er
ikke desto mindre afgørende at få debatteret og gjort noget
ved, således at hjerteskærende beretninger fra forældre i
konflikt om samvær vil høre fortiden til.
V deler holdningen om en ændring af princippet for skøn
i samværssager, således at samværssager inkorporerer hen‐
syn til familien som institution og samværet med begge
forældre, såfremt disse ikke er særligt uegnede. V mener,
at familieretsforvaltningen aktivt bør forsøge at inkorporere
forholdet til begge forældre som en del af barnets tarv, da
halvdelen af barnets ophav ikke skal forsvinde ud af barnets
liv på baggrund af opdigtede historier, chikane, særlig kon‐
fliktoptrappende handlinger m.v. fra den ene part af foræl‐
drene.
V mener fortsat, at barnets tarv skal være omdrejnings‐
punktet, men dette bør ikke udelukke, at barnets tilknytning
til begge forældre skal bibeholdes, så længe forældrene ikke
er særligt uegnede.
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget deler ønsket
om at forbedre det familieretlige system.
DF mener på linje med forslagsstillerne, at det er afgø‐
rende for et barn at bevare kontakt til og samvær med begge
sine forældre, medmindre der er tale om tilfælde, hvor den
ene forælder er særlig uegnet til forældrerollen på grund af
f.eks. vold eller seksuelle overgreb.
Et af de helt store problemer i det familieretslige system
i dag er, at der er et stærkt incitament til samværschikane og
forældrefremmedgørelse, fordi Familieretshuset ser bort fra
skyldsspørgsmål og reel forældreegnethed i konflikter om
samvær. På den måde kan en forælder, som ikke er uegnet
til samvær med sit barn, alligevel miste retten til samvær på
grund af noget, den anden forælder siger eller gør.
Herudover har DF aldrig ment, at den danske lovgivning
bliver bedre af at kopiere praksis fra Den Europæiske Men‐
neskerettighedsdomstol. Dette synspunkt plejer NB at dele
med DF, og derfor vækker det stor undren, at NB har frem‐
sat et beslutningsforslag, som går direkte imod tidligere ud‐
talelser fra partiet, f.eks. ved forespørgselsdebatten om F 47
om domstolsaktivismen ved Den Europæiske Menneskeret‐
AX026570
B 269 - 2020-21 - Bilag 3: Betænkning afgivet den 27. maj 2021
2407025_0002.png
2
tighedsdomstol (forhandling den 18. juni 2020, folketingsti‐
dende 2019-20, tillæg F, møde 132, kl. 13:15 ff.).
Dansk lovgivning skal forhandles på plads i Folketinget
med danskerne, børnene og familierne i centrum og ikke
importeres fra en aktivistisk og politisk domstol i regi af
EU.
DF støttede op om en fælles beretning om forbedringer af
det familieretlige system uden henvisninger til Den Europæ‐
iske Menneskerettighedsdomstols praksis.
Medmindre henvisningen til den Europæiske Menneske‐
rettighedsdomstols praksis udgår, kan DF ikke stemme for
beslutningsforslaget.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af et
mindretal
(V, KF og NB):
Til teksten
1)
I
2. pkt.
udgår: »og samtidig bringe dansk familieret
i overensstemmelse med Den Europæiske Menneskerettig‐
hedsdomstols praksis«.
[Formålet om at bringe dansk familieret i overensstemmelse
med Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols praksis
udgår]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget har til hensigt at sikre, at det bliver
Folketinget og ikke Den Europæiske Menneskerettigheds‐
domstol, der sikrer en bedre balance mellem de forskellige
hensyn, der kan indgå i den vurdering, der foregår i sam‐
værssager, så forældre ikke uden grund kan miste retten
til samvær med deres barn. Det bør være Folketinget, der
fastsætter love og regler, som skal gælde for danske familier.
5. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 9. marts 2021 og
var til 1. behandling den 17. maj 2021. Beslutningsforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Social- og
Ældreudvalget.
Oversigt over beslutningsforslagets sagsforløb og
dokumenter
Beslutningsforslaget og dokumenterne i forbindelse med
udvalgsbehandlingen kan læses under beslutningsforslaget
på Folketingets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 2 bilag på beslut‐
ningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 1 spørgsmål til
social- og ældreministeren til skriftlig besvarelse. Der ude‐
står svar på spørgsmål nr. 1, som udvalget forventer besvaret
inden 2. behandling af beslutningsforslaget.
Birgitte Vind (S) Bjørn Brandenborg (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Daniel Toft Jakobsen (S)
Malte Larsen (S) Tanja Larsson (S) Rasmus Stoklund (S) Henrik Vinther (RV) Andreas Steenberg (RV) Trine Torp (SF)
Charlotte Broman Mølbæk (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
fmd.
Pernille Skipper (EL) Jakob Sølvhøj (EL)
Torsten Gejl (ALT) Fatma Øktem (V) Anni Matthiesen (V) Marie Bjerre (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V)
Hans Andersen (V) Jane Heitmann (V) Karina Adsbøl (DF)
nfmd.
Liselott Blixt (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Mai Mercado (KF) Mette Abildgaard (KF) Mette Thiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
49
39
16
15
14
13
13
4
Liberal Alliance (LA)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
7