Retsudvalget 2020-21
B 267
Offentligt
2403353_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
27. maj 2021
Kontor:
Formueretskontoret
Sagsbeh: Anne Cathrine Toftemann
Bæk
Sagsnr.: 2021-0038-0040
Dok.:
1989409
Besvarelse af spørgsmål nr. 7 (B 267) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 7 vedrørende forslag til folke-
tingsbeslutning om forbedring af retssikkerheden for udsatte borgere, der
indgår økonomisk forpligtende aftaler under falske forudsætninger (B 267),
som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 19. maj
2021. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt
(SF).
Nick Hækkerup
/
Louise Black Mogensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
B 267 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om, at de fleste kreditkøb ikke indgås med sælger, men med eksternt kviklånsselskab, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 7 vedrørende forslag til folketingsbeslutning om forbed-
ring af retssikkerheden for udsatte borgere, der indgår økonomisk for-
pligtende aftaler under falske forudsætninger (B 267) fra Folketingets
Retsudvalg:
”Kun
abonnementer, bøger, forsikringer og redningstjenester
må sælges ved uopfordret fjernsalg. De fleste kreditkøb indgås
ikke med sælger, men med eksternt kviklånsselskab. Vil mini-
steren redegøre nærmere for, hvordan forslaget vil være en
byrde for hele erhvervslivet?”
Svar:
Ifølge forbrugeraftalelovens § 4, stk. 1, må en erhvervsdrivende ikke uden
forudgående anmodning herom rette telefonisk henvendelse til en forbruger
eller personlig henvendelse til en forbruger på dennes bopæl, arbejdsplads
eller andet sted, hvortil der ikke er almindelig adgang, med henblik på straks
eller senere at opnå tilbud eller accept af tilbud om indgåelse af aftale. Det
gælder dog ikke for telefoniske henvendelser om bestilling af bøger, tegning
af abonnement på aviser, ugeblade og tidsskrifter, formidling af forsikrings-
aftaler og tegning af abonnement om redningstjeneste eller sygetransport,
jf. lovens § 4, stk. 2. Et løfte afgivet af forbrugeren ved en erhvervsdrivendes
henvendelse i strid med forbrugeraftalelovens § 4 er ikke bindende, jf. lo-
vens § 5.
Kreditaftaleloven finder anvendelse på aftaler, hvor en kreditgiver yder eller
giver tilsagn om at yde kredit til en forbruger. Loven indeholder en række
bestemmelser, der beskytter forbrugeren i forbindelse med sådanne aftaler.
CPR-loven giver enhver mulighed for at få indsat en markering i CPR-regi-
stret om, at den pågældende frabeder sig henvendelser, der sker i markeds-
føringsøjemed. Det er den såkaldte Robinsonliste. Når man er tilmeldt Ro-
binsonlisten, må virksomheder ikke på postadressen omdele reklamer mv.,
hvor modtagerens navn og adresse er skrevet udenpå. Derudover må virk-
somheder heller ikke kontakte forbrugeren telefonisk i de undtagelsestil-
fælde, som nævnes i forbrugeraftaleloven. Det gælder dog ikke, hvis forbru-
geren forudgående har givet sit samtykke til at blive kontaktet. Erhvervsdri-
vende er forpligtet til at undersøge Robinsonlisten og sammenholde den
med den adresseliste, der ønskes anvendt ved direkte markedsføring. Det
gælder dog ikke, hvis den erhvervsdrivende på forhånd har indhentet et gyl-
digt samtykke fra forbrugeren. Hvis en erhvervsdrivende alligevel ringer en
Side 2/3
B 267 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om, at de fleste kreditkøb ikke indgås med sælger, men med eksternt kviklånsselskab, til justitsministeren
borger op, selv om den pågældende står på Robinsonlisten, er det en over-
trædelse af markedsføringsloven, som kan straffes med bøde.
Eventuelle ændringer af de gældende regler skal naturligvis være i overens-
stemmelse med EU-retten, og det er vigtigt, at der samtidig sikres den rette
balance mellem hensynet til forbrugere og erhvervsdrivende.
Derfor mener jeg, at der bør foretages en undersøgelse af beslutningsforsla-
gets konsekvenser for både forbrugere og erhvervsliv under inddragelse af
relevante ministerier og interessenter i brancheorganisationerne. Jeg har på
den baggrund bedt mit embedsværk igangsætte undersøgelse af behovet og
muligheden for at pålægge erhvervsdrivende yderligere sanktioner end
bøde, hvis de ikke iagttager Robinsonlisten.
Der henvises i øvrigt til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 1 (B 267)
fra Folketingets Retsudvalg.
Side 3/3