Retsudvalget 2020-21
B 267
Offentligt
2406986_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
1. juni 2021
Kontor:
Formueretskontoret
Sagsbeh: Anne Cathrine Toftemann
Bæk
Sagsnr.: 2021-0038-0040
Dok.:
1989388
Besvarelse af spørgsmål nr. 2 (B 267) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til folke-
tingsbeslutning om forbedring af retssikkerheden for udsatte borgere, der
indgår økonomisk forpligtende aftaler under falske forudsætninger (B 267),
som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 19. maj
2021. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt
(SF).
Nick Hækkerup
/
Louise Black Mogensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
B 267 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, om Robinsonlisten er i strid med EU-retten, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til folketingsbeslutning om forbed-
ring af retssikkerheden for udsatte borgere, der indgår økonomisk for-
pligtende aftaler under falske forudsætninger (B 267) fra Folketingets
Retsudvalg:
”Er
det ministerens opfattelse, at Robinsonlisten er i strid med
EU-retten?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Erhvervsministeriet, der har oplyst følgende:
”Det
følger bl.a. af artikel 13, stk. 1, i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2002/58/EF af 12. juli 2002 om behandling af
personoplysninger og beskyttelse af privatlivets fred i den elek-
troniske kommunikationssektor, at virksomheder ikke må sende
mails, sms’er og anden elektronisk post med henblik på mar-
kedsføring, medmindre modtageren har givet sit samtykke til
henvendelsen.
Det følger videre af artikel 13, stk. 2, at virksomheder dog gerne
må sende markedsføring til en tidligere kunde om produkter til-
svarende dem, kunden har købt, uden kundens samtykke, så-
fremt en række betingelser er opfyldt.
Af direktivets artikel 13, stk. 3, fremgår det videre, at medlems-
staterne skal træffe de fornødne foranstaltninger for at sikre, at
forbrugere kan undgå uanmodet kommunikation, hvis formål er
direkte markedsføring, i de tilfælde, som ikke er omfattet af ar-
tikel 13, stk. 1 og 2. Det gælder i forhold til personer, som ikke
har givet deres samtykke til at modtage sådan kommunikation
(opt-in model), eller i forhold til personer, som har frabedt sig
at modtage sådan kommunikation (opt-out model). Det afgøres
i national lovgivning, hvilken af de to muligheder der skal
gælde.
I Danmark er artikel 13, stk. 3, i direktivet implementeret ved
en opt-out model i markedsføringslovens § 10, stk. 5, som for-
byder en erhvervsdrivende at sende reklame ved brug af brev
eller anden adresseret post til personer, der har frabedt sig di-
rekte markedsføring. Personer kan frabede sig den nævnte mar-
kedsføring enten ved at give besked om det til den erhvervsdri-
vende eller ved at lade dette registrere på en liste i CPR-registret
(Robinsonlisten).
Side 2/3
B 267 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, om Robinsonlisten er i strid med EU-retten, til justitsministeren
Forbrugeraftalelovens regler om forbud mod uanmodet telefo-
nisk henvendelse gælder ved siden af markedsføringsloven. Der
gælder efter forbrugeraftaleloven visse undtagelser fra forbud-
det om uanmodet telefonisk henvendelse, blandt andet for teg-
ning af forsikring og om tegning af avisabonnement. Det følger
af markedsføringslovens § 10, stk. 5, at forbrugerne også via
Robinsonlisten kan frabede sig sådanne telefoniske henvendel-
ser om tegning af forsikring, avisabonnementer mv.
Det er på den baggrund vurderingen, at Robinsonlisten er i over-
ensstemmelse med EU-retten.”
Jeg kan henholde mig til Erhvervsministeriets udtalelse og i øvrigt henvise
til besvarelsen af 27. maj 2021 af spørgsmål nr. 1 (B 267) fra Folketingets
Retsudvalg.
Side 3/3