Retsudvalget 2020-21
B 267
Offentligt
2409278_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
3. juni 2021
Kontor:
Formueretskontoret
Sagsbeh: Anne Cathrine Toftemann
Bæk
Sagsnr.: 2021-0038-0040
Dok.:
1989444
Besvarelse af spørgsmål nr. 12 (B 267) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 12 vedrørende forslag til folke-
tingsbeslutning om forbedring af retssikkerheden for udsatte borgere, der
indgår økonomisk forpligtende aftaler under falske forudsætninger (B 267),
som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 19. maj
2021. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt
(SF).
Nick Hækkerup
/
Louise Black Mogensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
B 267 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm., om det er ministerens opfattelse, at risikoen for at få en bøde for overtrædelse af markedsføringsloven er tilstrækkelig overhængende til, at overtrædelser ikke kan betale sig, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 12 vedrørende forslag til folketingsbeslutning om for-
bedring af retssikkerheden for udsatte borgere, der indgår økonomisk
forpligtende aftaler under falske forudsætninger (B 267) fra Folketin-
gets Retsudvalg:
”Er
det ministerens opfattelse, at risikoen for at få en bøde for
overtrædelse af markedsføringsloven er tilstrækkelig overhæn-
gende til, at overtrædelser ikke kan betale sig?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Erhvervsministeriet, der har oplyst følgende:
”Det
er vigtigt, at bødeniveauet for overtrædelse af markedsfø-
ringsloven har den rette præventive effekt. Regeringen nedsatte
derfor i 2020 en arbejdsgruppe, der fik til opgave at komme med
anbefalinger til, hvordan bødeniveauet for overtrædelse af mar-
kedsføringsloven eventuelt kan ændres, såfremt der er politisk øn-
ske herom. Arbejdsgruppen afleverede sin afrapportering i fe-
bruar 2021. Rapporten indeholder en række anbefalinger til, hvor-
dan bødeniveauet for overtrædelse af markedsføringsloven kan
ændres, og regeringen har på den baggrund igangsat en opfølg-
ning på arbejdsgruppens anbefalinger.
Erhvervsministeriet har til brug for besvarelsen derudover ind-
hentet et bidrag fra Forbrugerombudsmanden, der har oplyst føl-
gende:
”Forbrugerombudsmanden har lagt til
grund for sit bi-
drag til besvarelsen, at spørgsmålet angår overtræ-
delse af bestemmelserne om ulovligt telefonsalg i
markedsføringsloven.
Forbrugerombudsmanden har de senere år konstateret
en markant stigning i antallet af klager over ulovligt
telefonsalg, dvs. uønskede opkald og/eller vildled-
ning under en telefonisk henvendelse. Ulovligt tele-
fonsalg er derfor et prioriteret område i Forbrugerom-
budsmandens sagsbehandling, og Forbrugerombuds-
manden tager som udgangspunkt alle klager op til be-
handling. Forbrugerombudsmanden har de seneste
godt to år politianmeldt 42 virksomheder for ulovligt
telefonsalg eller medvirken hertil, og 26 virksomhe-
der har indtil videre vedtaget/tilkendegivet at ville
vedtage bøder eller er blevet idømt bøder mellem
Side 2/3
B 267 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm., om det er ministerens opfattelse, at risikoen for at få en bøde for overtrædelse af markedsføringsloven er tilstrækkelig overhængende til, at overtrædelser ikke kan betale sig, til justitsministeren
40.000 kr. og 675.000 kr. for overtrædelse af reglerne
herom.
Det er Forbrugerombudsmandens erfaring, at det har
en præventiv effekt i forhold til langt de fleste virk-
somheder at blive politianmeldt for ulovligt telefon-
salg og enten vedtage eller blive idømt bøder. Dog er
der et fåtal af virksomheder, som fortsat overtræder
forbuddet mod ulovligt telefonsalg efter at være poli-
tianmeldt og sanktioneret med bøder.””
Jeg kan henholde mig til Erhvervsministeriets udtalelse.
Side 3/3