Erhvervsudvalget 2020-21
B 262
Offentligt
2395651_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
18. maj 2021
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 9 ad B 262 stillet af udvalget den 10. maj 2021.
Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 10. maj 2021 fra Dansk Er-
hverv om kommentar til henvendelse fra Dansk Affaldsforening af 26/4-
21, jf. B 262 - bilag 9?
Svar:
Dansk Erhverv har den 10. maj 2021 rettet henvendelse til Folketingets
Erhvervsudvalg vedrørende B 262 om en reklamer ja-tak ordning.
Det fremgår af henvendelsen, at Dansk Erhverv har modtaget en henven-
delse fra Dansk Affaldsforening (DAF), jf. bilag 6 vedrørende B 262 af 26.
april 2021, som Dansk Erhverv ønsker at kommentere.
Dansk Erhverv fremfører i henvendelsen, at volumen af papirreklamer er
markant mindre, end DAF skriver i deres henvendelse. DAF skriver såle-
des i deres henvendelse, at der hvert år omdeles ca. 100.000 ton papir-re-
klameri Danmark. Dansk Erhverv anfører derimod, at det reelle tal i 2020
er 57.000 ton.
Dansk Erhverv fremfører videre, at lokalaviser ikke kan undgå at blive
ramt af en Ja-tak ordning, selv ikke, hvis man vælger at undtage lokalaviser
fra en sådan ordning, idet konsekvenserne for lokalaviserne ikke begrænser
sig til muligheden for at blive omdelt til borgerne. Dansk Erhverv peger i
den forbindelse på, at det er først og fremmest er distributionsprisen, der
vil stige, hvis der indføres en Ja-Tak ordning, hvilket vil have konsekven-
ser for lokalaviserne.
Dansk Erhverv fremfører endvidere, at DAF mener, at en Ja-Tak ordning
vil gavne lokalaviserne ved at give dem en større andel af annoncemarke-
det. Dette er Dansk Erhverv uenig i, idet det fx er ligeså sandsynligt, at
annoncemarkedet vil blive flyttet til sociale medier, ligesom eventuelle sti-
gende annonceindtægter ikke vil kunne kompensere for omkostningerne
forbundet med dyrere distribution.
Endeligt peger Dansk Erhverv på, at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
har udgivet en rapport, der kortlægger udviklingen på markedet for online
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
B 262 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm., om at kommentere henvendelsen af 10/5-21 fra Dansk Erhverv om kommentar til henvendelse fra Dansk Affaldsforening af 26/4-21, til erhvervsministeren
annoncer over de sidste 10 år. Her fremgår det, at væksten i online mar-
kedsføring i vid udstrækning sker på bekostning af markedsføring i trykte
medier, og at det først og fremmest er de internationale techgiganter,
Google og Facebook, der står for denne vækst.
Jeg skal indledningsvist bemærke, at jeg har kommenteret henvendelsen
fra Dansk Affaldsforening i mit svar på spørgsmål 6 ad B 262.
Jeg kan endvidere, som tidligere oplyst i mine tidligere besvarelser af
spørgsmål 1-8 ad B 262, henvise til, at
regeringen i aftalen ”Klimaplan for
en grøn affaldssektor
og cirkulær økonomi”, der blev indgået af et flertal
af Folketingets partier (S, V, RV, SF, EL, KF, LA og ALT) i juni 2020, har
forpligtet sig til endnu en gang at undersøge muligheden for at indføre en
reklamer ja tak-ordning i Danmark.
Regeringen er fortsat i dialog med Europa-Kommissionen med henblik på
at afklare en række EU-retlige problemstillinger. Erhvervsministeriet har
afholdt møde med Europa-Kommissionen for at drøfte mulighederne for at
indføre en ja tak-ordning i overensstemmelse med EU-retten, men den en-
delige konklusion fra denne dialog foreligger ikke endnu.
Regeringen anerkender, at der er miljømæssige gevinster ved at indføre en
ja-tak ordning. Omvendt kan en ja-tak ordning som påpeget af Dansk Er-
hverv også have negative konsekvenser, eksempelvis fordi den risikerer at
påvirke landdistrikter og lokalaviser negativt.
Jeg noterede mig under 1. behandlingen af B 262, at spørgsmålet om en
eventuel Ja-tak ordning ligger erhvervsordførerne på sinde på tværs af Fol-
ketinget. Som jeg anførte flere gange under 1. behandlingen, synes jeg op-
rigtigt at vi står med et dilemma, hvor vi politikere skylder hinanden - og
ikke mindst det danske samfund som helhed - at få alle nuancer med i de
kommende drøftelser.
Som lovet til 1. behandlingen, vil regeringen indkalde aftaleparterne, når
den endelige konklusion fra dialogen med Europa-Kommissionen forelig-
ger. Jeg ser frem til disse drøftelser.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
2