Erhvervsudvalget 2020-21
B 262
Offentligt
2391946_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
11. maj 2021
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 7 ad B 262 stillet af Erhvervsudvalget den 26.
april 2021.
Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 21/4-21 fra Reklamer Ja Tak,
København S, jf. B 262 - bilag 7?
Svar:
Reklamer Ja Tak, København S, har den 21. april 2021 rettet henvendelse
til Folketingets Erhvervsudvalg vedrørende B 262 om en reklamer ja-tak
ordning.
Det fremgår af henvendelsen, at Reklamer Ja Tak støtter en Reklamer Ja-
tak ordning, fordi forslaget vil have reelle positive miljøeffekter og vil være
affaldsforebyggende. Det fremgår videre, at Reklamer Ja-tak mener, at
adresseløse forsendelser bør være undergivet samme regler, som elektro-
niske reklamer.
Reklamer Ja Tak har vedlagt henvendelsen en juridisk vurdering, der kon-
kluderer, at en Ja Tak ordning vil være i overensstemmelse med EU-retten.
I henvendelsen adresseres også nogle af de synspunkter vedrørende en Ja-
tak ordning, som er fremsat af Grakom og FK Distribution i bilag 2 og
bilag 4 ad B 262.
Jeg kan oplyse, at regeringen
i aftalen ”Klimaplan for en grøn affaldssektor
og cirkulær økonomi”, der blev indgået af et flertal af Folketingets partier
(S, V, RV, SF, EL, KF, LA og ALT) i juni 2020, har forpligtet sig til endnu
en gang at undersøge muligheden for at indføre en reklamer ja tak-ordning
i Danmark.
Regeringen er fortsat ved i dialog med Europa-Kommissionen at afklare
en række EU-retlige problemstillinger. Erhvervsministeriet har afholdt
møde med Europa-Kommissionen for at drøfte mulighederne for at indføre
en ja tak-ordning i overensstemmelse med EU-retten, men den endelige
konklusion fra denne dialog foreligger ikke endnu.
Regeringen anerkender, at der er miljømæssige gevinster ved at indføre en
ja-tak ordning. Derudover kan der, som fremhævet af Reklamer Ja Tak,
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
B 262 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm., om at kommentere henvendelsen af 21/4-21 fra Reklamer Ja Tak, København S, til erhvervsministeren
også være andre gevinster ved en ja-tak ordning. Omvendt kan en ja-tak
ordning også have negative konsekvenser, bl.a. fordi den risikerer at på-
virke både landdistrikterne, foreningslivet og detailhandlen negativt.
Regeringen vil som aftalt indkalde aftaleparterne, når den endelige konklu-
sion fra dialogen med Europa-Kommissionen foreligger. Ved den lejlighed
skal det drøftes i aftalekredsen, om de miljømæssige fordele ved at indføre
en Ja tak-ordning kan opveje ulemperne, som en sådan ordning også vil
medføre. I den forbindelse vil det også være relevant at tage højde for, at
der i Danmark allerede er en velfungerende Nej tak-ordning samt en Nej
Tak plus-ordning.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
2