Erhvervsudvalget 2020-21
B 262
Offentligt
2389984_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
10. maj 2021
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 6 ad B 262 stillet af Erhvervsudvalget den 26.
april 2021.
Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 26/4-21 fra Dansk Affaldsfor-
ening (DAF) om at ordningen bør målrettes reklamer, jf. B 262 - bilag 6?
Svar:
Dansk Affaldsforening (DAF) har den 26. april 2021 rettet henvendelse til
Folketingets Erhvervsudvalg vedrørende B 262 om en reklamer ja-tak ord-
ning.
Det fremgår af henvendelsen, at DAF bakker op om, at forbrugerne aktivt
skal sige ’ja-tak’ til reklamer, fremfor ’nej tak’, fordi forslaget vil have
reelle positive miljøeffekter og vil være affaldsforebyggende. Det fremgår
videre, at DAF mener, at ordningen bør målrettes reklamer og marketing-
udgivelser fra detailhandel. På den måde kan lokalaviser, information fra
lokale foreninger, kirkelige udgivelser, skriftlig information fra det offent-
lige samt lignende udgivelser fortsat omdeles til husstandene.
Det fremgår videre, at DAF mener, at en ja-tak ordning vil være en fordel
for lokalaviserne og vil kunne styrke deres annoncemarkeder, og at ord-
ningen vil sikre ligestilling med reglerne for digital marketing, hvor ud-
gangspunktet er, at forbrugerne skal give samtykke til at modtage marke-
ting og reklamer.
DAF fremfører også, at de mener, at omdelingen af reklamer er præget af
monopollignende tilstande og ringe konkurrencevilkår, og at en ja-tak ord-
ning vil styrke konkurrencen, innovationen og kvaliteten af de i omdelte
reklamer, da afsenderne af reklamerne vil skulle konkurrere om at få for-
brugerne til at sige ja tak til deres reklamer
f.eks. ved at levere indhold,
der rent faktisk har værdi for forbrugerne.
Endeligt fremhæves det, at Nederlandene har indført en lignende ordning i
en række byer, og at papirreklamer ikke kan genanvendes uendeligt, men
maksimalt omkring 6-7 gange.
Jeg kan oplyse, at regeringen i aftalen ”Klimaplan for en grøn affaldssektor
og cirkulær økonomi”, der blev indgået af et flertal af Folketingets partier
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
B 262 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm., om at kommentere henvendelsen af 26/4-21 fra Dansk Affaldsforening (DAF) om at ordningen bør målrettes reklamer, til erhvervsministeren
(S, V, RV, SF, EL, KF, LA og ALT) i juni 2020, har forpligtet sig til endnu
en gang at undersøge muligheden for at indføre en reklamer ja tak-ordning
i Danmark.
Regeringen er fortsat ved i dialog med Europa-Kommissionen at afklare
en række EU-retlige problemstillinger. Erhvervsministeriet har afholdt
møde med Europa-Kommissionen for at drøfte mulighederne for at indføre
en ja tak-ordning i overensstemmelse med EU-retten, men den endelige
konklusion fra denne dialog foreligger ikke endnu.
Regeringen anerkender, at der er miljømæssige gevinster ved at indføre en
ja-tak ordning. Derudover kan der som fremhævet af Dansk Affaldsfor-
ening også være andre gevinster ved en ja-tak ordning, ligesom det kan
overvejes at målrette en ja-tak ordning til reklamer, og dermed lade lokal-
aviser og lign. være udeladt fra ordningen. Samtidiget kan en ja-tak ord-
ning også have negative konsekvenser, fx fordi den risikerer at påvirke
landdistrikterne negativt.
Regeringen vil som aftalt indkalde aftaleparterne, når den endelige konklu-
sion fra dialogen med Europa-Kommissionen foreligger. Ved den lejlighed
skal det drøftes i aftalekredsen, om de eventuelle fordele for miljøet ved at
indføre en Ja tak-ordning kan opveje de ulemper for blandt andet landdi-
strikterne, som en sådan ordning også vil medføre. I den forbindelse vil det
også være relevant at tage højde for, at der i Danmark allerede er en vel-
fungerende Nej tak-ordning samt en Nej Tak plus-ordning.
For så vidt de miljømæssige forhold i DAF’s henvendelse har jeg indhentet
bidrag fra Miljøministeren, der oplyser følgende:
”Jeg har forelagt henvendelsen fra Dansk Affaldsforening (DAF) under
overskrifterne ”Sikrer reel affaldsforebyggelse” og ”Kan genanvendes,
men ikke i et uendeligt cirkulært kredsløb” for Miljøstyrelsen, som har sva-
rer følgende:
Sikrer reel affaldsforebyggelse
DAF har i sin henvendelse beskrevet, at der hvert år omdeles ca. 100.000
ton papirreklamer. Det betyder, at hver dansk husstand årligt modtager 65
kg papirreklamer, hvis ikke papirreklamerne aktivt frameldes.
Miljøstyrelsen har i 2018 udgivet Miljøprojekt nr. 2023
”Kortlægning
af
papir- og pappotentialet fra private husholdninger
– 2016”.
Som en del af
kortlægningen indgik adresseløse tryksager, som er defineret som detail-
handlens reklameaviser, kataloger og brochurer m.v. Udviklingen i antallet
af distribuerede adresseløse tryksager viser et fald fra 2.974 mio. stk. i 2010
til 2.026 mio. stk. i 2016, svarende til et fald på 32 pct. På landsplan udgør
2
B 262 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm., om at kommentere henvendelsen af 26/4-21 fra Dansk Affaldsforening (DAF) om at ordningen bør målrettes reklamer, til erhvervsministeren
mængden af adresseløse tryksager 113.000 ton i år 2016 beregnet på bag-
grund af en nedskrivning af de kommunefordelte mængder i 2010 med 32
pct.
Miljøstyrelsens opgørelse fra 2016 viser, at adresseløse tryksager svarer
til ca. 42,4 kg pr. husstand.
Miljøstyrelsen kan derfor ikke umiddelbart genkende tallene fra DAF.
Kan genanvendes, men ikke i et uendeligt cirkulært kredsløb
DAF har i sin henvendelse beskrevet, at papirfibre ikke kan genanvendes
i det uendelige, men op til 6-7 gange.
Miljøstyrelsen kan bekræfte, at papirfibre ikke kan genanvendes i det uen-
delige, idet fibrene forkortes, hver gang de anvendes på ny i nye papirma-
terialer. På et tidspunkt bliver fibrene så korte, at de ikke længere kan bru-
ges og i stedet skylles ud med spildevandet i forbindelse med afvandingen
i papirmaskinen. Miljøstyrelsen har ikke det eksakte tal på, hvor mange
gange papirfibre kan genanvendes, men vurderer umiddelbart, at DAFs an-
tagelse om, at fibrene kan genanvendes 6-7
gange, lyder rimelig.”
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
3