Erhvervsudvalget 2020-21
B 262
Offentligt
2389948_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
10. maj 2021
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 4 ad B 262 stillet af Erhvervsudvalget den 12.
april 2021.
Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 6/4-21 fra Brancheforeningen
af Danske Distributører om bemærkninger til beslutningsforslaget, jf. B
262 - bilag 4?
Svar:
Danske Medier, GraKom, Dansk Erhverv og Brancheforeningen af danske
distributionsvirksomheder har den 6. april 2021 rettet henvendelse til Fol-
ketingets Erhvervsudvalg vedrørende B 262 om en reklamer Ja tak-ord-
ning.
Det peges i henvendelsen på, at den eksisterende Nej tak-ordning og Nej
tak-plus ordning er velfungerende samt har en høj grad af kendskab i be-
folkningen. Det fremføres på den baggrund, at Nej tak-ordningen og Nej
tak-plus ordningen er en bedre løsning end den foreslåede Ja tak-ordning,
og at eventuelle miljøgevinster ved en Ja tak-ordning, er tvivlsomme. Det
fremføres videre, at der i dag omdeles under halvdelen af den mængde
tryksager, der henvises til i beslutningsforslaget, og at i takt med bedre og
mere effektive produktionsmetoder falder miljø- og klimapåvirkningen år
for år.
Endvidere henvises der i henvendelsen tal fra Climatecalc vedrørende
CO2-udledningen, som viser, at CO2-udledningen fra produktionen af pa-
pir og blæk, transport af råvarerne og transporten fra trykkeriet til uddele-
ren udgjorde 1,0 ton CO2 pr. 1,0 ton tilbudsaviser mens de resterende 0,23
ton CO2 pr. 1,0 ton tilbudsaviser gik til distribution og affaldsindsamling.
Der henvises i henvendelsen videre til en befolkningsundersøgelse fra
2020 foretaget af Dansk Erhverv, som viser, at det kun er 10 procent af
dem, som modtager reklamer, der ikke ønsker det, og at en undersøgelse
foretaget af Kantar Gallup i 2020 viser, at 86 procent af de danskere, der
modtager tilbudsaviser, læser dem. Det fremgår videre af henvendelsen, at
Dansk Erhverv i 2020 har foretaget en analyse, der viser, at 74 procent af
dem, der modtager alle tilbudsaviser, ikke vil undvære dem. Blandt ældre
danskere over 60 år er det tilsvarende tal 92 procent.
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
B 262 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm., om at kommentere henvendelsen af 6/4-21 fra Brancheforeningen af Danske Distributører om bemærkninger til beslutningsforslaget, til erhvervsministeren
I henvendelsen henvises endvidere til den i beslutningsforslagets omtalte
undersøgelse foretaget af Coop, som viser, at 55 pct. ønsker et direkte for-
bud mod trykte reklamer. Der peges i henvendelsen på, at udsagnet fra un-
dersøgelsen om, at 55 procent ønsker et direkte forbud mod trykte rekla-
mer, er en stramning af, hvad der med rimelighed kan konkluderes på bag-
grund af Coop's undersøgelse.
Der peges endeligt på, at en Ja tak-ordning vil strid med EU-retten, og at
en ændring i den eksisterende ordning vil få negative konsekvenser for de
lokale ugeaviser i form af stigende distributionspriser og begrænsede mu-
ligheder for at blive leveret til danskerne.
Jeg kan oplyse, at regeringen i aftalen ”Klimaplan for en grøn affaldssektor
og cirkulær økonomi”, der blev
indgået af et flertal af Folketingets partier
(S, V, RV, SF, EL, KF, LA og ALT) i juni 2020, har forpligtet sig til endnu
en gang at undersøge muligheden for at indføre en reklamer ja tak-ordning
i Danmark.
Regeringen er fortsat i dialog med Europa-Kommissionen med henblik på
at afklare en række EU-retlige problemstillinger. Erhvervsministeriet har
afholdt møde med Europa-Kommissionen for at drøfte mulighederne for at
indføre en ja tak-ordning i overensstemmelse med EU-retten, men den en-
delige konklusion fra denne dialog foreligger ikke endnu.
Regeringen anerkender, at en ja-tak ordning risikerer at påvirke landdi-
strikter hårdere, bl.a. fordi den lokale detailhandel lettere kan komme i kon-
takt med sit kundegrundlag lokalt, hvis der er mulighed for at omdele
adresseløse forsendelser. Regeringen anerkender også, at det kan have ne-
gative konsekvenser for omdelingen af lokalaviser og foreningslivet, hvis
der indføres en ja tak-ordning. Samtidig vurderer regeringen også, at der
vil være miljømæssige gevinster ved at indføre en ja-tak ordning.
Regeringen vil som aftalt indkalde aftaleparterne, når den endelige konklu-
sion fra dialogen med Europa-Kommissionen foreligger. Ved den lejlighed
skal det drøftes i aftalekredsen, om de miljømæssige fordele ved at indføre
en Ja tak-ordning, kan opveje ulemperne for blandt andet landdistrikterne.
I den forbindelse vil det også være relevant at tage højde for, at der i Dan-
mark allerede er en velfungerende Nej tak-ordning samt en Nej Tak plus-
ordning.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
2