Erhvervsudvalget 2020-21
B 262
Offentligt
2402516_0001.png
Folketingets erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
26. maj 2021
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 18 ad B 262 stillet af Erhvervsudvalget den
18. maj 2021 efter ønske fra ikke medlem af udvalget (MFU) Carl Va-
lentin (SF).
Spørgsmål:
Kan ministeren bekræfte, at mange af de reklamer, der omdeles i dag, er
fra store kæder og ikke fra den lokale erhvervsdrivende? Er ministeren enig
i, at det er med til at forvride konkurrencen i forhold til de store kæder frem
for de små lokale virksomheder?
Svar:
Erhvervsministeriet er ikke i besiddelse af officielle tal for, hvordan mæng-
den af adresseløse reklamer, der husstandsomdeles, fordeler sig mellem
store kæder og mindre lokale erhvervsdrivende.
Store kæder må forventes at få trykt et oplag, der kan imødekomme en
landsdækkende efterspørgsel, mens den lokale erhvervsdrivende i højere
grad må formodes at fokusere sin markedsføring mere lokalt og dermed
også med et mindre oplag. Forskellen i oplag og dækning er efter min op-
fattelse naturlig, og den er ikke umiddelbart udtryk for konkurrenceforvrid-
ning mellem store kæder og små lokale virksomheder. Små lokale virk-
somheder vil som udgangspunkt have behov for at markedsføre sig inden
for et mindre geografisk område - med færre omkostninger til følge - end
de store kæder.
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
Med venlig hilsen
Simon Kollerup