Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
26. maj 2021
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 17 ad B 262 stillet af Erhvervsudvalget den
18. maj 2021 efter ønske fra ikke medlem af udvalget (MFU) Carl Va-
lentin (SF)
Spørgsmål:
Det fremgår af regeringsgrundlaget fra 2011, at »Regeringen vil under-
søge, om der kan etableres en ja tak til reklamer ordning. Det vil betyde, at
kun de forbrugere, der aktivt tilkendegiver at ønske reklamer, vil modtage
dem. Ordningen er til gavn for både forbrugere, samfundsøkonomien og
miljøet.« Er ministeren enig i, at en sådan vil være til gavn for både for-
brugere og samfundsøkonomi?
Svar:
Regeringen mener, at der er både fordele og ulemper ved at indføre en Ja
tak-ordning. Der vil på den ene side være miljømæssige gevinster ved at
indføre en Ja tak-ordning. Omvendt kan en ja-tak ordning have negative
konsekvenser for andre områder, herunder bl.a. for foreningslivet, ligesom
en Ja tak-ordning risikerer at påvirke landdistrikter hårdere og medføre tab
af arbejdspladser inden for visse brancher.
Regeringen
forpligtede sig i aftalen ”Klimaplan for en grøn affaldssektor
og cirkulær økonomi”, der blev indgået af et flertal af Folketingets partier
(S, V, RV, SF, EL, KF, LA og ALT) i juni 2020, til endnu en gang at un-
dersøge muligheden for at indføre en reklamer ja tak-ordning i Danmark.
Regeringen vil som aftalt indkalde aftaleparterne, når den endelige konklu-
sion fra dialogen med Europa-Kommissionen foreligger. Ved den lejlighed
skal det drøftes i aftalekredsen, om de miljømæssige fordele ved at indføre
en Ja tak-ordning kan opveje ulemperne, som en sådan ordning også vil
medføre. I den forbindelse vil det også være relevant at tage højde for, at
der i Danmark allerede er en velfungerende Nej tak-ordning samt en Nej
Tak plus-ordning.
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk
Med venlig hilsen
Simon Kollerup