Erhvervsudvalget 2020-21
B 262
Offentligt
2395677_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
18. maj 2021
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 11 ad B 262 stillet af udvalget den 11. maj
2021.
Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 10/5-21 fra GRAKOM, jf. B
262 - bilag 11?
Svar:
GraKom har den 10. maj 2021 rettet henvendelse til Folketingets Erhvervs-
udvalg vedrørende B 262 om en reklamer ja-tak ordning.
GraKom henviser i henvendelsen til, at foreningen Reklamer Ja tak har
rettet henvendelse til Erhvervsudvalget vedrørende beslutningsforslag
B262, jf. bilag
7 ad B 262, og at det er GraKom’s opfattelse, at henvendel-
sen fra Reklamer Ja Tak er misvisende og indeholder en række ukorrekte
påstande. GraKom finder det derfor nødvendigt at gendrive nogle af disse.
GraKom fremfører for det første i henvendelsen, at GraKom er en del af
Foreningen ClimateCalc, og at GraKom varetager sekretariatsfunktionen
for ClimateCalc. GraKom oplyser blandt andet videre, at ClimateCalc er
en selvstændig forening, der er grundlagt på GraKom’s initiativ, i samar-
bejde med en række andre grafiske organisationer i Europa.
GraKom henviser i henvendelsen endvidere til, at Reklamer Ja tak i deres
henvendelse i Erhvervsudvalget refererer til flere kilder med klimabereg-
ninger. GraKom anfører samlet set om kildehenvisningerne, at Reklamer
Ja
Tak’s konklusioner om klimabelastningen af danske
tilbudsaviser byg-
ger på forældede og fejlbehæftede analyser.
GraKom anfører ydermere, at Reklamer Ja Tak i deres henvendelse skri-
ver, at en stor del af danske tilbudsaviser er udenlandsk producerede. Gra-
Kom anfører blandt andet hertil, at Reklamer Ja Taks egen opgørelse viser,
at en stor del af de udenlandsk producerede tilbudsaviser har EU-blomsten.
EU-blomsten har
ligesom Svanemærket
en øvre grænse for størrelsen
af CO2-udledning forbundet med det papir, som indgår i tilbudsaviserne.
Jeg kan oplyse, at regeringen i aftalen ”Klimaplan for en grøn affaldssektor
og cirkulær økonomi”, der blev indgået af et flertal af Folketingets partier
(S, V, RV, SF, EL, KF, LA og ALT) i juni 2020, har forpligtet sig til endnu
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
B 262 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm., om at kommentere henvendelsen af 10/5-21 fra GRAKOM, til erhvervsministeren
en gang at undersøge muligheden for at indføre en reklamer ja tak-ordning
i Danmark.
Regeringen er fortsat ved i dialog med Europa-Kommissionen at afklare
en række EU-retlige problemstillinger. Erhvervsministeriet har afholdt
møde med Europa-Kommissionen for at drøfte mulighederne for at indføre
en ja tak-ordning i overensstemmelse med EU-retten, men den endelige
konklusion fra denne dialog foreligger ikke endnu.
I forhold til GraKoms henvendelse, vil jeg i øvrigt henvise til min besva-
relse af spørgsmål 2 ad B 262, hvor det fremgår, at Miljøministeriet har
oplyst, at der er et affaldsreduktionspotentiale i forhold til de papiraffalds-
mængder fra adresseløse tryksager, der ellers ville blive indsamlet med
henblik på at blive affaldshåndteret. Den præcise miljøeffekt er afhængig
af, hvor mange der tilslutter sig en ja-tak ordning. Omvendt anerkender
regeringen også, at en ja-tak ordning kan have negative konsekvenser
eksempelvis fordi den risikerer at påvirke landdistrikterne negativt.
Jeg noterede mig endvidere under 1. behandlingen af B 262, at spørgsmålet
om en eventuel Ja-tak ordning ligger erhvervsordførerne på sinde på tværs
af Folketinget. Som jeg anførte flere gange under 1. behandlingen, synes
jeg oprigtigt, at vi står med et dilemma, hvor vi politikere skylder hinanden
- og ikke mindst det danske samfund som helhed - at få alle nuancer med i
de kommende drøftelser.
Som lovet til 1. behandlingen, vil regeringen indkalde aftaleparterne, når
den endelige konklusion fra dialogen med Europa-Kommissionen forelig-
ger. Jeg ser frem til disse drøftelser.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
2