Erhvervsudvalget 2020-21
B 262
Offentligt
2395667_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
18. maj 2021
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 10 ad B 262 stillet af udvalget den 10. maj
2021.
Spørgsmål:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 10/5-21 fra De grønne orga-
nisationer om at de støtter forslaget, jf. B 262 - bilag 10?
Svar:
Danmarks Naturfredningsforening, WWF Verdensnaturfonden, Rådet for
Grøn Omstilling, Verdens Skove og Plastic Change har den 10. maj 2021
rettet henvendelse til Folketingets Erhvervsudvalg vedrørende B 262 om
en reklamer ja-tak ordning.
Organisationerne fremfører i henvendelsen, at en Ja-tak ordning vil mind-
ske omkostninger for natur og klima betydeligt, og at Danmark i tråd med
EU´s affaldsdirektiv bør se på, hvordan man kan undgå at skabe affald.
Organisationerne peger i den forbindelse blandt andet på, at omdelingen af
tilbudsafviser efter den nuværende ordning indebærer en miljø- og ressour-
cemæssig omkostning fra vugge til grav.
Det fremføres videre, at organisationerne ikke mener, at en Ja-tak ordning
vil være i strid med EU-retten, såfremt ordningen begrundes i miljøhensyn.
Imidlertid må jeg fastslå, at de EU-retlige anliggender for så vidt angår
etableringen af en eventuel ja-tak ordning i Danmark
ikke
er endeligt af-
klaret. Erhvervsministeriet er i dialog med Europa-Kommissionen herom.
Ydermere tilkendegives det i henvendelsen, at en Ja tak-ordning ikke vil
ramme lokalaviser, da der med adresseløse forsendelser menes de hus-
standsomdelte uadresserede reklamematerialer (tilbudsaviser, flyers, bro-
churer, kataloger, mv.). Organisationerne peger endvidere på, at en Ja-tak
ordning ikke vil medføre butiksdød hverken i eller uden for de større byer,
da butikkerne stadig har mange andre reklamemuligheder.
Endeligt fremføres det i henvendelsen, at såfremt Danmark ønsker at være
et foregangsland når det gælder om at støtte den grønne omstilling, kræver
det politisk handling. Ved at ændre den nuværende Nej-tak ordning til en
Ja-tak ordning, vil der blive skabt grønne rammebetingelser for et paradig-
meskift, der kan understøtte den cirkulære omstilling, hvilket ifølge orga-
nisationerne ville være et stort skridt i den rigtige retning.
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
B 262 - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm., om at kommentere henvendelsen af 10/5-21 fra De grønne organisationer om at de støtter forslaget, til erhvervsministeren
Jeg kan oplyse, at regeringen i aftalen ”Klimaplan for en grøn affaldssektor
og cirkulær økonomi”, der blev indgået af et flertal af Folketingets partier
(S, V, RV, SF, EL, KF, LA og ALT) i juni 2020, har forpligtet sig til endnu
en gang at undersøge muligheden for at indføre en reklamer ja tak-ordning
i Danmark.
Regeringen anerkender, at der er miljømæssige gevinster ved at indføre en
ja-tak ordning. Omvendt kan en Ja-tak ordning også have negative konse-
kvenser. Der har i forbindelse med de henvendelser, der er fremsendt til
Erhvervsudvalget vedrørende B 262, jf. bilag 1-11, været fremført forskel-
lige synspunkter for og imod en Ja-tak ordning, herunder fremført forskel-
lige syn på, hvorvidt en Ja-tak ordning fx risikerer at medføre et tab af
arbejdspladser og påvirke landdistrikterne negativt.
Regeringen vil som lovet under 1. behandlingen af B 262 indkalde aftale-
parterne, når den endelige konklusion fra dialogen med Europa-Kommis-
sionen foreligger. Ved den lejlighed skal det drøftes i aftalekredsen, om de
miljømæssige fordele ved at indføre en Ja tak-ordning kan opveje de ulem-
perne, som en sådan ordning også ville kunne medføre. I den forbindelse
vil det også være relevant at tage højde for, at der i Danmark allerede er en
velfungerende Nej tak-ordning.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup
2