Erhvervsudvalget 2020-21
B 262 Bilag 9
Offentligt
2390226_0001.png
Børsen | DK-1217 København K | www.danskerhverv.dk
- Udvalgshenvendelse
Henvendelse til B262, angående bilag 6
Erhvervsudvalget har modtaget en henvendelse Dansk Affaldsforening,
bilag 6 af 26/4, som Dansk Erhverv ønsker at kommentere.
Dansk Erhverv gennemgår nedenfor udvalgte påstande og tal fra Dansk Affaldsfor-
enings (DAF) henvendelse til Erhvervsudvalget. Målet er at bidrage til at Erhvervs-
udvalgets politiske behandling af sagen kan ske på et oplyst grundlag og på korrekte
fakta. Området er komplekst, og konsekvenserne af en ja-tak ordning er vidtræk-
kende.
Volumen af papir-reklamer er markant mindre end påstået
DAF skriver i deres henvendelse, at der hvert år omdeles ca. 100.000 ton papir-re-
klamer i Danmark.
Der nævnes ikke nogen kilde til disse tal, men de er må nødvendigvis være omkring
ti år gamle. De reelle tal for 2020 var 57.000 ton, der dermed repræsenterer en re-
duktion i vægten på 67,5 % over de sidste 10 år
1
. Dette skyldes dels udbredelsen af
Nej Tak-ordningen, og dels en generel markedsudvikling. Samtidig er de omdelte
tilbudsaviser blevet grønnere og trykkes bl.a. på papir fra bæredygtigt skovbrug.
En gennemsnitlig husstand i Danmark modtog i 2020 21 kg tilbudsaviser om året,
hvilket dækker over, at de husstande, som har fravalgt reklamer, ikke modtager no-
get, mens husstande, der enten modtager reklamer eller er tilmeldt ”Nej
Tak+”-ord-
ningen i gennemsnit modtog 30 kg. i 2020. Dette er dog langt fra de 65 kg for hver
dansk husstand som DAF anfører i deres henvendelse.
Lokalaviser kan ikke undgå at blive ramt
DAF kommenterer derudover på konsekvenserne for de danske lokalaviser, som de
ikke mener forslaget vil ramme, da man kan lave en undtagelse for dem i en even-
tuel ordning.
Konsekvenserne for lokalaviserne begrænser sig desværre langt fra til muligheden
for at blive omdelt til borgerne. Det er først og fremmest distributionsprisen, der vil
stige, hvis der indføres en Ja Tak-ordning. Danske Medier har estimeret at de årlige
meromkostninger for distribution vil beløbe sig til minimum en halv milliard kro-
ner
2
. Dette vil ramme lokalaviserne hårdt, hvoraf mange allerede kæmper for over-
levelse.
Intet tyder på, at det lokale annoncemarked vil blive styrket
DAF mener, at en Ja Tak-ordning vil gavne lokalaviserne, ved at give dem en større
andel af annoncemarkedet.
1
2
FK Distribution, 2021
Danske Medier,
Danske Medier siger nej tak til en Ja tak-ordning,
2021
[email protected]
T. + 45 3374 6000
[Web]
ProfilInitialer/DokumentInitialer
Side 1/2
B 262 - 2020-21 - Bilag 9: Henvendelse af 10/5-21 fra Dansk Erhverv om kommentar til henvendelse fra Dansk Affaldsforening af 26/4-21
2390226_0002.png
Udover en undren over, at det miljømæssigt skulle være bedre at udskifte en form
for papir med en anden, er der er desværre intet, der tyder på, at dette vil være til-
fældet. Det er lige så sandsynligt, at flere annoncekroner vil flytte til sociale medier.
Men selv hvis flere annoncer flytter til lokalaviserne er det usandsynligt, at eventu-
elle stigende annonceindtægter vil kunne komme i nærheden af at kunne kompen-
sere for omkostningerne forbundet med dyrere distribution
3
.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har netop udgivet en rapport der kortlægger
udviklingen på markedet for online annoncer over de sidste 10 år. Her fremgår det
tydeligt, at væksten i online markedsføring i vid udstrækning sker på bekostning af
markedsføring i trykte medier, og at det først og fremmest er de internationale
techgiganter, Google og Facebook, der står for denne vækst. De to amerikanske ak-
tører stod for op til 80 % af det samlede marked
4
. En Ja Tak-ordning vil skubbe
yderligere til denne udvikling.
3
4
Ibid.
KPMG,
Online reklame i Danmark,
Rapport for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, 2020, andel af Facebook, Search og
WebTV ex. markedspladser
Side 2/2