Erhvervsudvalget 2020-21
B 262 Bilag 7
Offentligt
2386910_0001.png
Reklamernes miljø- og klimapåvirkning
Gra k: et udpluk af de mange gange ClimateCalc henvises til eller prises af GRAKOM, Dansk Erhverv, Brancheforeningen for Danske
Distributører og Danske Medier, i henvendelser om B262, uden at der nævnes at GRAKOM står bag ClimateCalc.
Side 1 af 9
B 262 - 2020-21 - Bilag 7: Henvendelse af 21/4-21 fra Reklamer Ja Tak, København S
2386910_0002.png
Reklamernes miljøudfordringer
Eftersom GRAKOM har kritiseret vores kildevalg, når det gælder opgørelsen af
adresseløse forsendelser, har vi forsøgt at nde andre kilder.
1: AP&FA:
American Forest and Paper Association (AF&PA) opgiver i en Livscyklusanalyse (LCA)
Co2-udslippet til 1,469 kg CO2-eq
1
pr. kg. for catalogs (hvilket vil svare til danske
tilbudsavis-sider, hvis det var løse sider, så der må altså tages forbehold for hæftning mv.)
Af dette udgør:
-
-
-
-
anskaffelsen af bre
produktion af papir
tryk og omdannelse til et catalog
distributionen =
end of life (dvs. forbrænding)
1,2 %
37,7 %
- 3,4 %
43,6%
15,7 %transporten og
5,4 %
Derfra er fratrukket for kulstofbinding i brug og deponering;
Dvs.
1,519 kg co2-eq, fraregnet kulstofbindingen fra træer.
2: COOP:
COOP Danmark opgjorde i 2019 i deres åbne brev om afskaffelse af reklamer,
Co2-udslippet fra 84.000 tons reklamer til 300.000 træer og 336.000 tons Co2, svarende
til ca 4kg Co2 equivalent pr. kg reklamer.
ClimateCalc er ikke uafhængig. De er ejet af GRAKOM.
På ClimateCalcs hjemmeside under ejerforhold, fremstår det tydeligt at foreningen er ejet
af diverse europæiske print bureauer og brancheforeninger.
https://www.climatecalc.eu/951.aspx
Den danske ejer af ClimateCalc er Grakom, hvilket både fremgår af ClimateCalcs egen
hjemmeside og af
ClimateCalcs CVR register på Virk.dk.
Det er med andre ord ikke et
uafhængigt organ, som laver uafhængige vurderinger - men derimod en vurdering lavet
på foranledning af GRAKOM.
Det skøn vi anvender er det pt. mest troværdige i vores øjne, og det er svært at have tillid
til ClimateCalc, efter at have klikket ind på ClimateCalcs privatlivspolitik. Det er nemlig det
1
https://www.afandpa.org/docs/default-source/default-document-library/printing-and-writing-lca-report.pdf?sfvrsn=0 side 11.
Side 2 af 9
B 262 - 2020-21 - Bilag 7: Henvendelse af 21/4-21 fra Reklamer Ja Tak, København S
2386910_0003.png
eneste sted på hjemmesiden at der bliver angivet at mailen er [email protected].
2
Der
er altså ikke tale om en uafhængig vurdering, men et partsindlæg.
Når ClimateCalc i den grad hænger sammen med GRAKOM, bør GRAKOM, Dansk
Erhverv, Danske Medier og de øvrige interessenter klart deklarere dette i deres
henvendelser til ERU.
Det nærmeste vi kommer en uafhængig gennemgående Livscyklusanalyse (LCA) for
danske forhold, hvor der tages højde for hele livscyklussen er DTUs fra 2011.
3
2
3
kilde: https://www.climatecalc.eu/1325.aspx (hentet 14/4-2021).
Sanchez, Veronica M; Møller, Jacob
LCA on the prevention of unsolicited mail in the Vestforbrænding municipalities,
DTU Miljø,
Danmarks Tekniske Universitet, marts 2011.
Side 3 af 9
B 262 - 2020-21 - Bilag 7: Henvendelse af 21/4-21 fra Reklamer Ja Tak, København S
2386910_0004.png
Side 4 af 9
B 262 - 2020-21 - Bilag 7: Henvendelse af 21/4-21 fra Reklamer Ja Tak, København S
I hvilket land er Reklamerne trykt?
En gennemgående forudsætning for branchens oplysninger om den lave co2 udledning,
baserer sig på at reklamerne bliver trykt i Danmark.
Det har vi undersøgt ved at tracke FSC, Svanemærke, EU-Miljøblomsten og PEFC
licenserne.
Side 5 af 9
B 262 - 2020-21 - Bilag 7: Henvendelse af 21/4-21 fra Reklamer Ja Tak, København S
2386910_0006.png
Ud fra ovenstående analyse fremgår det at under en 1/5 af danske husstandsomdelte
reklamesider blev trykt i Danmark. Blot 18 % var Svanemærkede, 20 % FSC-mærkede og
Side 6 af 9
B 262 - 2020-21 - Bilag 7: Henvendelse af 21/4-21 fra Reklamer Ja Tak, København S
2386910_0007.png
næsten halvdelen havde ikke opgivet et træ-certi ceringsmærke.
I det hele taget forekommer de beregninger der ligger til grund for miljø- og klima-udsagn
i henvendelser omkring B262 fra de økonomiske interessenter behæftet med en enorm
usikkerhed.
Vores eget produkt, en 20 -siders rapport med en for og bagside der parodierer en
tilbudsavis, trykt på et dansk trykkeri efter de højeste miljøstandarder der var tilgængelige,
kunne blot opnå en FSC-MIX certi cering
4
til at supplere Svanemærket.
Af de 669 undersøgte sider, blev 304 trykt i Polen, 245 sider trykt i Tyskland og blot 120
sider trykt i Danmark. Det kan derfor ikke overraske at vandforbrug, ressourceforbrug,
Co2 mv. er væsentligt højere end angivet i de påstande branchen kommer med.
Dertil kommer tung vejtransport gennem Tyskland eller at det sejles af søvejen, hvilket
ligeledes udleder store mængder Co2.
Alene transporten af de omtrent 84.000 ton reklamer trykt i Polen, som hvert år
distribueres i Danmark svarer til ca 255 stk fyldte 40-fods containere, af hver omtrent 330
Tons (ud fra papirs massefylde på 5 tons/m3) fyldt med reklamer om året der skulle
transporteres. Hvis dette sker af søvejen
Co2 udledningen fra reklamer produceret Polen er ligeledes markant højere. Et eksempel
på dette kunne man se et eksempel på på en reduktion på 64 % i Co2-udledningen ved
ytning af produktion af en tryksag fra Polen til Norge.
5
Dermed vil tallene ligge tættere på
Coops tal for Co2-udledning.
4
Der er en række forskellige FSC-certi ceringer, bl.a. ren FSC-materiale, FSC-genbrug etc. FSC Mix
betyder 70 % kommer fra FSC-kilder.
5
https://grafkom.io/2020/11/04/major-print-job-moved-from-poland-to-norway-after-analysis-of-co
2-emissions/ (Hentet 24/1-2021)
Side 7 af 9
B 262 - 2020-21 - Bilag 7: Henvendelse af 21/4-21 fra Reklamer Ja Tak, København S
2386910_0008.png
Vandforbrug:
Vandforbruget i produktionen af reklamer svarer til ca. 4,55 % af en gennemsnitsdanskers
årlige vandforbrug.
6
Letzte Werbung i Tyskland oplyser at der i den tyske reklametryksagsproduktion
anvendes 40 liter vand pr. kg reklamer. Dvs. 1.920 liter vand om året pr husstand der
modtager 48 kg. reklamer i Danmark.
7
Da der ikke er gode tal tilgængelige for
vandforbruger i Danmark og Polen har vi brugt Tyske data som nøgletallet for
produktionen. Da Tyskland står for en betydelig del af produktionen for adresseløse
forsendelser, og ligger mellem de tal vi kan nde for hhv. Polen og Danmark, giver det et
godt billede af det reelle vandforbrug.
Elforbrug:
Elforbruget i produktionen af adresseløse forsendelser svarer til 4,04 % af en dansk
gennemsnitshusstands årlige elforbrug.
8
Der bruges c.a. 640 Megajoule/året
9
(eller 177,792 kwh/året) til at producere hvad der
svarer til 48kg reklamer, eller hvad der svarer til én husstands reklamer.
Derudover skal der medregnes at den polske elproduktion i høj grad er baseret på
kulkraft, hvor en kwh udleder 750 g co2 i Polen
10
(hvilket ville give 133 kg. co2 for en
husstands årlige reklamemængde - alene ud fra energiforbruget), og 485 g co2 i Tyskland,
er det blot 145 g co2 i Danmark
11
(eller 26 kg. co2 ud fra energiforbruget).
Til én husstands reklamer i et år udleder alene strømforbruget:
6
36,88 liter/året - https://www.danva.dk/media/7003/2020_vand-i-tal_web.pdf
Beregnet ud fra J. Henrich: Henrich, Jakob
Untersuchungen zum spezifischen Aufkommen von
Werbung in Privathaushalten,
2019. Justus-Liebig-Universität Gießen.
8
https://www.bolius.dk/saa-meget-el-vand-og-varme-bruger-en-gennemsnitsfamilie-279 –
OBS find deres kilde i fra Energistyrelsens hjemmeside - 2020 1. kvartal
7
9
Beregnet ud fra J. Henrich.
10
11
https://www.statista.com/statistics/1190077/carbon-intensity-outlook-of-poland/
https://stateofgreen.com/en/partners/state-of-green/news/new-green-record-for-danish-electricity
-lowest-co2-emissions-ever/
Side 8 af 9
B 262 - 2020-21 - Bilag 7: Henvendelse af 21/4-21 fra Reklamer Ja Tak, København S
2386910_0009.png
Den polske del af de 48 kg. (45,44
12
% af 177,792 kwh = 80,79 –––– 80,79*750 g
co2=Co2 fra strømmen) 60,590 kg Co2.
Den tyske del af de 48 kg. (36,62
13
% af 177,792 kwh), 31,53 kg. Co2.
Den danske del af de 48 kg (17,94
14
% af 177,792 kwh), 4,624 kg. co2
Dvs. at fra elektriciteten til produktionen alene udledes der 96,74 kg. Co2 fra en
husstands reklamer.
Eller at alene elforbruget giver 2,02 kg. co2 pr. kg reklamer.
Oven i dette tal skal der lægges transport - i vidt omfang fra Poznan og Tyskland, samt en
efterfølgende husstandsomdeling, en genanvendelsesproces, en affaldsindsamling, en
affaldssortering, en eventuel forbrænding mv. Der er altså tale om en konservativt
beregning, ikke fejlagtige data når Sanchez-Møllers LCA fra DTU miljø, når frem til 2,3 kg
co2 pr kg reklamer.
Beregnet ud fra sideantal
Beregnet ud fra sideantal
14
Beregnet ud fra sideantal
13
12
Side 9 af 9