Henvendelse fra Reklamer Ja Tak ang. B262
Med beslutningsforslag B262 foreslås det at erstatte den nuværende ”Nej Tak”-ordning for
reklamer med en ”Ja Tak”-ordning. Reklamer Ja Tak mener ikke, at der kan være tvivl om
hvilken forskel dette vil gøre for den grønne omstilling, og hvilket signal Danmark vil sende
ved at gennemføre en sådan ordning.
Danmark har pt. en uheldig rekord, nemlig som europamestre i affaldsmængder over de
sidste ti år. En “ja tak”-ordning har her den store fordel, at den forebygger uønskede
reklamer, men giver mulighed for at alle der ønsker reklamer kan modtage dem. Dermed
er det en ikke-invasiv måde at nedsætte affaldsmængderne, og dermed bidrage til det
danske miljø- og klimaarbejde.
Der kan heller ikke være tvivl om, at der pt. er tale om en særstatus for trykte reklamer når
det kommer til invasionen i borgernes privatlivsfred. Du må ikke sende reklamer
elektronisk uden forudgående samtykke; men fysiske reklamer der er vanskeligere at
slette må fyldes i postkassen hos beboerne.
Fjerner man adresseløse forsendelsers særstatus, vil Danmark ikke alene få bugt med
den massive affaldsmængde, men ligeledes lægge sig i slipstrømmen af nederlandske
byer og være med til at sikre miljø- og klimatiltag, der ikke består af afgifter eller massive
investeringer.
Reklamer Ja Tak anbefaler på det varmeste, at der stemmes for en aktiv tilvalgsordning.
For at opklare nogle misforståelser, der kan opstå i forlængelse af nogle af
henvendelserne fra interessenter, er nogle af påstandene adresseret nedenfor og i de
vedlagte bilag.
21. april 2021
Side 1 / 6