UDVALGSHENVENDELSE
Målret ’Reklamer ja tak’ til re-
klamer
En ’reklamer ja-tak’-ordning
har positive miljøeffekter og giver
mindre affald, men bør målrettes reklamer.
Beslutningsforslaget B262 foreslår at ændre den nuværende nej-tak-ordning til
en ja-tak-ordning, hvor danskerne aktivt skal tilvælge, om de vil modtage hus-
standsomdelte papirreklamer.
Dansk Affaldsforeninger bakker
op om, at forbrugerne aktivt skal sige ’ja-tak’ til
reklamer, fremfor ’nej tak’,
fordi forslaget vil have reelle positive miljøeffekter og
vil være affaldsforebyggende. Det bør være et aktivt tilvalg, hvis man som hus-
stand ønsker at modtage husstandsomdelte papirreklamer.
I følgende notat oplistes kort, hvorfor vi mener, at vi i Danmark skal ændre vores
reklameordning.
26-04-2021
Side 1 af 2
Dansk Affaldsforening
Vester Farimagsgade 1, 5.
1606 København V
Tlf.: 72 31 20 70
danskaffaldsforening.dk
Sikrer reel affaldsforebyggelse
Danmark er blandt de lande i verden, der producerer mest affald per indbygger.
Miljøminister efter miljøminister har talt om affaldsforebyggelse og vigtigheden
heraf. Desværre har det vist sig svært at implementere tiltag, der reducerer bor-
gernes affaldsmængder.
Her er ’reklamer
ja-tak’
et
oplagt og let tilgængeligt red-
skab, det vil give øjeblikkelig effekt.
Hvert år omdeles ca. 100.000 ton papir-reklamer. For hver dansk husstand bety-
der det, at beboerne hvert år modtager 65 kg. papirreklamer, hvis de ikke aktivt
framelder sig dem. Ændres ordningen, vil det altså medføre en reel og substan-
tiel reduktion i husstandens papir-affaldsmængder.
Giver en reel CO2-reduktion her og nu
Der er ligeledes en attraktive CO
2
-gevinst at hente. Miljøstyrelsen vurderer, at
35% af de danske husstandes pap- og papiraffald stammer fra
tilbudsaviser.
Et
kg reklamer belaster klimaet med 2,3 kg CO2 ifølge DTU.
En livscyklusanalyse fra DTU viste i 2011, at en dansk husstand kunne spare
140 kg. CO
2
, når den ikke længere modtager reklamer.
Kan undgå at ramme lokalaviser
Ordningen bør målrettes reklamer og marketingudgivelser fra detailhandel. På
den måde kan lokalaviser, information fra lokale foreninger, kirkelige udgivelser,
skriftlig information fra det offentlige samt lignende udgivelser fortsat omdeles til
husstandene. Herved undgår ændringen at ramme vigtige lokale udgivelser.