Erhvervsudvalget 2020-21
B 262 Bilag 6
Offentligt
2381029_0001.png
UDVALGSHENVENDELSE
Målret ’Reklamer ja tak’ til re-
klamer
En ’reklamer ja-tak’-ordning
har positive miljøeffekter og giver
mindre affald, men bør målrettes reklamer.
Beslutningsforslaget B262 foreslår at ændre den nuværende nej-tak-ordning til
en ja-tak-ordning, hvor danskerne aktivt skal tilvælge, om de vil modtage hus-
standsomdelte papirreklamer.
Dansk Affaldsforeninger bakker
op om, at forbrugerne aktivt skal sige ’ja-tak’ til
reklamer, fremfor ’nej tak’,
fordi forslaget vil have reelle positive miljøeffekter og
vil være affaldsforebyggende. Det bør være et aktivt tilvalg, hvis man som hus-
stand ønsker at modtage husstandsomdelte papirreklamer.
I følgende notat oplistes kort, hvorfor vi mener, at vi i Danmark skal ændre vores
reklameordning.
26-04-2021
Side 1 af 2
Dansk Affaldsforening
Vester Farimagsgade 1, 5.
1606 København V
Tlf.: 72 31 20 70
danskaffaldsforening.dk
Sikrer reel affaldsforebyggelse
Danmark er blandt de lande i verden, der producerer mest affald per indbygger.
Miljøminister efter miljøminister har talt om affaldsforebyggelse og vigtigheden
heraf. Desværre har det vist sig svært at implementere tiltag, der reducerer bor-
gernes affaldsmængder.
Her er ’reklamer
ja-tak’
et
oplagt og let tilgængeligt red-
skab, det vil give øjeblikkelig effekt.
Hvert år omdeles ca. 100.000 ton papir-reklamer. For hver dansk husstand bety-
der det, at beboerne hvert år modtager 65 kg. papirreklamer, hvis de ikke aktivt
framelder sig dem. Ændres ordningen, vil det altså medføre en reel og substan-
tiel reduktion i husstandens papir-affaldsmængder.
Giver en reel CO2-reduktion her og nu
Der er ligeledes en attraktive CO
2
-gevinst at hente. Miljøstyrelsen vurderer, at
35% af de danske husstandes pap- og papiraffald stammer fra
tilbudsaviser.
Et
kg reklamer belaster klimaet med 2,3 kg CO2 ifølge DTU.
En livscyklusanalyse fra DTU viste i 2011, at en dansk husstand kunne spare
140 kg. CO
2
, når den ikke længere modtager reklamer.
Kan undgå at ramme lokalaviser
Ordningen bør målrettes reklamer og marketingudgivelser fra detailhandel. På
den måde kan lokalaviser, information fra lokale foreninger, kirkelige udgivelser,
skriftlig information fra det offentlige samt lignende udgivelser fortsat omdeles til
husstandene. Herved undgår ændringen at ramme vigtige lokale udgivelser.
B 262 - 2020-21 - Bilag 6: Henvendelse af 26/4-21 fra Dansk Affaldsforening (DAF) om at ordningen bør målrettes reklamer
2381029_0002.png
Kan ende med at styrke de lokale annoncemarkeder
Annoncemarkedet for lokalaviser vil efter Dansk Affaldsforenings vurdering stige,
når detailhandlen ikke som udgangspunkt har uhindret adgang til forbrugernes
postkasser.
Vi mener derfor, at ’reklamer
ja-tak’
faktisk vil være en fordel for
lo-
kalaviserne og vil kunne styrke deres annoncemarkeder.
Side 2 af 2
Vil sikre ligestilling med digital marketing
’Reklamer-ja
tak’ vil være en tiltrængt ligestilling med reglerne for digital marke-
ting, hvor udgangspunktet er, at forbrugerne skal give samtykke til at modtage
marketing og reklamer. Vi er som samfund vant til, at det kræver eksplicit sam-
tykke at sende marketing via e-mails, og sådan bør det naturligvis også være
med fysiske reklamer.
Vil skabe udvikling og innovation ved brud på monopolet
Omdelingen af reklamer er præget af monopollignende tilstande og ringe konkur-
rencevilkår. En
’reklamer
ja-tak-ordning’ vil styrke konkurrencen, innovationen og
kvaliteten af de i omdelte reklamer, da afsenderne af reklamerne vil skulle kon-
kurrere om at få forbrugerne til at sige ja tak til deres reklamer
f.eks. ved at le-
vere indhold, der rent faktisk har værdi for forbrugerne.
Er indført flere andre steder i EU
Indførslen af en
’reklamer-ja-tak-ordning’
har allerede fundet sted andre steder i
Europa. I Holland har en række byer indført ordningen. Det gælder bl.a. i Amster-
dam, Utrecht og Rotterdam.
Kan genanvendes, men ikke i et uendeligt cirkulært kredsløb
Papirreklamer bliver i dag
når de sorteres til genanvendelse
genanvendt i en
vis kvalitet.
Der er dog ikke tale om et uendeligt cirkulært kredsløb, idet papirfibrene bliver
kortere for hvert loop. Det vurderes, at papirfibrene i reklamerne gennemsnit kan
genanvendes 6-7 gange.