Brancheforeningen af Danske Distributionsvirksomheder
København 8. april 2021
Sagsnr. 019768-0138 psj/sig/ilp
Dok.nr. 26720298.1
Notat (sammenfatning)
–
EU-retten er til hinder for en dansk
JaTak-ordning for trykte reklamer (tilbudsaviser)
1.
Indledning
Erhvervsministeren har igangsat en undersøgelse af mulighederne for at indføre en dansk JaTak-ordning for
trykte reklamer (tilbudsaviser). Undersøgelsen skal afdække både fordele og ulemper ved en JaTak-ordning,
herunder om indførslen af en sådan ordning vil være forenelig med EU-retten.
I dette notat sammenfattes de mange udfordringer, som indførslen af en dansk JaTak-ordning støder på i
henhold til EU-retten. Dog er notatet ikke udtømmende for de mange udfordringer.
2.
Sammenfatning
En dansk JaTak-ordning udfordres bl.a. af følgende regler og principper i EU-retten:
2.1
•
Overordnet
En dansk JaTak-ordning for trykte reklamer (tilbudsaviser) vil være en national foranstaltning, der er
omfattet af EU-retten, og en sådan national foranstaltning vil ikke kunne hjemles af en enkelt be-
stemmelse i EU-retten (fx en enkelt bestemmelse TEUF).
Samtlige relevante bestemmelser i EU-retten skal iagttages og overholdes.
En dansk JaTak-ordning vil ikke opfylde samtlige relevante bestemmelser i EU-retten, jf. nedenfor.
•
•
2.2
•
EU’s Charter
om grundlæggende rettigheder
En dansk JaTak-ordning for trykte reklamer (tilbudsaviser) udfordres af bl.a. følgende bestemmelser
i EU’s Charter om grundlæggende rettigheder:
København
Danmark
∙
Aarhus
Danmark
∙
Shanghai
Kina ∙
New York
USA
T +45 72 27 00 00 ∙ E [email protected] ∙ Advokatpartnerselskab ∙ CVR-nr. 38538071 ∙ www.bechbruun.com