FK Distribution A/S
Bredebjergvej 6
2630 Taastrup
T: +45 4343 9900
www.fk.dk
06-04-2021
Der er ikke behov for en Ja Tak-ordning
Nej Tak og NejTak+ løser miljøbekymringerne og sikrer at forbrugerne får, hvad de ønsker.
I debatten om tilbudsaviser florerer myten om, at danskerne ikke læser de tilbudsaviser, de
modtager. Det er forkert.
I 2021 var over halvdelen af danske husstande registreret i de nuværende ordninger Nej Tak og
NejTak+. Ordningerne er til for at forbrugeren kan vælge lige præcis de tilbudsaviser, de ønsker at
modtage.
En undersøgelse udarbejdet af Kantar TNS analyse fra marts 2020 viser at 70 % af forbrugerne
foretrækker at kigge i en tilbudsavis, når de skal finde tilbud.
67% af de adspurgte ville nødigt undvære tilbudsaviser. Samtidig bruger 64% af de adspurgte aktivt
tilbudsaviserne, når de køber ind. Det er en væsentlig pointe, da tilbudsaviserne er det medie, der
skaber den højeste opmærksomhed blandt forbrugerne, når det kommer til supermarkeder eller
lokale butikker, sammenlignet med andre mediekanaler. Der findes således ikke digitale
markedsføringskanaler, der på samme måde kan markedsføre (lokale-) handlende overfor
forbrugerne.
Nej Tak
Ordningen "Nej tak" har en kendskabsgrad på hele 99%. Den er udviklet i samarbejde med de berørte
interessenter. Den seneste retningslinje er fra 2017. Nej Tak blev oprettet i samarbejde med
Forbrugerrådet, de danske distributionsselskabers brancheforening (Brancheforeningen af Danske
Distributører), Danske Avis-, Post- og Reklamedistributører, Dansk Erhverv, Dansk Industri,
Brancheorganisationen for det kreative rådgivende erhverv (Kreakom), Dansk Annoncørforening,
Dansk Medieforening, Post Danmark A/S, FK Distribution, Danske Bankers Forening, Dansk
Forsikringsforening, Dansk Forening for Grafisk Kommunikation og Medier (Grakom) og det store hus-
og havemedie idényt. Desuden sidder Erhvervsministeriet og Transportministeriet med som
observatører. Ordningen er regelmæssigt blevet udvidet, så forbrugerne enten kan sige nej tak til
tilbudsaviser, men ikke til lokale ugeaviser eller sige nej tak til begge dele.
NejTak+
I Danmark har vi ydermere den service, at den enkelte husstand kan vælge præcist hvilke
tilbudsaviser, de vil modtage, og hvilke tilbudsaviser de ikke vil modtage. Den ordning hedder
NejTak+ og den har en kendskabsgrad på 87%. Den er også styret i en database og er helt unik for
Danmark.
Det er faktisk en bedre løsning end den foreslåede
”Ja
tak-ordning”, som tvinger modtagerne til at
vælge ”alt eller intet”. NejTak+
bruges allerede af over 500.000 husstande, som modtager præcist de
tilbudsaviser de ønsker. Ordningen blev udviklet i 2013 med udgangspunkt i forbrugernes ønske om
at kunne vælge præcis de tilbudsaviser, de ønskede at modtage.
Bemærkning til B262
06-04-2021
Side 1 af 2