Erhvervsudvalget 2020-21
B 262 Bilag 4
Offentligt
2370522_0001.png
FK Distribution A/S
Bredebjergvej 6
2630 Taastrup
T: +45 4343 9900
www.fk.dk
06-04-2021
Der er ikke behov for en Ja Tak-ordning
Nej Tak og NejTak+ løser miljøbekymringerne og sikrer at forbrugerne får, hvad de ønsker.
I debatten om tilbudsaviser florerer myten om, at danskerne ikke læser de tilbudsaviser, de
modtager. Det er forkert.
I 2021 var over halvdelen af danske husstande registreret i de nuværende ordninger Nej Tak og
NejTak+. Ordningerne er til for at forbrugeren kan vælge lige præcis de tilbudsaviser, de ønsker at
modtage.
En undersøgelse udarbejdet af Kantar TNS analyse fra marts 2020 viser at 70 % af forbrugerne
foretrækker at kigge i en tilbudsavis, når de skal finde tilbud.
67% af de adspurgte ville nødigt undvære tilbudsaviser. Samtidig bruger 64% af de adspurgte aktivt
tilbudsaviserne, når de køber ind. Det er en væsentlig pointe, da tilbudsaviserne er det medie, der
skaber den højeste opmærksomhed blandt forbrugerne, når det kommer til supermarkeder eller
lokale butikker, sammenlignet med andre mediekanaler. Der findes således ikke digitale
markedsføringskanaler, der på samme måde kan markedsføre (lokale-) handlende overfor
forbrugerne.
Nej Tak
Ordningen "Nej tak" har en kendskabsgrad på hele 99%. Den er udviklet i samarbejde med de berørte
interessenter. Den seneste retningslinje er fra 2017. Nej Tak blev oprettet i samarbejde med
Forbrugerrådet, de danske distributionsselskabers brancheforening (Brancheforeningen af Danske
Distributører), Danske Avis-, Post- og Reklamedistributører, Dansk Erhverv, Dansk Industri,
Brancheorganisationen for det kreative rådgivende erhverv (Kreakom), Dansk Annoncørforening,
Dansk Medieforening, Post Danmark A/S, FK Distribution, Danske Bankers Forening, Dansk
Forsikringsforening, Dansk Forening for Grafisk Kommunikation og Medier (Grakom) og det store hus-
og havemedie idényt. Desuden sidder Erhvervsministeriet og Transportministeriet med som
observatører. Ordningen er regelmæssigt blevet udvidet, så forbrugerne enten kan sige nej tak til
tilbudsaviser, men ikke til lokale ugeaviser eller sige nej tak til begge dele.
NejTak+
I Danmark har vi ydermere den service, at den enkelte husstand kan vælge præcist hvilke
tilbudsaviser, de vil modtage, og hvilke tilbudsaviser de ikke vil modtage. Den ordning hedder
NejTak+ og den har en kendskabsgrad på 87%. Den er også styret i en database og er helt unik for
Danmark.
Det er faktisk en bedre løsning end den foreslåede
”Ja
tak-ordning”, som tvinger modtagerne til at
vælge ”alt eller intet”. NejTak+
bruges allerede af over 500.000 husstande, som modtager præcist de
tilbudsaviser de ønsker. Ordningen blev udviklet i 2013 med udgangspunkt i forbrugernes ønske om
at kunne vælge præcis de tilbudsaviser, de ønskede at modtage.
Bemærkning til B262
06-04-2021
Side 1 af 2
B 262 - 2020-21 - Bilag 4: Henvendelse af 6/4-21 fra Brancheforeningen af Danske Distributører om bemærkninger til beslutningsforslaget
2370522_0002.png
Med NejTak+, behøver man altså ikke vælge mellem alt eller intet. Man kan vælge det man ønsker, så
man netop
ikke
modtager tilbudsaviser, der
ikke
læses.
Sammenlignet med andre lande har Danmark samlet set en helt unik ordning og én af de mest
miljømæssigt avancerede distributionsmodeller overhovedet. Udgangspunktet er også at omdelingen
af tilbudsaviser og lokalaviser foregår så effektivt og ressourceneutralt som muligt. Omdelingen sker
primært til fods med trækvogn af vores mere end 10.000 omdelere.
Hos FK Distribution er vi aktive medspillere i den grønne omstilling. Vi påtager os det miljømæssige
ansvar. En
indførsel af en ”Ja tak-ordning” vil ikke
bidrage til de miljømæssige mål, der ønskes i denne
forbindelse. Forslaget vil blot bidrage til en yderligere skævvridning mellem land og by i Danmark.
FK DISTRIBUTION A/S
LASSE INGEMANN BRODT
DIREKTØR
Bemærkning til B262
06-04-2021
Side 2 af 2