Erhvervsudvalget
Folketinget
1240 København K
B-262 Forslag om en
”reklamer
Ja tak”-ordning, bygger på faktuelle fejl
SF har fremsat beslutningsforslag B-262 om at indføre en
”Ja
tak”-ordning. I
bemærkningerne til beslutningsforslaget fremføres en række påstande, som der ikke er
belæg for. Vi vil gerne gennemgå disse påstande og bidrage med fakta og oplysning til
Erhvervsudvalgets politiske behandling af sagen.
Fra bemærkningerne
•
”De
mange trykte reklamer, der hvert år sendes ud til de danske husstande, er et
alvorligt miljøproblem.”
Fakta
Ingen steder i verden har man en højere miljø- og klimastandard for husstandsomdelte
tilbudsaviser end i Danmark. Over 90 procent af alle danskproducerede husstandsomdelte
reklamer er siden 1. juli 2020 omfattet af de højeste miljøstandarder, dvs. Svanemærket,
FSC-papir og klimaberegning med Climate Calc.
De seneste år er der sket en markant udvikling inden for den grafiske branche, hos
trykkerierne og inden for skovbrug, der som led i den grønne omstilling har øget fokus på
miljø og genanvendelse af papir.
Herudover er antallet af tryksager i løbet af de seneste ti år halveret.
Ordningen
”Nej tak”
har været velfungerende i over 30 år. Den sikrer, at det kun er dem, der
ønsker at modtage trykte reklamer, som får dem. Den har en kendskabsgrad på hele 99
procent og er udviklet i et samarbejde mellem forbrugerorganisationer,
erhvervsorganisationer og de relevante myndigheder, herunder Forbrugerombudsmanden.
Ordningen er regelmæssigt blevet udvidet, så forbrugerne enten kan sige nej tak til
tilbudsaviser, men ikke til lokale ugeaviser eller sige nej tak til begge dele.
I Danmark har vi ydermere NejTak+, der sikrer, at den enkelte husstand kan vælge præcist
hvilke tilbudsaviser, de vil modtage, og hvilke tilbudsaviser de ikke vil modtage. NejTak+ har
en kendskabsgrad på 87 procent og bruges allerede af over 500.000 husstande.
Samlet er Nej Tak og NejTak+ en væsentligt
bedre løs i g e d de foreslåede ”Ja tak”-
ord i g, so tvi ger odtager e til at vælge ”alt eller i tet”.
Tilsammen betyder alt dette,
at eventuelle miljøgevinster ved en
”Ja
tak”-ordning, er tvivlsomme.
Fra bemærkningerne
•
”En
kortlægning udgivet af Miljøstyrelsen i 2018 viser, at der i 2016 blev omdelt mere
end 113.000 t trykte reklamer, hvilket betød, at tilbudsaviser udgjorde hele 35 procent af
06-04-2021
Side 1 af 6