Marts 2021
_________________________________________________________________________________
Notat
Danske Medier siger nej tak til en Ja tak-ordning
SF har fremsat forslag om en Ja tak-ordning, og regeringen har meddelt, at den undersøger mulighederne for
at erstatte Nej tak-ordningen for adresseløse reklamer.
Danske Medier advarer mod forslaget, da en ændring af den eksisterende Nej tak-ordning vil medføre en
række alvorlige og negative konsekvenser for det lokale demokrati og erhvervsliv rundt om i landet.
Danske Medier mener at:
En Ja tak-ordning kan medføre, at lokale ugeaviser lukker. Det er et demokratisk problem, hvis
borgere ikke har adgang til journalistisk redigerede nyheder om deres lokalområde.
Den eksisterende Nej tak-ordning er velfungerende og bør fastholdes.
En Ja tak ordning vil ramme lokale erhvervsdrivende hårdt.
Ingen kender de reelle miljøeffekter af en Ja tak-ordning.
En Ja tak-ordning vil lukke lokalaviser i Danmark
En ændring af den eksisterende Nej tak-ordning medfører, at lokale ugeaviser i Danmark må lukke. De
lokale ugeaviser distribueres helt overvejende sammen med husstandsomdelte reklamer. Derfor vil en
ændring i den gældende ordning - og et deraf følgende fald i den samlede mængde af husstandsomdelte
tryksager - få prisen for distribution af lokalaviserne til at stige markant. De lokale ugeaviser har længe
været under et enormt økonomisk pres, fordi annonceindtægterne er faldet i takt med, at Google og
Facebook har fået en stadigt mere dominerende position på det danske annoncemarked. Dette pres er
forøget under coronakrisen, hvor mange lokale annoncører har trukket sig som følge af nedlukningen af
samfundet.
Det er umuligt at forudsige de præcise økonomiske konsekvenser af en ændring af den gældende Nej tak-
ordning, da der vil være regionale forskelle på, hvor store meromkostningerne for distribution bliver. Det
afhænger af de konkrete omstændigheder for omdelingen som for eksempel afstanden mellem de enkelte
husstande. Det står dog klart, at der vil være betydelige meromkostninger for lokalaviserne, såfremt de
gældende distributionsvilkår ændres.
I dag betaler lokalaviserne typisk 0,75-1,00 kr. pr. omdelt avis. Flere af Danske Mediers medlemmer har
undersøgt alternativer til distribuering med de husstandsomdelte reklamer og forventer, at de billigste
alternativer vil koste 3,00-4,00 kr. pr. omdelt avis. En sådan merudgift vil betyde, at det mange steder ikke
vil være muligt fortsat at udkomme med en lokal ugeavis.
1