Notat
18.03.2021
ML
Ingen væsentlig miljøeffekt af en
”Ja tak”-ordning
SF har fremsat et beslutningsforslag om at indføre en reklamer ja tak-ordning af hen-
syn til miljø og klima.
Forslaget løser i virkeligheden Danmarks mindste miljøproblem. Den danske grafi-
ske branche er helt i front globalt i indsatsen for miljø- og klimavenlige kommunikati-
onsløsninger. Ingen steder i verden har man en højere miljø- og klimastandard for
husstandsomdelte tilbudsaviser end i Danmark. Forslaget om indførelse af en ”Ja
tak”-ordning
har reelt ingen nævneværdig miljø- og klimaeffekt.
Beslutningsforslaget rummer dog en række faktuelle fejl, der kan give et helt forkert
indtryk af den faktiske miljø- og klimaeffekt af forslaget.
Forslaget er desuden allerede i 2012 erklæret EU-stridigt af EU Kommissionen. Der
er ingen juridiske forhold i denne forbindelse, der er ændret siden, og intet tyder på,
at det i dag skulle være lovligt
at indføre en ”Ja tak”-ordning.
Forslaget er i strid med EU-retten
Erhvervs-
og Vækstministeriet undersøgte i 2012 mulighederne for at indføre en ”Ja
tak”-ordning
1
. I den forbindelse var ministeriet i kontakt med Europa-Kommissionen,
som var af den opfattelse, at ordningen ville være i strid med EU-retten, da den vil
begrænse udenlandske virksomheder i at reklamere over for danske forbrugere.
I 2020 har advokatselskabet Bech Bruun
2
set på, om en ”Ja-tak”-ordning
er forenelig
med EU-retten, herunder i relation til miljøgarantien i TEUF artikel 114. I et notatet
konkluderer Bech Bruun:
•
Et forbud mod trykte reklamer (tilbudsaviser)
–
hvilket er den konkrete konse-
kvens af at indføre en Ja tak-ordning
–
udfordres af flere juridiske regler og prin-
cipper og vurderes i hvert fald at stride mod EU-retten.
Et sådant forbud kan i øvrigt ikke uden videre indføres
–
og slet ikke med hen-
visning til miljøgarantien i TEUF artikel 114
–
og med et formål (miljø- og kli-
mamæssige hensyn), som ikke er nærmere undersøgt, og som formentlig kun i
meget begrænset omfang vil nås ved indførelse af forbuddet.
•
Den hollandske by Amsterdam er foreløbig det eneste sted i Europa, hvor der er ind-
ført en ”Ja tak”-ordning. Lovligheden af ”Ja-tak”-ordningen
bliver i skrivende stund
udfordret ved den hollandske højesteret. Baggrunden for Amsterdams indførelse af
ordningen er, at Amsterdam har haft udfordringer med at indsamle papiraffald og
dermed har et miljøproblem. Det har vi ikke i Danmark.
1
Europaudvalget: Besvarelse af spørgsmål 176 alm. del stillet af udvalget den 16. maj 2017/2018.
2
Notat
–
Juridiske overvejelser vedrørende eventuel indførelse af en Ja tak-ordning for trykte reklamer
(tilbudsaviser), Bech Bruun, Februar 2020.
GRAKOM
•
Helgavej 26
•
DK-5230 Odense M
•
+45 63 12 70 00
•
grakom.dk