Erhvervsudvalget 2020-21
B 262 Bilag 2
Offentligt
2367693_0001.png
Notat
18.03.2021
ML
Ingen væsentlig miljøeffekt af en
”Ja tak”-ordning
SF har fremsat et beslutningsforslag om at indføre en reklamer ja tak-ordning af hen-
syn til miljø og klima.
Forslaget løser i virkeligheden Danmarks mindste miljøproblem. Den danske grafi-
ske branche er helt i front globalt i indsatsen for miljø- og klimavenlige kommunikati-
onsløsninger. Ingen steder i verden har man en højere miljø- og klimastandard for
husstandsomdelte tilbudsaviser end i Danmark. Forslaget om indførelse af en ”Ja
tak”-ordning
har reelt ingen nævneværdig miljø- og klimaeffekt.
Beslutningsforslaget rummer dog en række faktuelle fejl, der kan give et helt forkert
indtryk af den faktiske miljø- og klimaeffekt af forslaget.
Forslaget er desuden allerede i 2012 erklæret EU-stridigt af EU Kommissionen. Der
er ingen juridiske forhold i denne forbindelse, der er ændret siden, og intet tyder på,
at det i dag skulle være lovligt
at indføre en ”Ja tak”-ordning.
Forslaget er i strid med EU-retten
Erhvervs-
og Vækstministeriet undersøgte i 2012 mulighederne for at indføre en ”Ja
tak”-ordning
1
. I den forbindelse var ministeriet i kontakt med Europa-Kommissionen,
som var af den opfattelse, at ordningen ville være i strid med EU-retten, da den vil
begrænse udenlandske virksomheder i at reklamere over for danske forbrugere.
I 2020 har advokatselskabet Bech Bruun
2
set på, om en ”Ja-tak”-ordning
er forenelig
med EU-retten, herunder i relation til miljøgarantien i TEUF artikel 114. I et notatet
konkluderer Bech Bruun:
Et forbud mod trykte reklamer (tilbudsaviser)
hvilket er den konkrete konse-
kvens af at indføre en Ja tak-ordning
udfordres af flere juridiske regler og prin-
cipper og vurderes i hvert fald at stride mod EU-retten.
Et sådant forbud kan i øvrigt ikke uden videre indføres
og slet ikke med hen-
visning til miljøgarantien i TEUF artikel 114
og med et formål (miljø- og kli-
mamæssige hensyn), som ikke er nærmere undersøgt, og som formentlig kun i
meget begrænset omfang vil nås ved indførelse af forbuddet.
Den hollandske by Amsterdam er foreløbig det eneste sted i Europa, hvor der er ind-
ført en ”Ja tak”-ordning. Lovligheden af ”Ja-tak”-ordningen
bliver i skrivende stund
udfordret ved den hollandske højesteret. Baggrunden for Amsterdams indførelse af
ordningen er, at Amsterdam har haft udfordringer med at indsamle papiraffald og
dermed har et miljøproblem. Det har vi ikke i Danmark.
1
Europaudvalget: Besvarelse af spørgsmål 176 alm. del stillet af udvalget den 16. maj 2017/2018.
2
Notat
Juridiske overvejelser vedrørende eventuel indførelse af en Ja tak-ordning for trykte reklamer
(tilbudsaviser), Bech Bruun, Februar 2020.
GRAKOM
Helgavej 26
DK-5230 Odense M
+45 63 12 70 00
grakom.dk
B 262 - 2020-21 - Bilag 2: Henvendelse af 6/4-21 fra GRAKOM om at der ingen væsentlige miljøeffekter af en reklamer "Ja-tak"-ordning
2367693_0002.png
Faktuelle fejl overdriver klimaeffekten
I beslutningsforslaget omtales, at der ifølge Miljøstyrelsen blev omdelt 113.000 ton
tilbudsaviser i 2016. Det er ikke korrekt
3
. I virkeligheden blev der i 2019 uddelt ca.
64.000 ton tilbudsaviser, mens der i 2020 blev uddelt ca. 57.000 ton
4
.
Fakta:
Der omdeles kun halvdelen af den mængde, der er forudsat i beslutningsforslaget.
Ifølge forslaget koster de husstandsomdelte tilbudsaviser hvert år samfundet
200.000 ton CO
2
. Denne beregning bygger på et alt for højt estimat for tilbudsaviser-
nes CO
2
-udledning pr. uddelt ton, forkerte uddelte mængder samt en oprunding
5
.
Baseret på de rigtige mængder og konkrete beregninger for CO
2
-udledningen
6
var
den faktiske udledning 80.000 ton i 2019 og 70.000 ton i 2020.
Fakta:
CO
2
-udledningen udgjorde i 2020 kun 35 pct. af det postulerede i lovforslaget.
Forslaget bygger på, at CO
2
-udledningen falder, når aviserne forsvinder. Det er ikke
tilfældet. Stort set al aktivitet er forbundet med CO
2
-udledning. Også digital aktivitet.
Færre husstandsomdelte tilbudsaviser betyder flere digitale reklamer og apps, hvil-
ket er forbundet med et øget strømforbrug samt CO
2
-udledning fra medfølgende loy-
alitetsprogrammer, kundeklubber, gaver, konkurrencer mm. De seneste ti års udvik-
ling viser, at detailhandlen har lanceret flere nye tiltag for at reklamere. I takt med at
”Nej tak”-ordningen
har vundet indpas, har supermarkederne lanceret rabatordninger
blandt andet i apps for at holde på kunderne. Flere rabatordninger medfører et øget
forbrug og højere CO
2
-udledning.
Fakta:
En afskaffelse af husstandsomdelte tilbudsaviser vil øge den digitale markedsføring,
hvilket også fører til CO
2
-udledning. Den reelle CO
2
-besparelse vil derfor være mar-
ginal og langt mindre end forudsat i beslutningsforslaget.
Samlet kan det ikke konkluderes ud fra faktuel viden,
at en indførelse af en ”Ja tak”-
ordning vil resultere i en CO
2
-reduktion.
3
4
5
Se fuld forklaring her: https://grakom.dk/media/9993/grakom-notat-om-tilbudsavisers-co2-udledning.pdf
Kilde. FK Distribution
Se fuld forklaring her: https://grakom.dk/media/9993/grakom-notat-om-tilbudsavisers-co2-udledning.pdf
6
Estimatet bygger på konkrete virksomhedstal fra ClimateCalc, der kan klimaberegne tryksager. Estima-
tet omfatter ca. 90 pct. af de reklamer, der trykkes i Danmark. Tallet er inklusive papirproduktion, produk-
tion af blæk, transport, uddeling og affaldsindsamling. Det vil sige hele værdikæden.
2/4
B 262 - 2020-21 - Bilag 2: Henvendelse af 6/4-21 fra GRAKOM om at der ingen væsentlige miljøeffekter af en reklamer "Ja-tak"-ordning
2367693_0003.png
Verdens strengeste miljøstandard for husstandsomdelte tilbudsaviser
Den danske grafiske branche er helt i front globalt i indsatsen for miljø- og klimaven-
lige kommunikationsløsninger. Branchen stiller krav til sig selv om at være verdens
grønneste grafiske branche.
Størstedelen af danske tryksager kommer i dag fra svanemærkede trykkerier. Tryk-
sagens livscyklus er miljøoptimeret og klimabelastningen reduceret. Der er skabt
mere energieffektive produktioner, og transporten er minimeret. Samtidig dokumen-
terer FSC- og PEFC-certificeringer hele vejen fra papiret og tilbage til skoven, hvor
træet kommer fra. Den danske grafiske branche tager ansvar både for miljøet, kli-
maet, skoven og samfundet.
Den danske grafiske branche indførte i 2020 verdens strengest miljøstandard for
husstandsomdelte tilbudsaviser. Initiativet sikrer, at de danske tryksager produceres
med en minimal belastning af klima og miljø. Ingen andre lande har indført tilsva-
rende høje krav til husstandsomdelte tilbudsaviser.
Den nye standard bygger på, at alle uadresserede husstandsomdelte reklametryksa-
ger produceret i Danmark fremadrettet vil være Svanemærkede, FSC-mærkede og
klimaberegnet med ClimateCalc.
Branchens standard sikrer følgende tre krav:
1.
Svanemærket trykkeri
Tryksagerne produceres på et svanemærket trykkeri. Svanen er det officielle
nordiske miljømærke, og mærket stiller de højeste krav til trykkeriets miljø-
præstation med udgangspunkt i tryksagernes livscyklus. Der er krav til råva-
rerne herunder papiret, produktionen og genanvendelsen. Kravene stram-
mes jævnligt i takt med ny viden og materialer. Før et trykkeri kan blive god-
kendt til Svanemærket, skal virksomheden igennem en omfattende certifice-
ringsproces, der sikrer dokumentation og kontrol af, at alle krav opfyldes.
2.
FSC-mærket papir
Tryksagerne mærkes med FSC. FSC® er et sporbarhedsmærke, der har til
formål at fremme en miljømæssig, social og økonomisk forsvarlig drift af
skovbrugene. I en FSC-skov bliver der ikke fældet mere træ, end skoven
kan nå at reproducere samt, at træfældningen opretholder skovens biologi-
ske mangfoldighed, produktivitet og økologiske processer. FSC-mærket sik-
rer, at materialeforbruget til en tryksag bidrager til bæredygtigt skovbrug.
FSC-certificering kræver, at papiret kan spores tilbage i forsyningskæden og
med garanti lever op til kravene. Alternativt kan anvendes PEFC-mærke.
3.
Klimaberegning med ClimateCalc
Alle tryksagerne kan klimaberegnes med ClimateCalc. ClimateCalc kan be-
regne klimabelastningen af den enkelte tryksag set i et livscyklusperspektiv.
3/4
B 262 - 2020-21 - Bilag 2: Henvendelse af 6/4-21 fra GRAKOM om at der ingen væsentlige miljøeffekter af en reklamer "Ja-tak"-ordning
2367693_0004.png
Trykkerierne kan dermed rådgive kunder om valg af materialer, som kan re-
ducere en tryksags CO
2
-udledning, ligesom den enkelte tryksag kan klima-
neutraliseres. ClimateCalc bygger på den internationale Green House Gas
Protocol samt på standarden for klimaberegning vedtaget af den europæiske
brancheorganisation, Intergraf. ClimateCalc overholder kravene til klimabe-
regninger i ISO 16759 og klimaregnskaber i ISO 14064-1.
Erfaringerne med klimaberegningerne er, at man med det mest klimavenlige papir-
valg og andre klimavenlige valg i produktionen, typisk kan reducere CO
2
-udlednin-
gen med omkring 25-30 pct. i forhold til standardtryksager.
Den grafiske branche i Danmark garanterer, at mindst 90 pct. af dansk producerede
husstandsomdelte tilbudsaviser overholder den ny miljøstandard.
Den grafiske branche i Danmark bidrager således markant til nedbringelse af miljø-
og klimabelastningen af ikke bare de husstandsomdelte tilbudsaviser men af al gra-
fisk produktion i Danmark. Samtidigt er GRAKOM toneangivende på den grønne om-
stilling i hele branchen på europæisk plan i Intergraf. Danmark er således grønt fore-
gangsland i Europa indenfor grafisk produktion.
Værd at vide om tryksager, miljø og klima
Ingen miljømærkningsordninger er bedre til at sikre miljøvenlig grafisk end Svane-
mærket. Danske svanemærkede tryksager er ikke tilsat tungmetaller, de skader ikke
miljøet med kemikalier og indeholder ingen farlige stoffer.
Tryksager er bionedbrydelige og komposterbare. Men papir er naturens egen forny-
bar ressource, og man bør sortere brugt papir, så det bliver genanvendt. Ellers går
vigtige naturressourcer til spilde. I Danmark er vi blandt de bedste i verden til at ind-
samle og genanvende papir.
Danske trykkerier kan dokumentere og minimere klimabelastningen med Climate-
Calc.
Danske trykkerier benytter papir fra ansvarlige skandinaviske og europæiske skove.
FSC-mærket sikrer papir fra bæredygtigt skovbrug, og der bruges ikke træ fra truede
skove til danske tryksager.
De europæiske skove vokser med et areal svarende til 1,5 gange Fyn hvert år. Det
skyldes efterspørgsel efter træ til tømmer, papir og meget andet. 44 pct. af Europas
areal er nu dækket af skov.
Internettet er ikke grønnere end skoven. Digital kommunikation sætter også miljø- og
klimaaftryk, og der findes intet videnskabeligt belæg for, at digital kommunikation ge-
nerelt er bedre for klima og miljø end trykt kommunikation.
Man kan læse mere på www.trykmedansvar.dk
4/4