Erhvervsudvalget 2020-21
B 262 Bilag 14
Offentligt
2419691_0001.png
Åbent brev
Er det helt i skoven med reklamer?
Nej ... en ”Ja-Tak-ordning” for husstandsomdeltereklameaviser vil gavne klimaet minimalt, men
det risikerer at svække vores lokale nærdemokrati.
• Det af SF fremsatteforslag (B 262) om en ”Ja-Tak-ordning” bygger på faktuelle
fejlberegninger. 12020 var den faktiske CO-2 udledning kun 35 % af det, der ligger til grund
for forslaget.
(Kilde, G„kom,
2021)
99 % af danskerne har kendskab til ”Nej -Tak-ordningen”. Vi kan alle vælge reklamerne fra,
hvis vi ikke ønsker at modtagedem. (kilde:Norstat Dansk
for
Erhverv,
marts
2020)
• Lokalaviser er vigtige for debatog info om, hvad der foregår.Ikke mindst
kommunalpolitisk. Uden reklametryksager vil distribution og trykning af lokalaviser blive
så dyrt, at de med stor sandsynlighed vil forsvinde.
• Trykning af lokalaviserer med til at skabe et økonomisk grundlagfor trykning af de
landsdækkendepapiraviser. Det er her, der skabes seriøs og dybdeborende journalistik.
Den grafiske branchei Danmark besluttedei 2020 at indføre den strengeste
miljøstandard på
verdensplan. Det træ, som anvendes, er fra ansvarligt skovbrug. Dvs. alt er sporbart, fra
Europa og med garanti for, at der plantes nyt, hver gang der fældes. (Kilde: www.trykmedansvar)
Danmark har et af Europas bedst fungerende genindvindingssystemer for aviser, papir og
pap. Papir genbruges 7-10 gange, før det ender som flyttekasser eller pizzabakker. (Kilde:
www.affald.dk)
Politikerne bør fokusere på de firmaer, der vælger at m produceret deres tryksager syd eller
øst for grænsen, hvilket medfører lange transporttider og hermed øget udledning af C02.
Alternativet til reklameaviser er, at annoncering flyttes til nettet.Hermed vil det ikke
længerevære danske firmaer, men Amazon/Google m.fl., der vil profitere på disse. Desuden
medfører det en øget mulighed for at tech-giganterne kan overvåge og tjene på vores
handelsmønstre. Og den lille købmand har ikke en chance.
Handel på internetteter bestemt ikke C02-fri. Internettet bruger gennem de store datacentre
lige så meget C02-udledning som hele verdens samlede flytrafik. (Kilde:
energiforumdanmark.dk)
Konkurrence- og forbrugerstyrelsen,2012)
Undersøgelser har vist, at tilbudsaviserne er med til at reducere forbrugerpriserne. (Kilde:
Den grafiske industri i Danmark er kendetegnetved overenskomstdækkede arbejdspladser
og fair arbejdsforhold. Forsvinder vores arbejdspladser, vil de tilbageværende opgaver flytte
til lande, hvor man ikke har samme miljøstandard og arbejdstagerrettigheder.
Vi tillidsfolk i den grafiske branche tager allerede ansvar for miljøet, klimaet, skoven og ikke
mindst samfundet.Lad os arbejdesammenom at udvikle den også i fremtiden, frem for at afvikle
den i jagten på en kortsigtet og tvivlsom gevinst.
B 262 - 2020-21 - Bilag 14: Henvendelse af 18/6-21 fra HK Privat og Den grafiske gruppe i HK Privat
2419691_0002.png
Grafisk Tekniker Netværkdagskonference den 17. juni 2021
Jeg støtter hermed det åbne brev om Ja-Tak-ordning
Navn
Benedicte Toftegård
,, iUlrik Lund Michaelsen
I
Virksomhed
I
Underskrift
IAller Tryk
IAller Tryk
Mats Petter Tokerud
Keld
Holm
IAller Tryk
IAMcoR
IAvis-Tryk
Iccl
Label, Brøndb)
Mikkel Rydahl Pedersen
Hasse Vad
/
ÅH;
1
Lauritz Christian Laursen
Iccl
Label, Randers
Label, Randers
Jeppe Vestergaard Jensen Iccl
Carsten Haagensen
Thomas Meincke
Bjarke Christensen
Bjarne Wiese
k.
o.
IDanapak
IDansk AvisTryk
I Elopak
l Elopak
Hans HenrikNielsen
Peder Klug Larsen
IElopak
IEnvases Europe
Michael Rosenlund Wagner IEnvases Europe
Rend Laursen
Henrik Røn Pedersen
Kyong Blumensaadt
Tim Bilde
IErritsø Tryk
1
ETM Aalbor
\
IEson Pac Denmark
IEson Pac Denmark
Kim Buus Nielsen
IGreen Graphic
iZlry\
Drak
Carsten Højmose Thomsen IJysk Fynske Medier
;RU
f& ' -v
Pauli Dahl Hansen
IJysk Fynske Medier
B 262 - 2020-21 - Bilag 14: Henvendelse af 18/6-21 fra HK Privat og Den grafiske gruppe i HK Privat
2419691_0003.png
Grafisk Tekniker Netværk dagskonference den 17. juni 2021
Jeg støtter hermed det åbne brev om Ja-Tak-ordning
a
Niels Wedege Petersen
r
IJysk Fynske Medier
1,
Robert Nørdam Andersen
Morten Smaakjær Nielsen
Brian Olsen
Linda Andersen
I LABELCO
ILimo Labels
IUmo Labels
ILimo Labels
L\,
,r{CM,.
C)kan
CJ-»*6u9'-.‘
1&A:
Kent Dommerby
Hans Jørgen Damsgaard
Torben Nielsen
]Limo Labels
I Nørhaven
INørhaven
p rJ
Jesper Truelsen
Henrik Bennedsen
Charlotte Christiansen
Ib Winther Nielsen
IoTM
IRosendahls Print Design Media
IRosendahls Print Design Media
IRosendahls Print Design Media
/
LonePindborg
Hansen
Kasper Frisk
lschurLabels
lschur Labels
If,e \\af)e2e'1
b
Jens Søndergaard
Anders Madsen
ISchurPack
lskanem Hobro
'L
\n+#
KimAndersen
ClausNørgaard
Hansen
lstiboGraphic
lstiboGraphic
i