PRIVAT
SAMMEN
/
ER DU /
STÆRKERE /
18. juni 2021
Henvendelse til Folketingets Erhvervsudvalg
En ændring af den velfungerende Nej Tak-ordning for husstandsomdelte reklameaviser vil have minimal miljøef-
fekt, men en stor påvirkning på den almindelige borgers mulighed for at deltage i lokalsamfundet og nærdemo-
kratiet
Folketingetdiskuterer i disse tider forslaget B 262, hvor en Ja Tak-ordning for husstandsomdelte reklameaviser skal af-
løse den ellers velfungerende Nej Tak-ordning. Det er desværre et forslag, der dels bygger på en manglende forståelse
for forslagets konsekvenser for distributionaf lokalenyhedsaviser og dermed nærdemokratiet, dels på en noget opskruet
forestillingom de forventede miljøeffekter. Effekterne er nemlig i bedste fald minimale, og i forhold til konsekvenserne
ved en ændret ordning må det derfor være naturligt,at man anlægger et proportionalitetsprincip, man inkasserer bil-
før
lige politiske point på bekostning af en af Europas førende brancher, når det kommer til miljø-ansvarligproduktion.
For udover den begrænsede effekt for miljø og klima, er der også yderligere afledte effekter af en ændring af ordningen
En analyse fra Dansk Erhverv, som også har været fremlagt for Folketingets Erhvervsudvalg, viser fk, at en Ja Tak-ord-
ning for trykte reklamer vil have betydelige konsekvenser for danskernes adgang til lokalt nyhedsstof, da lokalaviserne
som vil trues af en Ja Tak-ordning, udfører en meget væsentlig opgave i at producere og formidle nyheder lokalt. Det
skyldes, at oplagene af tryksager selvsagt vil falde ved en ændret ordning, og distributionenaf alle slags reklametryksa-
ger og lokale ugeaviser dermed vil blivefordyret. Det vil have vidtrækkende konsekvenser for mindre erhvervsdrivende
og foreninger uden for de store byer. Og det vil svække det økonomiske grundlag for mange af provinsens mediehuse,
som typisk ejer en del af ugeaviserne. I sidste ende vil det potentieltsvække den almindelige borgers mulighed for at
have en stemme og deltage i nærdemokratiet.
Vi er som ansatte i den grafiske branche i Danmark i forvejen optaget af, at vores klimaaftryk og miljøeffekterskal be-
grænses. Vi er allerede helt i front globalt i indsatsen for miljø- og klimavenlige kommunikationsløsninger, og vi indførte i
2020 verdens strengeste miljøstandard for husstandsomdelte tilbudsaviser. Branchen stiller nemlig krav til sig selv om at
være verdens grønneste grafiske branche
Størstedelen af danske tryksager kommer således i dag fra svanemærkede trykkerier. Tryksagens livscyklus er miljøopti-
meret og klimabelastningen reduceret. Der er skabt mere energieffektive produktioner, og transporten er minimeret.
Samtidig dokumenterer FSC- og PEFC-certificeringer hele vejen fra papiret og tilbage til skoven, hvor træet kommer fra
Papir genbrugesop tilsyv gange og ender som f]yttekasserog pizzabakker. Danmark har et af Europas bedst funge-
rende genindvindingssystemer for aviser. papir og pap.
Da en ændring af Nej Tak-ordningen selvsagt kan blive et banesår mod den danske grafiske branche og dermed også
koste arbejdspladser, risikerer man at sende opgaver over grænsen og dermed til mindre klima- og miljøeffektive lande.
Og så er der ikke meget vundet i sidste ende,
Den danske grafiske branche tager alleredeansvar for miljøet,klimaet,skoven og ikke mindstsamfundet
Lad os dog
arbejde sammen om at udvikle den også i fremtiden frem for at afvikle med lidet og kortsigtede gevinster.
Vi vedlæg!
che
dermere i denne
henvendelse et åbent brev underskrevet af tillidsrepræsentanterfra den grafiske bran-
,%,'&SC& d&,.,.r,€5L-
Simon Tøgel
Formand. H
Jens Søndergaard
Formandfor Den grafiske gruppe, HK Privat
HK PRiVAT
TELEFON +45 7orr 4545
hkpl’!vat(abk.dk
Weidekampsgade 8
DK-23oo København S
HK . DK/PRiVAT