Erhvervsudvalget 2020-21
B 262 Bilag 13
Offentligt
2393773_0001.png
Notat
13.05.2021
ML/TT
Vedr. B262 ang. bilag 10 - Henvendelse fra de
grønne organisationer
De grønne organisationer har rettet henvendelse til Folketingets Erhvervsudvalg
vedrørende lovforslag B262. Det er GRAKOMs opfattelse, at henvendelsen fra de
grønne organisationer er mangelfuld og bygger på forældede tal og analyser. GRA-
KOM finder det derfor nødvendigt at kommentere på deres henvendelse for at sikre
at debatten ikke præges af forkerte oplysninger.
M
ængden af husstandsomdelte tilbudsaviser overdrives
Mængderne af tilbudsaviser synes at være et diskussionspunkt, hvor alle synspunk-
ter tilsyneladende anses for at være gyldige. De grønne organisationer hævder såle-
des, at der årligt uddeles 100.000 tons husstandsomdelte tilbudsaviser om året.
Dette tal overvurderer klart omfanget af husstandsomdelte tilbudsaviser.
Mængden af tilbudsaviser kan helt konkret og korrekt opgøres. Det er nemlig FK Di-
stribution, der står for uddelingen af tilbudsaviserne. Der blev i 2019 uddelt 64.000
tons tilbudsaviser og i 2020 blev der uddelt 57.000 tons. Altså henholdsvis 36 pct.
færre og 43 pct. færre end hævdet afhængigt af året.
Dette er ikke skøn, estimater eller gætterier. Det er faktuelt korrekte tal.
DTU’s analyse for Vestforbrænding er forældet og
fejlbehæftet
De grønne organisationer henviser til en rådgivningsopgave som DTU udførte for
Vestforbrænding
”LCA on the prevention of unsolicited mail in the Vestforbrændin-
gen Municipalities” foretaget
af DTU i 2011
1
. Rapporten sammenligner energiforbru-
get ved at læse papirreklamer med at læse de tilsvarende reklamer i PDF-form på
en strømbesparende bærbar computer.
Konklusionen i rapporten er, at udledningen af CO2-ækvivalenter er 2,3 kg. pr. kilo
reklamer (2,3 ton CO
2
pr. ton tilbudsaviser). Af rapporten fremgår det også, at hvis
den tilsvarende mængede af reklamer blev læst online i pdf-format på en strømbe-
sparende bærbar computer, ville udledningen falde med ca. 50 pct.
Rapporten fra DTU er på alle måder forældet her ti år efter, og den var i øvrigt alle-
rede i 2011 fejlbehæftet. Rapporten kan simpelthen ikke seriøst danne udgangs-
punkt for vurderinger af CO2-udledningen ved grafisk produktion i 2021. Slet ikke
når der i virkelighedens verden findes et klimaberegningsværktøj særligt designet til
1
Sanchez V M and Møller J (2011), DTU Environment (2011), LCA on the prevention of unsolicited mail
in the Vestforbrænding municipalities.
GRAKOM | Nybrogade 12 | 1203 København K
B 262 - 2020-21 - Bilag 13: Henvendelse af 13/5-21 fra GRAKOM vedr. kommentar til henvendelse af 10. maj 2021 fra De grønne organisationer
2393773_0002.png
grafisk produktion, der helt konkret kan beregne CO2-udledningen på de konkrete
tilbudsaviser, der omdeles i danske postkasser.
DTU fejlvurderer energiforbruget
I
DTU’s
rapport for benyttes der gennemsnitlige værdier for energiforbruget ved pro-
duktion af alle tryksager, og ikke specifikt på netop reklametryksager. Det tager
GRAKOM højde for i beregningerne af klimatrykket på danske tilbudsaviser, når
GRAKOM kommer frem til at danske trykkerier har udledning på 1,23 kg. pr. kg til-
budsaviser. Når der tages højde for dette, er der basalt set ingen forskel på CO
2
-ud-
ledningen som følge af online reklamer og danskproducerede tilbudsaviser.
De grønne organisationer bemærker, at en del af tryksagerne produceres i udlandet
med dertil følgende højere energiforbrug. Man skal dog bemærke, at størstedelen af
de udenlandsk producerede tilbudsaviser er miljømærket med EU-blomsten. EU-
blomsten har ligesom det danske Svanemærke krav til både energiforbrug i produk-
tion af papiret og krav til trykkeriets energiforbrug. Hvis dette energiforbrug er for
højt, kan tilbudsaviserne ikke bære EU-blomsten.
Om end dansk produktion af reklametryksager altid er at foretrække, så er selv pol-
ske trykkerier med EU-blomsten betydeligt mere klimavenlige i dag end DTU-rappor-
ten vurderede i 2011. DTU’s rapport giver slet ikke i dag et retvisende billede af pro-
duktionen af reklametryksager.
Kritisk review af DTU-rapporten afslører en tvivlsom model
Et kritisk review fra Aalborg Universitet
2
fra 2014 viser, at
DTU’s livscyklusanalyse
har brugt flere tvivlsomme antagelser i deres underliggende model, som har indfly-
delse på resultaterne. Aalborg Universitets rapport sammenligninger miljø- og klima-
effekterne af henholdsvis trykt og digital kommunikation i forskellige livscyklusunder-
søgelser.
Undersøgelsen fra Aalborg Universitet konkluderer, at der reelt ikke findes videnska-
beligt belæg for at konkludere, at trykt kommunikation skader miljø og klima mere
end digital kommunikation.
Undersøgelsen fra Aalborg Universitet er offentligt tilgængelig på GRAKOMs hjem-
meside.
2
Critical review of four comparative life cycle assessments of printed and electronic communication
(2014), Jannick H. Schmidt og Massimo Pizzol, se
https://www.grakom.dk/media/7272/review-of-four-
lcas-on-printed-versus-electronic-media_20141204-final-_opti_elec.pdf
2/4
B 262 - 2020-21 - Bilag 13: Henvendelse af 13/5-21 fra GRAKOM vedr. kommentar til henvendelse af 10. maj 2021 fra De grønne organisationer
2393773_0003.png
EU-Blomsten indeholder krav til afsværtning af papir
Når de grønne organisationer hævder, at brugte tilbudsaviser kun kan genanvendes
til lavkvalitetsprodukter, er dette ikke rigtigt. I det europæiske miljømærke EU-blom-
sten er der standardkrav til afsværtning af tryksager netop for at papiret kan genan-
vendes til de nye produkter man ønsker at producere
herunder grafisk papir. Kra-
vene har eksisteret i flere år.
I de kommende kriteriekrav til Svanemærket, som har ikrafttræden indenfor det kom-
mende år, findes lignende krav.
Dette ændrer dog ikke ved, at papirfibre i sidste ende godt må ende som æggebak-
ker, idet æggebakker alternativt skal produceres af nye papirfibre eller plastik, hvilket
ikke er hensigtsmæssigt set ud fra en klimavinkel. Tilsvarende er det også muligt at
producere toiletpapir af genbrugspapir.
COOP’s undersøgelse
er ikke retvisende
De grønne organisationer henviser til en undersøgelse fra COOP
3
med henvisning til
at 55 pct. af danskere ønsker et direkte forbud mod reklamer. Udsagnet om, at 55
pct. ønsker et direkte forbud mod trykte reklamer, er en betydelig stramning af, hvad
der med rimelighed kan konkluderes på baggrund af COOPs undersøgelse.
Konklusionen stammer fra svarene på følgende spørgsmål: ”Hvilket udsagn er du
mest enig i?”
Tilbudsaviser bør afskaffes
Tilbudsaviser skal fortsætte
Med undersøgelsens svarmuligheder er det sandsynligt, at besvareren af spørgsmå-
let, har taget udgangspunkt i sig selv, og eftersom godt halvdelen af alle danske hus-
stande har fravalgt tilbudsaviser vil disse svare, at tilbudsaviser bør afskaffes. Resul-
taterne fra COOP’s analyse stemmer dog ikke overens med andre meningsmålinger
på området.
Generelt er det dog sådan helt enkelt, at i det store hele har halvdelen af danske
husstande tilmeldt sig NejTak-ordningen. Disse husstande har generelt en tendens
til at være imod tilbudsaviserne. Den anden halvdel af danske husstande har fravalgt
NejTak-ordningen, og har valgt i stedet at fortsætte med at modtage tilbudsaviser.
Den halvdel af husstandene ønsker så tydeligvis ikke at afskaffe tilbudsaviserne.
Derfor er det også en fordel, at vi i Danmark har den mest effektive og
3
COOP Analyse, Januar 2020,
https://om.coop.dk/coop+analyse/analyser.aspx
3/4
B 262 - 2020-21 - Bilag 13: Henvendelse af 13/5-21 fra GRAKOM vedr. kommentar til henvendelse af 10. maj 2021 fra De grønne organisationer
2393773_0004.png
velfungerende NejTak-ordning i Europa. Stort set alle danskere kender ordningen,
og den er uhyre nem at tilmelde sig. Det sikrer, at den del af befolkningen, der er
imod tilbudsaviser også kan slippe for at modtage dem.
Til gengæld kan pensionister og børnefamilier, som er blandt de flittige brugere af til-
budsaviserne, fortsætte med at modtage og bruge dem uden at være tvunget til lede
på internettet for at finde gode tilbud fra den lokale købmand. Tilsvarende slipper
den lokale købmand slipper for at betale annoncekroner til Google og Facebook for
at reklamere for ugens tilbud i lokalområdet.
4/4