NOTAT
Cirkulær Økonomi & Affald
Ref. MONIE
Den 16. september 2019
Ændringen af Nej-tak til Reklamer til Ja-tak til reklamer
Problemstilling
Det
skal undersøges, om der kan etableres en ”ja-tak
til reklamer”-ordning, således at kun de
forbrugere, der aktivt har tilkendegivet, at de ønsker reklamer, vil modtage dem.
Udgangspunktet vil derfor være, at trykte reklamer fremadrettet alene må omdeles til borgere, der er
tilmeldt ”reklamer, ja tak”
og derved aktivt har tilkendegivet, at de ønsker at modtage reklamer. I dag
er der fri omdeling af trykte reklamer.
Borgerne kan tilmelde sig ”nej tak til reklamer” til Post
Danmark og dermed undgå at modtage reklamer.
Mulighederne for at indføre en ja-tak ordning i Danmark er beskrevet i et notat udarbejdet af
Erhvervsministeriet (Lovregulering af adgangen til at levere reklamer i forhold til EU-retten). Notatet
indeholder en vurdering af ordningens forenelighed med de eksisterende EU-regler. Det grundlæggende
princip er, at hvert EU medlemsland ikke må indføre egne nationale regler, som forhindrer eller
besværliggør markedsføring af produkter for udenlandske firmaer.
Af notatet fremgår:
”At
miljøhensynet vil falde uden for anvendelsesområdet for direktivet om
urimelig handelspraksis, hvorfor der sandsynligvis ikke er noget til hinder for at påberåbe sig
miljøhensynet som begrundelse. Det er derimod særdeles usikkert, hvorvidt hensynet ud fra en
konkret betragtning vil blive accepteret i forhold til proportionalitetsprincippet. Der kan derfor
argumenteres for, at ja tak-ordningen kan begrundes i miljøhensyn
1
.”
Dette betyder, at den eksisterende ordning kan ændres til en ja-tak ordning med begrundelse i
miljøhensyn uden at være i konflikt med EU-reglerne jævnfør Erhvervsministeriets notat.
Kommenterede [TF1]:
KFST, hvor mange vil sige ja, tak.?
Baggrund
Der findes ”Reklamer – Nej Tak”, som inkluderer adresseløse tryksager og reklamer. Der kan også
vælges skiltning med ”Reklamer og ugeaviser – Nej Tak”, som inkluderer adresseløse tryksager,
reklamer, lokal-
og gratisaviser og telefonbøger. ”NejTAK+” gør det muligt at vælge,
hvilke reklamer
man ønsker at modtage i husstanden.
Siden september 2019 har FK distribution administreret "Reklamer Nej Tak"-ordningen og står for at
registrere fravalg af reklamer. Ifølge FK Distribution har ca. 50 procent af de danske husstande
tilmeldt sig "Reklamer nej tak"-ordningen i 2019. Der var ifølge Danmarks Statistik 2.706.070
husstande i Danmark per 1. januar 2019.
1
Citat fra Notat - Lovregulering af adgangen til at levere reklamer i forhold til EU-retten, Erhvervsministeriet
2019
Miljøstyrelsen • Tolderlundsvej 5 • 5000 Odense C
Tlf. 72 54 40 00