Erhvervsudvalget 2020-21
B 262 Bilag 1
Offentligt
2367178_0001.png
DANSK ERHVERV
Børsen
1217 København K
www.danskerhverv.dk
[email protected]
T. + 45 3374 6000
Henvendelse fra Dansk Erhverv ang. B262
Med beslutningsforslag B262 foreslås det at erstatte den nuværende
”Nej
Tak”-ordning for rekla-
mer med en
”Ja
Tak”-ordning. Dansk Erhverv mener, at det er meget tvivlsomt at en
”Ja
Tak”-
ordning vil kunne give miljøfordele af nogen nævneværdig betydning. Til gengæld er det uden for
enhver tvivl at det vil have negative konsekvenser for detailhandlen
og i særlig grad den del der
ligger i de mindre samfund og små byer. Her modtager flest danskere stadig modtager trykte re-
klamer og sætter pris på dem. Butikkerne her er afhængige af den markedsføringskanal de trykte
reklamer udgør for at komme ud til deres kunder. Fjerner man den, tvinges butikkerne til at
kæmpe om kundernes opmærksom online, hvor bl.a. konkurrencen fra store, udenlandske netbu-
tikker er langt større. Dette vil være voldsomt for de mindre bysamfunds detailhandel, særlig med
de konsekvenser corona har haft for dem.
Derudover giver uddelingen af tilbudsaviser i dag store fordele ved samdistribution. Disse fordele
vil forsvinde, hvis man indfører en ”Ja tak”-ordning,
der alt andet lige vil betyde markant færre
modtagere af adresseløse forsendelser. Distributionsprisen for lokalaviser bliver derfor højere.
Dermed vil det ramme bylivet i de mindre byer, hvor tilbudsavisen er et vigtigt redskab til at
trænge igennem til forbrugerne. Det kan også knække mange lokale medier der dækker lokalt stof
og svække den lokale nyhedsformidling. Dette vil især ramme de områder, hvor lokalavisen udgør
denne eneste kilde til lokalt nyhedsstof, hvilket især gælder landdistrikterne. Højere omkostnin-
ger til omdeling af tryksager vil også ramme uddelinger af andet materiale, herunder aftenskole-
kataloger, valgmateriale, kirkeblade, ejendomsmæglere, politisk valgmateriale m.m.
Vedhæftet denne henvendelse er derfor to analysenotater der kortlægger hhv. danskernes hold-
ninger til de trykte reklamer og danskernes brug af lokale medier.
6. april 2021
Side 1/1