Erhvervsudvalget 2020-21
B 262 Bilag 1
Offentligt
2367177_0001.png
ANALYSE
Stor tilfredshed med
husstandsomdelte
tilbudsaviser i Danmark
Erhvervsministeriet er ved at undersøge, om det er muligt at erstatte den nuværende
”Nej
tak”-ordning for husstandsomdelte tilbudsaviser, hvor danskerne aktivt skal
fra-
melde
sig ordningen, med en
”Ja
tak”-ordning, hvor man aktivt skal
tilmelde
sig. Bag-
grunden herfor er en forestilling om, at mange danskere får tilbudsaviser, som de reelt
ikke ønsker sig. Dansk Erhverv har på den baggrund undersøgt, om danskerne sætter
pris på husstandsomdelte tilbudsaviser og om de anvender dem, når de leder efter tilbud
i deres foretrukne dagligvarebutikker.
Analysen viser, at 74 pct. af dem, der
hverken har ”Nej tak” eller ”Nej tak+” og dermed
modtager alle tilbudsaviser, ikke vil undvære dem. Blandt ældre danskere over 60 år er
er det tilsvarende tal hele 92 pct. De yngre generationer (med undtagelse af dem under
30 år) sætter dog også i betydeligt omfang pris på de tilbudsaviser, de modtager.
Det er kun 10 pct. af danskerne, som i dag modtager tilbudsaviser, som de reelt ikke
ønsker at modtage. Derudover viser analysen, at kendskabet
til ”Nej tak”-ordningen
landsplan er 99 pct. Det betyder i realiteten, at alle danskere kender til ordningen og har
dermed kendskab til, hvordan man kan undgå at modtage husstandsomdelte tilbudsavi-
ser, hvis man ikke ønsker dem.
Derudover viser analysen, at husstandsomdelte tilbudsaviser er danskernes suverænt
mest anvendte medie, når de leder efter tilbud i deres foretrukne dagligvarebutik. 69
procent af danskere, der modtager husstandsomdelte tilbudsaviser, bruger dem til netop
dette formål. Dette gælder ikke mindst danskere over 60 år, hvor det gælder 83 pct.
B 262 - 2020-21 - Bilag 1: Henvendelse af 6/4-21 fra Dansk Erhverv om forslagets konsekvenser for mindre samfund og små byer
2367177_0002.png
Stort set alle danskere kender
ordningen ”Nej tak til reklamer”
De seneste mange år har danskerne kunne fravælge husstandsomdelte tilbudsaviser ved
at tilmelde sig ordningen ”Nej tak til reklamer”, som
er baseret på en retningslinje for-
handlet af Forbrugerombudsmanden og som drives af FK Distribution, der formidler di-
gitale tilbud, fysiske reklamer og gratisaviser til de danske forbrugere. Kendskabet til
ordningen er tårnhøjt i Danmark, idet 99 pct. af den danske befolkning kender til ord-
ningen.
Det brede kendskab til ordningen betyder i praksis, at stort set alle danskere ved, at der
findes en ordning, hvor de kan framelde sig husstandsomdelte reklamer og gratisaviser.
Tilmeldingen til ordningen kræver blot få klik med musen, hvorefter man får tilsendt et
klistermærke, som kan sættes på postkassen.
Kender du til Nej tak
-ordningen for reklamer?
Figur 1:
1%
Ja
Nej
99%
Kilde: Norstat for Dansk Erhverv, marts 2020.
Anm: n = 1.009.
Stor tilfredshed med husstandsomdelte tilbudsaviser i Danmark / Dansk Erhverv
maj
2020
2
B 262 - 2020-21 - Bilag 1: Henvendelse af 6/4-21 fra Dansk Erhverv om forslagets konsekvenser for mindre samfund og små byer
2367177_0003.png
Halvdelen af de danske husstande er enten tilmeldt ”Nej tak”-
el-
ler ”Nej tak+”-ordningen
for husstandsomdelte tilbudsaviser
Lige godt halvdelen af de danske husstande har i dag et ”Nej tak til reklamer” på post-
kassen. Tallet dækker over to forskellige ordninger; ”Nej tak” og ”Nej tak+”. I først-
nævnte får husstanden ingen husstandsomdelte tilbudsaviser, mens man ved at tilmelde
sig ”Nej tak+”-ordningen
selv kan vælge, hvilke tilbudsaviser man vil modtage.
51 pct. af de danske husstande har enten tilmeldt sig ”Nej tak”- eller ”Nej tak+”-ordnin-
gen, mens 49 pct. af de danske husstande modtager alle husstandsomdelte tilbudsavi-
ser i deres område.
Der er nogle mindre forskelle i brugen af ordningen, når man ser på tværs af landet.
Tilmeldingen til ordningen er umiddelbart størst i Københavnsområdet, på Fyn og i Øst-
jylland, som samtidig er Danmarks tre største byer København, Odense og Aarhus. Til-
meldingen til ordningen er mindst udbredt på det øvrige Sjælland samt i Nordjylland.
Andelen af de danske husstande, som
er tilmeldt enten Nej tak
-ordnin-
gen
eller Nej tak+
-ordningen fordelt på landsdel
Figur 2:
Hele landet
51%
København og omegn
58%
Nordsjælland
57%
Sjælland, Lolland, Falster og Bornholm
44%
Fyn
52%
Sydjylland
47%
Vestjylland
47%
Østjylland
54%
Nordjylland
0%
41%
10% 20% 30% 40% 50% 60% 70% 80% 90% 100%
Kilde: Dansk Erhverv pba. data fra FK Distribution.
Anm:
Figuren viser andelen af de danske husstande, som har ”Nej tak til reklamer” på deres postkasse fordelt
på landsdel. Opdelingen på landsdele er sket på baggrund af postnummer og NUTS-3 klassificeringen.
Stor tilfredshed med husstandsomdelte tilbudsaviser i Danmark / Dansk Erhverv
maj
2020
3
B 262 - 2020-21 - Bilag 1: Henvendelse af 6/4-21 fra Dansk Erhverv om forslagets konsekvenser for mindre samfund og små byer
2367177_0004.png
Størstedelen af de danskere, som
hverken er tilmeldt ”Nej tak”
eller ”Nej tak+”,
vil ikke undvære deres tilbudsaviser
Dansk Erhverv har lavet en supplerende befolkningsundersøgelse af danskernes hold-
ning til husstandsomdelte tilbudsaviser. Figuren viser, hvor stor en andel af de voksne
danskere,
som har ”Nej tak til reklamer” i deres husstand.
Figuren viser, at 34 pct. af
danskerne er tilmeldt
”Nej tak”-ordningen,
hvilket betyder, at de ingen tilbudsaviser
modtager. Derudover har 27 pct. tilmeldt sig
”Nej tak+”-ordningen,
hvor danskerne selv
kan vælge, hvilke tilbudsaviser, de ønsker, og fravælge dem, de ikke ønsker. Endelig har
39 pct. hverken ”Nej tak” eller ”Nej tak+”.
Det betyder altså, at 66 pct. af danskerne
modtager husstandsomdelte tilbudsaviser.
Andelen af tilmeldte til enten
”Nej tak”
eller
”Nej tak+”
giver tilsammen 61 pct. Det er et
lidt højere estimat end de 51 pct., som fremgår af Figur 2 ovenfor, der baserer sig på data
fra FK Distribution. Det skyldes, at tallene fra FK Distribution fokuserer på
danske hus-
stande,
mens Dansk Erhvervs tal baserer sig på
danskere.
Figuren viser også, at 39 pct. af danskerne modtager alle husstandsomdelte tilbudsavi-
ser,
da de hverken er tilmeldt ”Nej tak” eller ”Nej tak+”.
Heraf angiver 29 pct. af dan-
skerne, at de sætter pris på at modtage tilbudsaviser og ikke vil undvære dem, mens kun
10 pct. af danskerne angiver, at de helst ville undvære de tilbudsaviser, som de får i dag.
Hvis man samtidig antager, at de danskere, som modtager tilbudsaviser
via ”Nej tak+”-
ordningen sætter pris på de reklamer, som de selv har udvalgt, er det dermed kun 10 pct.
af danskerne, som i dag modtager uønskede tilbudsaviser. De resterende 90 pct. har
dermed enten 1) frameldt sig tilbudsaviser
via ”Nej
tak”-ordningen, 2) tilmeldt sig ud-
valgte tilbudsaviser
via ”Nej tak+”-ordningen
eller 3) valgt at modtage samtlige hus-
standsomdelte tilbudsaviser, som de sætter pris på og ikke vil være foruden.
Figur 3:
Hvilket af følgende udsagn passer bedst på din husstand?
Procent
40%
35%
30%
25%
20%
15%
10%
5%
0%
34%
27%
29%
10%
Tilmeldt "Nej tak"-
ordningen
Tilmeldt "Nej tak+"-
ordningen
Hverken tilmeldt "Nej tak" Hverken "Nej tak" eller
eller "Nej tak+" og sætter "Nej tak+" og vil helst
pris på at modtage
undvære tilbudsaviser
tilbudsaviser og vil ikke
undvære dem
Kilde: Norstat for Dansk Erhverv, marts 2020.
Anm: n = 1.009.
Respondenter, der har svaret ”Ved ikke”,
indgår ikke i figuren.
Stor tilfredshed med husstandsomdelte tilbudsaviser i Danmark / Dansk Erhverv
maj
2020
4
B 262 - 2020-21 - Bilag 1: Henvendelse af 6/4-21 fra Dansk Erhverv om forslagets konsekvenser for mindre samfund og små byer
2367177_0005.png
Et flertal af danskerne sætter pris på de reklamer, de modtager
Figuren nedenfor viser andelen af danskerne, som hverken har ”Nej tak” eller ”Nej tak+”,
som sætter pris på deres tilbudsaviser og ikke vil undvære dem. Den viser altså tilfreds-
heden med husstandsomdelte tilbudsaviser blandt de danskere, som får alle områdets
husstandsomdelte tilbudsaviser leveret. Bortset fra gruppen under 30 år er der meget
høj tilfredshed hos dem, der modtager tilbudsaviser. Det er særligt danskerne over 50
år, som sætter pris på tilbudsaviser. Her angiver henholdsvis 87 pct. og 92 pct. af re-
spondenterne i aldersgrupperne 50-59 år og 60+ år, at de ikke vil undvære de tilbuds-
aviser, de modtager.
Det er vigtigt at bemærke, at danskere tilmeldt
”Nej tak+”-ordningen
ikke fremgår af
nedenstående figur. Det virker dog rimeligt at antage, at hele denne gruppe sætter pris
på de tilbudsaviser, de modtager, da de kun modtager tilbudsaviser, de selv har valgt.
Havde de ikke ønsket at modtage tilbudsaviser,
kunne de blot have tilmeldt sig ”Nej
tak”-ordningen,
hvor de ikke ville modtage tilbudsaviser.
Andelen af danskerne, som hverken
har Nej tak eller Nej tak+ , som
sætter pris på deres husstandsomdelte tilbudsaviser og ikke vil undvære
dem
Figur 4:
Procent
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Alle
18-29 år
30-39 år
40-49 år
50-59 år
60+ år
Jeg/vi sætter pris på at modtage reklamer og vil ikke undvære dem
Øvre konfidensinterval
Nedre konfidensinterval
40%
74%
66%
66%
92%
87%
Kilde: Norstat for Dansk Erhverv, marts 2020.
Anm: n (alle) = 376. n (18-29 år) = 62. n (30-39 år) = 58. n (40-49 år) = 58. n (50-59 år) = 67. n (60+ år) = 131. Figu-
ren viser andelen af danskerne, som hverken har ”Nej tak” eller ”Nej tak+”, som sætter pris på deres husstands-
omdelte tilbudsaviser fordelt på alder. Der er tilføjet konfidensintervaller (95 pct.) rundt om hvert punktestimat
for at angive den statistiske usikkerhed. Overlapper to kategoriers konfidensintervaller, er der ikke statistisk sig-
nifikant forskel mellem kategorierne.
Stor tilfredshed med husstandsomdelte tilbudsaviser i Danmark / Dansk Erhverv
maj
2020
5
B 262 - 2020-21 - Bilag 1: Henvendelse af 6/4-21 fra Dansk Erhverv om forslagets konsekvenser for mindre samfund og små byer
2367177_0006.png
De husstandsomdelte tilbudsaviser er danskernes foretrukne
medie, når de leder efter tilbud i dagligvarebutikker
Lige knap halvdelen af alle danskere bruger husstandsomdelte tilbudsaviser, når de skal
lede efter tilbud i deres foretrukne dagligvarebutik. Det tilsvarende tal for dem, der mod-
tager husstandsomdelte tilbudsaviser, er 69 pct. De husstandsomdelte tilbudsaviser er
således det suverænt mest udbredte medie blandt danskerne, når de skal finde tilbud i
deres foretrukne dagligvarebutik. Det er langt mere end nummer to på listen, som er
lokale ugeaviser.
Derudover er brugen af husstandsomdelte tilbudsaviser også markant højere end brugen
af digitale tilbudsløsninger, hvad enten det er digitale tilbudsaviser på butikkernes egne
hjemmesider eller via portaler, der samler alle digitale tilbudsaviser.
Figur 5:
Hvilke af følgende bruger du, når du leder efter tilbud i din foretrukne
dagligvarebutik?
Husstandsomdelte tilbudsaviser
Lokale ugeaviser
Apps fra specifikke butikker
Tilbudsaviser som fremgår af portaler for
tilbudsaviser
23%
29%
47%
69%
27%
25%
28%
25%
Tilbudsaviser som fremgår af butikkens
hjemmeside
Nyhedsbreve eller mails fra kundeklubber
TV
Dagblade
Influencere
Jeg leder ikke efter tilbud inden jeg tager ned og
handler
Andre
Ved ikke
0%
9%
9%
24%
23%
8%
9%
3%
3%
Alle
Alle undtaget "Nej tak"
0%
0%
15%
9%
4%
3%
1%
1%
10%
20% 30% 40% 50% 60%
70% 80%
Kilde: Norstat for Dansk Erhverv, marts 2020.
Anm: n = 1.009/662.
Stor tilfredshed med husstandsomdelte tilbudsaviser i Danmark / Dansk Erhverv
maj
2020
6
B 262 - 2020-21 - Bilag 1: Henvendelse af 6/4-21 fra Dansk Erhverv om forslagets konsekvenser for mindre samfund og små byer
2367177_0007.png
Brugen af husstandsomdelte tilbudsaviser stiger med alderen
Der er en tydelig sammenhæng mellem alder og brugen af husstandsomdelte tilbudsavi-
ser, da betydeligt flere danskere i alderen 60+ bruger reklamer sammenlignet med den
yngre generation under 30 år. 65 pct. af alle ældre danskere over 60 år bruger hus-
standsomdelte tilbudsaviser, når de skal finde tilbud i deres foretrukne dagligvarebutik.
Det gør sig i mindre grad gældende for de yngre danskere under 30 år, hvor 24 pct. gør
brug af de husstandsomdelte tilbudsaviser.
Figur 6:
Hvilke af følgende bruger du, når du leder efter tilbud i din foretrukne
dagligvarebutik?
Procent
100%
90%
80%
70%
60%
56%
47%
39%
40%
30%
20%
10%
0%
Alle
18-29 år
30-39 år
40-49 år
50-59 år
60+ år
24%
76%
69%
64%
58%
65%
83%
50%
41%
30%
Bruger tilbudsaviser, når de skal finde tilbud i dagligvarebutikker (undtaget Nej tak)
Bruger tilbudsaviser, når de skal finde tilbud i dagligvarebutikker (alle)
Kilde: Norstat for Dansk Erhverv, marts 2020.
Anm: n (alle) = 1.009/662. n (18-29 år) = 164/88. n (30-39 år) = 185/98. n (40-49 år) = 172/108. n (50-59 år) =
166/121. n (60+ år) = 322/248. Den mørkeblå søjle viser fordelingen for alle danskere i respektive aldersgrupper
undtaget dem, der har tilmeldt sig ”Nej tak”-ordningen.
Den lyseblå søjle viser fordelingen for alle danskere i de
respektive aldersgrupper.
Stor tilfredshed med husstandsomdelte tilbudsaviser i Danmark / Dansk Erhverv
maj
2020
7
B 262 - 2020-21 - Bilag 1: Henvendelse af 6/4-21 fra Dansk Erhverv om forslagets konsekvenser for mindre samfund og små byer
Om dette notat
Arbejdet med analysenotatet er afsluttet den 15. maj 2020.
Dansk Erhvervs befolkningsundersøgelser
Norstat har på vegne af Dansk Erhverv foretaget en repræsentativ befolkningsundersø-
gelse af danskernes holdning til husstandsomdelte reklamer. Norstat har spurgt 1.000
danskere i alderen 18+ år, som afspejler den danske befolkning på variablene køn, alder
og region. Den maksimale stikprøveusikkerhed i en undersøgelse med 1.000 responden-
ter er +- 3,1 pct. point. Usikkerheden er naturligvis større i de tabeller eller figurer, som
bygger på færre respondenter.
Om Dansk Erhvervs Analysenotater
Dansk Erhverv udarbejder løbende analyser, som samles i analysenotater. Ambitionen
er at udgøre et kvalificeret og anvendeligt beslutningsgrundlag i forhold til væsentlige,
aktuelle udfordringer på alle områder, som har betydning for dansk erhvervsliv og den
samfundsøkonomiske udvikling. Det er tilladt at citere fra Dansk Erhvervs analysenota-
ter med tydelig henvisning til Dansk Erhverv.
Kontakt
Henvendelser angående analysen kan ske til analysekonsulent Jakob Kæstel Madsen på
[email protected] eller på tlf. 3374 6079.
Henvendelser vedr. ja tak-ordningen kan også ske til politisk konsulent
Matthias Lumby
Vesterdal
[email protected] eller tlf. 3374 6761.
Stor tilfredshed med husstandsomdelte tilbudsaviser i Danmark / Dansk Erhverv
maj
2020
8