ANALYSE
En ja tak-ordning til reklamer
vil have konsekvenser for
danskernes adgang til
nyheder om lokalområdet
En lang række lokalområder i Danmark dækkes i dag af en lokal ugeavis. Den lokale
ugeavis bringes ud sammen med de husstandsomdelte reklamer og indeholder nyheder
om lokalsamfundet samt en række annoncer fra detailhandelen og andre virksomheder.
Erhvervsministeriet er ved at undersøge muligheden for at erstatte den nuværende nej
tak-ordning, hvor danskere aktivt skal
afmelde
sig husstandsomdelte reklamer, med en
ja tak-ordning, hvor danskerne aktivt skal
tilmelde
sig husstandsomdelte reklamer. Det
forventes, at en ja tak-ordning vil føre til, at færre vil tilmelde sig modtagelsen
af trykte reklamer, da det kræver en aktiv indsats. Færre modtagere vil gøre distributio-
nen dyrere. Dette vil også påvirke lokalaviserne, fordi deres distribution er så tæt knyttet
til distributionen af tilbudsaviserne. Mange lokalaviser er økonomisk pressede og det er
ikke alle, der vil have råd til at betale mere for distributionen.
Dansk Erhverv har undersøgt, hvilken betydning de lokale ugeaviser har for danskernes
adgang til nyheder og viden om aktiviteter i deres lokalområde. De lokale ugeaviser er
for mange danskere deres foretrukne medie, når de skal have informationer om deres
lokalområde, og derfor vil danskerne og lokalområderne også blive påvirket af en ja tak-
ordning.
I analysen undersøges også regionale forskelle. 80 pct. af vestjyderne mener, at deres
lokale ugeaviser giver dem unikke nyheder om deres lokalområde, 67 pct. af københav-
nerne er enige mens kun 59 pct. af østjyderne mener, at deres lokale ugeavis giver dem
et unikt overblik over nyheder i lokalområdet. Østjylland er til gengæld den landsdel,
hvor lokal-TV fylder mest i forhold til at få informationer om lokalmiljøet.
Analysen viser dermed, at en ja tak-ordning for trykte reklamer vil have betydelige kon-
sekvenser for danskernes adgang til lokalt nyhedsstof, da lokalaviserne, som vil trues af
en ja tak-ordning, udfører en meget væsentlig opgave i at producere og formidle nyheder
lokalt.