Erhvervsudvalget 2020-21
B 262 Bilag 1
Offentligt
2367176_0001.png
ANALYSE
En ja tak-ordning til reklamer
vil have konsekvenser for
danskernes adgang til
nyheder om lokalområdet
En lang række lokalområder i Danmark dækkes i dag af en lokal ugeavis. Den lokale
ugeavis bringes ud sammen med de husstandsomdelte reklamer og indeholder nyheder
om lokalsamfundet samt en række annoncer fra detailhandelen og andre virksomheder.
Erhvervsministeriet er ved at undersøge muligheden for at erstatte den nuværende nej
tak-ordning, hvor danskere aktivt skal
afmelde
sig husstandsomdelte reklamer, med en
ja tak-ordning, hvor danskerne aktivt skal
tilmelde
sig husstandsomdelte reklamer. Det
forventes, at en ja tak-ordning vil føre til, at færre vil tilmelde sig modtagelsen
af trykte reklamer, da det kræver en aktiv indsats. Færre modtagere vil gøre distributio-
nen dyrere. Dette vil også påvirke lokalaviserne, fordi deres distribution er så tæt knyttet
til distributionen af tilbudsaviserne. Mange lokalaviser er økonomisk pressede og det er
ikke alle, der vil have råd til at betale mere for distributionen.
Dansk Erhverv har undersøgt, hvilken betydning de lokale ugeaviser har for danskernes
adgang til nyheder og viden om aktiviteter i deres lokalområde. De lokale ugeaviser er
for mange danskere deres foretrukne medie, når de skal have informationer om deres
lokalområde, og derfor vil danskerne og lokalområderne også blive påvirket af en ja tak-
ordning.
I analysen undersøges også regionale forskelle. 80 pct. af vestjyderne mener, at deres
lokale ugeaviser giver dem unikke nyheder om deres lokalområde, 67 pct. af københav-
nerne er enige mens kun 59 pct. af østjyderne mener, at deres lokale ugeavis giver dem
et unikt overblik over nyheder i lokalområdet. Østjylland er til gengæld den landsdel,
hvor lokal-TV fylder mest i forhold til at få informationer om lokalmiljøet.
Analysen viser dermed, at en ja tak-ordning for trykte reklamer vil have betydelige kon-
sekvenser for danskernes adgang til lokalt nyhedsstof, da lokalaviserne, som vil trues af
en ja tak-ordning, udfører en meget væsentlig opgave i at producere og formidle nyheder
lokalt.
B 262 - 2020-21 - Bilag 1: Henvendelse af 6/4-21 fra Dansk Erhverv om forslagets konsekvenser for mindre samfund og små byer
2367176_0002.png
Danskernes bruger deres lokale ugeavis, når de skal have informationer
om lokalområdet
Den lokale ugeavis er danskernes foretrukne medie, når de skal have informationer om,
hvad der sker i deres lokalområde. 56 pct., og dermed mere end halvdelen af danskerne,
svarer, at den lokale ugeavis er deres foretrukne medie, når de skal finde oplysninger
om, hvad der sker i deres lokalområde.
Figur 1:
Hvilke af følgende medier bruger du primært, når du vil vide, hvad der
sker i dit lokalområde?
Lokale ugeaviser
Lokal TV
Regionale dagblade
Lokalradio
Nationale dagblade
15%
10%
6%
24%
56%
Andre medier
Nyheder fra mit lokalområde interesserer mig ikke
Ved ikke
0%
6%
6%
20%
27%
40%
60%
80%
100%
Kilde: Norstat for Dansk Erhverv, marts 2020.
Anm: n = 1.009. Figuren summer ikke til 100 pct. da det har været muligt at angive flere svar.
Lokal-TV og regionale dagblade bliver brugt af henholdsvis en fjerdedel og en sjettedel
af danskerne, når de skal orientere sig om deres lokalområde. 27 pct. af danskerne
nævner også ’Andre medier’ som en af deres primære medier. ’Andre medier’
dæk-
ker eksempelvis over sociale medier og lignende.
En ja tak-ordning til reklamer vil have konsekvenser for danskernes adgang til nyheder om
lokalområdet / Dansk Erhverv
april 2020
2
B 262 - 2020-21 - Bilag 1: Henvendelse af 6/4-21 fra Dansk Erhverv om forslagets konsekvenser for mindre samfund og små byer
2367176_0003.png
De lokale ugeaviser giver danskerne unikke nyheder
Over to tredjedele af danskerne mener, at de lokale ugeaviser giver dem et overblik over
nyheder fra deres lokalområde, som de ikke kan finde andre steder. De lokale ugeaviser
er danskernes primære medie, når de skal have informationer om deres lokalom-
råde. Derfor vil en ja tak-ordning have konsekvenser for danskernes adgang til nyhe-
der om lokalområdet, hvilket vil være en trussel mod nærdemokratiet og sammen-
hængskraften i mange danske lokalsamfund.
Hvor
enig eller uenig er du i følgende udsagn? ”Lokale ugeaviser giver
mig et overblik over nyheder fra lokalområdet, som jeg ikke kan få andre
steder.”
Figur 2:
50%
40%
30%
20%
25%
44%
15%
10%
7%
10%
0%
Helt enig
Overvejende enig
Overvejende uenig
Helt uenig
Ved ikke
Kilde: Norstat for Dansk Erhverv, marts 2020.
Anm: n = 1.009.
De to ovenstående figurer viser, at de lokale ugeaviser har deres berettigelse, da det er
dem, størstedelen af danskerne bruger, når de skal have informationer om deres lokal-
område. Derudover er de lokale ugeaviser også et medie, som giver borgerne unikke ny-
heder om deres lokalområde
nyheder som 69 pct. af danskerne mener, at de ikke kan
få andre steder fra. Hvis man indfører en ja-tak-ordning, vil mange af disse lokale uge-
aviser formentlig dreje nøglen om, hvilket vil skade nærdemokratiet og gøre det mindre
attraktivt at bo i de mange, mindre danske lokalsamfund, som ikke har dags- og regio-
nalpressens bevågenhed.
En ja tak-ordning til reklamer vil have konsekvenser for danskernes adgang til nyheder om
lokalområdet / Dansk Erhverv
april 2020
3
B 262 - 2020-21 - Bilag 1: Henvendelse af 6/4-21 fra Dansk Erhverv om forslagets konsekvenser for mindre samfund og små byer
2367176_0004.png
Tydelige forskelle på tværs af de danske landsdele
Blandt borgerne i de otte danske landsdele varierer synet på de lokale ugeaviser me-
get. Især i Vestjylland er de lokale ugeaviser populære, her svarer 80 pct., at deres lokale
ugeavis giver dem et overblik over nyheder i deres lokalområde, som de ikke kan få an-
dre steder fra. Anderledes ser det ud i Østjylland og på Fyn, her svarer henholdsvis 59
pct. og 63 pct., at deres lokale ugeaviser giver dem unikke nyheder om deres lokalom-
råde.
Figur 3 viser dermed, at der er store forskelle på tværs af de danske landsdele. Forskel-
lene kan skyldes, hvilke andre medier borgerne har adgang til. For eksempel er det regi-
onale dagblad Århus Stiftstidende meget udbredt i Østjylland og det samme er Fyens
Stiftstidende på Fyn.
Figur 3:
Andel af borgere i de otte danske landsdele, som er helt- eller overve-
jende enige i, at deres lokale ugeavis giver dem et overblik over nyheder i
lokalområdet, som de ikke kan få andre steder fra.
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
80%
77%
74%
70%
67%
64%
63%
59%
10%
0%
Vestjylland
Sydjylland
Sjælland og Nordsjælland København og
Lolland/Falster
omegn
Nordjylland
Fyn
Østjylland
Kilde: Norstat for Dansk Erhverv, marts 2020.
Anm: n (Vestjylland) = 116, n (Sydjylland) = 107, n (Sjælland og Lolland/Falster) = 142, n (Nordsjælland) = 50, n
(København og omegn) = 273, n (Nordjylland) = 91, n (Fyn) = 75, n (Østjylland) = 152.
Nedenstående tabel stiller skarpt på, hvilke andre medier danskerne bruger til at få in-
formationer omkring deres lokalområde. Tabellen viser blandt andet, at den lokale uge-
avis er mest populær i Nordsjælland og i Vest- og Sydjylland. Dette stemmer godt
overens med billedet fra ovenstående figur, da de tre landsdele også er nogle af dem,
som finder nyhederne fra de lokale ugeaviser mest unikke.
En ja tak-ordning til reklamer vil have konsekvenser for danskernes adgang til nyheder om
lokalområdet / Dansk Erhverv
april 2020
4
B 262 - 2020-21 - Bilag 1: Henvendelse af 6/4-21 fra Dansk Erhverv om forslagets konsekvenser for mindre samfund og små byer
2367176_0005.png
Tabel 2:
Hvilke af følgende medier bruger du primært, når du vil vide, hvad der
sker i dit lokalområde?
Lokale
ugeaviser
56%
53%
73%
60%
53%
64%
66%
45%
47%
Lokal
TV
24%
22%
14%
22%
21%
21%
24%
31%
29%
Regionale
dagblade
15%
4%
8%
16%
29%
31%
22%
10%
21%
Lokalradio
10%
4%
2%
10%
8%
21%
14%
12%
15%
Nationale
dagblade
6%
10%
0%
4%
1%
4%
3%
7%
8%
Andre
medier
27%
25%
32%
27%
29%
24%
27%
31%
29%
Total
København og
omegn
Nordsjælland
Sjælland og
Lolland/Falster
Fyn
Sydjylland
Vestjylland
Østjylland
Nordjylland
Kilde: Norstat for Dansk Erhverv, marts 2020.
Anm: n (København og omegn) = 273, n (Nordsjælland) = 50, n (Sjælland og Lolland/Falster) = 142, n (Fyn) = 75, n
(Sydjylland) = 107, n (Vestjylland) = 116, n (Østjylland) = 152, n (Nordjylland) = 91. Tabellen summer ikke til 100
pct., da det har været muligt at angive flere svar.
Ovenstående tabel har dermed i samspil med figur 3 vist, at der er forskel på, hvilke
medier danskerne bruger, når de skal have informationer og nyheder om deres lokal-
område. Den lokale ugeavis er det primære medie i alle de danske landsdele, men flere
steder er de skarpt forfulgt af blandt andet lokal-TV og de regionale dagblade. En ind-
førelse af ja tak-ordningen vil ramme de danske landsdele forskelligt, men vil i alle dele
af Danmark have betydning for borgerne og deres lokalsamfund.
En ja tak-ordning til reklamer vil have konsekvenser for danskernes adgang til nyheder om
lokalområdet / Dansk Erhverv
april 2020
5
B 262 - 2020-21 - Bilag 1: Henvendelse af 6/4-21 fra Dansk Erhverv om forslagets konsekvenser for mindre samfund og små byer
Om dette notat
Arbejdet med analysenotatet er afsluttet den 29. april 2020.
Om Dansk Erhvervs Analysenotater
Dansk Erhverv udarbejder løbende analyser, som samles i analysenotater. Ambitionen
er at udgøre et kvalificeret og anvendeligt beslutningsgrundlag i forhold til væsentlige,
aktuelle udfordringer på alle områder, som har betydning for dansk erhvervsliv og den
samfundsøkonomiske udvikling. Det er tilladt at citere fra Dansk Erhvervs analysenota-
ter med tydelig henvisning til Dansk Erhverv.
Kontakt
Henvendelser angående analysen kan ske til studentermedhjælper Isabel Brylov på
[email protected] eller på tlf. 3374 6220.
Henvendelser vedr. ja tak-ordningen kan også ske til politisk konsulent Matthias Lumby
Vesterdal på [email protected] eller tlf. 3374 6761.
En ja tak-ordning til reklamer vil have konsekvenser for danskernes adgang til nyheder om
lokalområdet / Dansk Erhverv
april 2020
6