Sundhedsudvalget 2020-21
B 256 Bilag 1
Offentligt
2382220_0001.png
Sundhedsudvalget
Christiansborg,
1218 København K
26. april 2021
Til medlemmerne af Sundhedsudvalget
Det Konservative Folkeparti har fremsat beslutningsforslaget B 256 (Forslag
til folketingsbeslutning om at indføre et forbud mod nye kræftfremkaldende
tobaksprodukter).
Vi vil gerne understøtte Sundhedsudvalgets behandling af B 256, så alle
relevante overvejelser
herunder juridiske - indgår i arbejdet. Henvendelsen
er ligeledes sendt til Sundhedsministeriet.
B 256 er i strid med EU-retten
Beslutningsforslag B 256 om at indføre et forbud mod nye
kræftfremkaldende tobaksprodukter er i strid med EU-retten.
Følgende fremgår af beslutningsforslaget:
"Folketinget pålægger regeringen at indføre et forbud mod at
indføre nye tobaks- og aftrapningsprodukter, der ikke er
godkendt som lægemidler i Danmark, og hvor det ikke
videnskabeligt kan udelukkes, at produktet skaber
afhængighed og øger risikoen for at blive ramt af kræft eller
andre alvorlige sygdomme."
Et generelt forbud mod at indføre nye tobaks- og aftrapningsprodukter
("røgfrie
alternativer")
i Danmark vil være i strid med EU-retten.
Konkret vil forbuddet være i strid med:
Tobaksvaredirektivets artikel 24, stk. 3, hvoraf fremgår, at et forbud
kun kan angå en bestemt kategori af tobaksvarer eller "relaterede
produkter", og at et sådant forbud kun kan accepteres af
Kommissionen på grund af de (1) særlige forhold i den pågældende
medlemsstat, hvis forbuddet er (2) berettiget på grund af behovet for
at beskytte folkesundheden, er (3) begrundet, (4) nødvendigt, (5) står
Tobaksproducenterne
+45 41 87 08 21 · [email protected] · www.tobaksproducenterne.dk
B 256 - 2020-21 - Bilag 1: Henvendelse af 26/4-21 fra Tobaksproducenterne
2382220_0002.png
i rimeligt forhold til målet og (6) ikke udgør et middel til vilkårlig
forskelsbehandling eller en skjult begrænsning af samhandelen
mellem medlemsstaterne, og/eller
TEUF artikel 34, som forbyder medlemsstaterne at begrænse den frie
bevægelighed af varer, hvilket forbuddet vil medføre, og hvilket ikke
kan retfærdiggøres med henvisning til TEUF artikel 36
(folkesundheden).
Røgfrie alternativer er mindre sundhedsskadelige end almindelige cigaretter.
Et generelt forbud mod nye røgfrie alternativer vil - ifølge videnskaben - ikke
fremme, men
forværre
folkesundheden, fordi det vil forhindre migrationen
fra almindelige cigaretter til røgfrie alternativer.
Et generelt forbud kan derfor ikke begrundes i hensynet til folkesundheden,
ligesom forbuddet, under alle omstændigheder, ikke lever op til en eller flere
af de øvrige kriterier ovenfor.
Hertil kommer, at et generelt forbud, efter omstændighederne, kan være i
strid med en eller flere grundrettigheder. Konkret vil et forbud kunne:
Udgøre ekspropriation, som er beskyttet i henhold til grundlovens § 73,
Den Europæiske Menneskerettighedskonventions Tillægsprotokol
artikel 1 og EU's Charter om Grundlæggende Rettigheder artikel 17,
og/eller
Krænke ytringsfriheden, som er sikret af grundlovens § 77, Den
Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 10 og EU's
Charter om Grundlæggende Rettigheder artikel 11.
Et generelt forbud kan forhindre brugen af allerede registrerede/ibrugtagne
og værdifulde varemærker.
Varemærker udgør kernen i erhvervsdrivendes kommercielle ytringsfrihed.
Et generelt forbud kan gøre indgreb i den kommercielle ytringsfrihed,
ligesom der kan være tale om et ekspropriativt indgreb, fordi der reelt sker
afståelse af varemærker (ejendomsrettigheder). Et så drastisk indgreb kan
ikke begrundes i hensynet til folkesundheden, se ovenfor.
Vi mener således alene på den juridiske bedømmelse, at Sundhedsudvalget
bør indstille forslaget til forkastelse med henvisning til, at de foreslåede
indgreb ikke overholder EU-retten.
Tobaksproducenterne
+45 41 87 08 21 · [email protected] · www.tobaksproducenterne.dk
B 256 - 2020-21 - Bilag 1: Henvendelse af 26/4-21 fra Tobaksproducenterne
2382220_0003.png
B 256 bygger på forkerte antagelser og forældet data
Forslaget er ikke blot i strid med EU-retten, men bygger desuden på flere
forkerte antagelser om udviklingen i markedet for både tobaksprodukter og
nikotinprodukter. Følgende fremgår blandt andet af bemærkningerne til
forslaget:
"I perioden fra 2013 til 2018 steg andelen af brugere, som
bruger e-cigaretter dagligt fra 1,7 pct. til 3,1 pct. Men i samme
tidsperiode lå antallet af rygere stabilt. Med andre ord blev
markedet for tobaksprodukterne udvidet, uden at der skete et
fald i antal rygere."
Rapporter fra Sundhedsstyrelsen og andre danske myndigheder
dokumenterer, at brugen af e-cigaretter konstant har været lav siden
introduktion af e-cigaretter i Danmark. Hertil kommer, at brugen af e-
cigaretter siden 2013 generelt er faldet. Der kan i den forbindelse henvises
til:
"Danskernes rygevaner - udviklingen fra 1994-2017", hvoraf det
fremgår, at der har været et faldende brug af e-cigaretter fra 2013 til
2017
1
.
"Danskernes rygevaner 2019" og "Danskernes rygevaner 2020", hvoraf
det fremgår, at daglige brugere af e-cigaretter var 2 % i både 2019 og
2020 for aldersgrupperne 15-29 år og 30-59 år, imens det var 1 % for
aldersgruppen på 60+ år
2
.
Samme tendens gælder i forhold børn og unge, og der kan i den forbindelse
henvises til:
"Skolebørnsundersøgelsen 2018", hvoraf det fremgår, at der i forhold
til 2018 er sket et fald i andelen, som har prøvet at ryge e-cigaretter
blandt 15-årige, og et generelt fald i andelen af elever, som har røget e-
cigaretter inden for den seneste måned
3
.
1
"Danskernes rygevaner - udviklingen fra 1994-2017" (Sundhedsstyrelsen), side 80. Rapporten
kan hentes her.
"Danskernes rygevaner 2019" (Sundhedsstyrelsen), side 18. Rapporten kan hentes her.
"Danskernes rygevaner 2020" (Sundhedsstyrelsen), side 35. Rapporten kan hentes her.
"Skolebørnsundersøgelsen 2018" (Statens Institut for Folkesundhed), side 87-88. Rapporten
kan hentes her.
2
3
Tobaksproducenterne
+45 41 87 08 21 · [email protected] · www.tobaksproducenterne.dk
B 256 - 2020-21 - Bilag 1: Henvendelse af 26/4-21 fra Tobaksproducenterne
2382220_0004.png
"Den Europæiske Rusmiddelundersøgelse (ESPAD) 2019", hvoraf
fremgår, at der er sket et fald i perioden 2015 til 2019 i forhold til
andelen af skoleelever i 9. klasse, der har brugt e-cigaretter i løbet af de
seneste 12 måneder, i løbet af de seneste 30 dage og nogensinde
4
.
"Sundhed og trivsel på gymnasiale uddannelser 2019", hvor det
konstateres, at kun få elever bruger e-cigaretter
5
.
Rapporter fra Sundhedsstyrelsen og andre danske myndigheder
dokumenterer ligeledes, at antallet af daglige rygere er faldet markant fra
1994-2020. I 2020 var der det laveste antal daglige rygere målt siden 1994.
Der kan i den forbindelse henvises til:
"Danskernes rygevaner - udviklingen fra 1994-2017", "Danskernes
rygevaner 2019" og "Danskernes rygevaner 2020", som dokumenterer
den faldende udvikling
6
.
o
”Danskernes rygevaner 2020” viser, at 18
% af danskerne ryger
lejlighedsvist eller dagligt.
7
”Danskernes rygevaner 2019” viser, at der var 20
% af
danskerne, der ryger lejlighedsvist eller dagligt.
8
”Danskernes rygevaner 2018” viser, at der var 23
% af
danskerne, der ryger lejlighedsvist eller dagligt.
9
o
o
Danskernes rygevaner viser altså et fald i lejlighedsvise og daglige
rygere på 5 procentpoint på 2 år.
4
"Den Europæiske Rusmiddelundersøgelse (ESPAD) 2019" (Sundhedsstyrelsen), side 27.
Rapporten kan hentes her.
"Sundhed og trivsel på gymnasiale uddannelser 2019" (Statens Institut for Folkesundhed), side
20. Rapporten kan hentes her.
"Danskernes rygevaner - udviklingen fra 1994-2017" (Sundhedsstyrelsen), side 16, "Danskernes
rygevaner 2019" (Sundhedsstyrelsen), side 12 og "Danskernes rygevaner 2020"
(Sundhedsstyrelsen), side 19.
"Danskernes Rygevaner 2020" (Sundhedsstyrelsen), side 17. Rapporten kan hentes her.
"Danskernes rygevaner 2019" (Sundhedsstyrelsen), side 18. Rapporten kan hentes her.
"Danskernes rygevaner 2018" (Sundhedsstyrelsen), side 11. Rapporten kan hentes her.
5
6
7
8
9
Tobaksproducenterne
+45 41 87 08 21 · [email protected] · www.tobaksproducenterne.dk
B 256 - 2020-21 - Bilag 1: Henvendelse af 26/4-21 fra Tobaksproducenterne
2382220_0005.png
Samme tendens gælder i forhold til børn og unges forbrug af cigaretter, og
der kan i den forbindelse henvises til:
"Skolebørnsundersøgelsen 2018", som viser, at andelen af rygning
blandt 11-, 13- og 15-årige skoleelever i Danmark er faldende
10
.
"Røgfri Fremtids Ungeundersøgelse - 2017-2020", hvoraf det fremgår,
at rygning blandt 14-19-årige er blevet mindre udbredt fra 2017-2020
11
.
"Den Europæiske Rusmiddelundersøgelse (ESPAD) 2019", hvoraf det
fremgår, at der er sket et fald i antallet af elever i 9. klasse, der ryger
dagligt, i perioden 1995 til 2019
12
.
Alle undersøgelser foretaget af Sundhedsstyrelsen, ESPAD, Statens Institut
for Folkesundhed og Kræftens Bekæmpelse viser altså, at antallet af rygere er
faldende og, at det ikke har haft en effekt på antallet af danskere, der bruger
e-cigaretter.
Beslutningsforslaget er fremsat med baggrund i undersøgelser fra 2013-2018,
men der er adskillige undersøgelser efter 2018, der med tydelighed viser, at
der i Danmark er en faldende brug af tobaksprodukter.
Endvidere er det relevant, at ”Danskernes Rygevaner 2019 –
Delrapport 2:
Rygestop og rygestopadfærd” viste, at nikotinprodukter og e-cigaretter
var de
to foretrukne hjælpemidler til at stoppe med at ryge.
13
Der findes allerede i dag evidens for, at e-cigaretter er et effektivt
hjælpemiddel til rygestop. Public Health England offentliggjorde i februar
2021 deres syvende uafhængige rapport om e-cigaretter.
Rapporten henviser til:
At mere end 50.000 rygere i 2017 stoppede med at ryge ved hjælp af e-
cigaretter, der ellers ville fortsætte med at ryge.
10
11
"Skolebørnsundersøgelsen 2018" (Statens Institut for Folkesundhed), side 85.
"Røgfri Fremtids Ungeundersøgelse - 2017-2020" (Kræftens bekæmpelse), side 5. Rapporten
kan hentes her.
"Den Europæiske Rusmiddelundersøgelse (ESPAD) 2019" (Sundhedsstyrelsen), side 5.
”Danskernes Rygevaner 2019 –
Delrapport 3:
(Sundhedsstyrelsen), side 26. Rapporten kan hentes her.
Rygestop
og
rygestopadfærd”
12
13
Tobaksproducenterne
+45 41 87 08 21 · [email protected] · www.tobaksproducenterne.dk
B 256 - 2020-21 - Bilag 1: Henvendelse af 26/4-21 fra Tobaksproducenterne
2382220_0006.png
At e-cigaretter er det mest populære hjælpemiddel (27,2 %) til at
stoppe med at ryge.
Ved at bruge e-cigaretter, som en del af et ønsket rygestop, havde lokale
rygerstoptilbud nogle af de højeste succesrater på rygestop mellem
59,7 % og 74 % i 2019 og 2020.
14
Reducer antallet af rygere, men straf ikke dem, der forsøger
rygestop
Både danske myndigheder og engelske myndigheders undersøgelser viser, at
e-cigaretter er ét af de mest brugte virkemidler til at stoppe med at ryge.
Beslutningsforslaget kan have den konsekvens, at man fastholder rygere i
deres afhængighed til cigaretter i stedet for at give dem mulighed for at bruge
produkter, der er væsentligt mindre skadelige.
Tobaksproducenterne er enige i, at børn og unge ikke skal bruge tobaks- og
nikotinprodukter, men skal man reducere rygning blandt voksne, så bør man
indtænke røgfri alternativer til rygere, der ikke ønsker at stoppe med at bruge
nikotin.
Det er Tobaksproducenternes anbefaling, at beslutningsforslaget ikke
vedtages, men at det i stedet drøftes, hvordan mindre skadelige produkter
kan være med til at sikre en lavere rygeprævalens.
Tobaksproducenterne står gerne til rådighed for dialog med
sundhedsudvalget og ministeriet.
Med venlig hilsen
Tine Marie Andersen
Direktør, Tobaksproducenterne
14
”Vaping in England: An evidence update including vaping for smoking cessation” (Public
Health England). Rapporten kan hentes her.
Tobaksproducenterne
+45 41 87 08 21 · [email protected] · www.tobaksproducenterne.dk