Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
B 221
Offentligt
2422103_0001.png
16. juni 2021
Sagsnr.: BS0400-00267
BOLIG- OG PLA NSTYRELS EN
Høringsnotat
vedrørende
bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om bygningsregle-
ment 2018 (BR18)
1. Indledning
Bolig- og Planstyrelsen (BPST) har den 18. marts 2021 sendt udkast til
bekendtgørelse om ændring af bekendtgørelse om bygningsreglement
2018 (BR18) i høring hos de i bilag 1 nævnte høringsparter. Udkastet til
bekendtgørelsen har også været offentliggjort på Høringsportalen. Hø-
ringsfristen udløb den 22. april 2021.
Følgende høringsparter har meddelt, at de ikke har bemærkninger: Bered-
skabsstyrelsen, BL – Danmarks Almene Boliger, Byggeskadefonden,
Danske Bygningskonsulenter, Danske Kloakmestre, Finanstilsynet, For-
svarsministeriets Ejendomsstyrelse, Justitsministeriet, Sikkerhedsstyrel-
sen, Skatteministeriet og Social- og Ældreministeriet.
BPST har herudover modtaget høringssvar fra Anerkendelsesudvalget for
statikere ved Ingeniørforeningen Danmark (IDA), Arkitektforeningen,
ART-TEK INGENIØR RÅDGIVNING, Billund Kommune, BUILD,
Bygherreforeningen, DABYFO Kreds Nordjylland, DABYFO Kreds
Vestjylland, Dansk Håndværk, Dansk Live, Danske Advokater, Danske
Arkitektvirksomheder, Danske Beredskaber, DBI, DI Byg, DI Dansk Byg-
geri, EKAS Rådgivende Ingeniører, Foreningen af Rådgivende Ingeniører
(FRI), Geodatastyrelsen, Hedensted Kommune, Historiske Huse, Horsens
Kommune, Hørsholm Kommune, Kolding Kommune, Kommunernes
Landsforening (KL), Konstruktørforeningen, Københavns Kommune,
SikkerhedsBranchen, Steiner Bakke – arkitekt m.a.a. og Vejle Kommune.
I det følgende refereres hovedindholdet i de modtagne høringssvar opdelt
efter relevante emner. BPST’s kommentarer til de enkelte emner følger
efter i kursiv.
INDENRIGS- OG BOLIGMINISTERIET
B 221 - 2020-21 - Supplerende svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvornår ministeren forventer at oversende en orientering til Folketinget om, hvordan det går med at få rettet op på certificeringsordningen m.v., til indenrigs- og boligministeren
2422103_0002.png
2/24
Bemærkninger af politisk karakter samt forslag og bemærkninger, der ikke
vedrører de foreslåede ændringer i bekendtgørelsen, indgår som udgangs-
punkt ikke i høringsnotatet. BPST har modtaget tekstnære høringssvar,
som er gennemgået og vurderet med hensyn til, om der skal foretages æn-
dringer i høringsudgaven af bekendtgørelsen. Ikke alle tekstnære bemærk-
ninger og forslag er dog gengivet i detaljer i høringsnotatet.
2. Generelle bemærkninger
DABYFO Kreds Vestjylland mener, at indholdet af ændringsforslaget er
positive tilpasninger af bygningsreglementet.
Danske Arkitektvirksomheder bakker op om de foreslåede ændringer.
FRI er overordnet set enige i de foreslåede ændringer og takker for styrel-
sens indsats i at inddrage branchen i ændringerne.
DABYFO Kreds Vestjylland, Danske Advokater, Danske Arkitektvirk-
somheder, Konstruktørforeningen og SikkerhedsBranchen finder, at den
vedlagte oversigt med begrundelser for hver enkel ændring er et positivt
tiltag, som bidrager til øget forståelse af og indblik i ændringerne.
DABYFO Kreds Vestjylland, Danske Advokater og Danske Arkitektvirk-
somheder opfordrer til, at en sådan oversigt også vedlægges ved fremtidige
bekendtgørelsesændringer.
Arkitektforeningen mener, at de mange ændringer, der har været siden ja-
nuar 2018, skaber usikkerhed blandt brugere af bygningsreglementet. Ar-
kitektforeningen pointerer i den forbindelse, at de mange ændringer øger
risikoen for misforståelser og fejl og er et udtryk for, at reglerne ikke er
gode nok.
Kommentarer
BPST noterer sig den positive tilbagemelding på den forsøgsvise oversigt
med begrundelser for hver enkel ændring i bekendtgørelsesudkastet. BPST
vil tilstræbe at vedlægge en sådan oversigt ved fremtidige ændringer af
bygningsreglementet.
BPST har forståelse for, at det kan udgøre en usikkerhed, hvis bygnings-
reglementet ændres for ofte. BPST ændrer i bygningsreglementet for at
forbedre sundheden og sikkerheden i byggeriet. Ændringer kan også ske
på baggrund af ønsker fra branchen eller på baggrund af nye EU-retlige
B 221 - 2020-21 - Supplerende svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvornår ministeren forventer at oversende en orientering til Folketinget om, hvordan det går med at få rettet op på certificeringsordningen m.v., til indenrigs- og boligministeren
2422103_0003.png
3/24
forpligtelser. BPST har fortsat fokus på at begrænse hyppigheden af æn-
dringer i reglementet, og at overvejelser om ændringer tager udgangs-
punkt i, hvor væsentligt behovet for ændringerne er.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer.
3. Certificeringsordningen
Generelt
Arkitektforeningen, Bygherreforeningen, DABYFO Kreds Nordjylland,
Dansk Håndværk, Danske Arkitektvirksomheder, DBI, DI BYG, DI
Dansk Byggeri, FRI, Historiske Huse og SikkerhedsBranchen er overve-
jende positive over ændringerne vedrørende certificeringsordningen.
Dansk Håndværk, Danske Arkitektvirksomheder, DI Byg og DI Dansk
Byggeri roser styrelsen for at nedsætte en hurtigarbejdende taskforce med
henblik på at kortlægge årsagerne til de udfordringer, der er med certifice-
ringsordningen, og takker for en god dialog og samarbejde med styrelsen.
Dansk Håndværk, Danske Arkitektvirksomheder, DBI, DI Byg, DI Dansk
Byggeri og Historiske Huse anerkender og kvitterer for styrelsens arbejde
med ordningen.
Bygherreforeningen mener, at ændringerne vil bidrage positivt til at lette
byggesagsbehandlingen i form af simplificering af dokumentationskrav og
lempelse af krav om brug af certificerede statikere.
DABYFO Kreds Nordjylland glæder sig til at finde ud af, om ændringerne
hjælper på både den flaskehals og den økonomi, som sager i konstrukti-
onsklasse 2 og 3-4 samt brandklasse 2 og 3-4 er omfattet af i dag.
DBI finder det positivt, at der ved brug af krydsreferencer skabes større
sammenhæng mellem BR18 og certificeringsbekendtgørelsen.
Danske Arkitektvirksomheder, DI Byg, DI Dansk Byggeri, FRI, Histori-
ske Huse og KL mener imidlertid ikke, at de foreslåede ændringer er til-
strækkelige til at løse alle udfordringerne, der er med ordningen.
FRI mener, at der er et behov for at kigge på indplaceringen i de forskellige
klasser, da målsætningen med ordningen om, at hovedparten af opgaver
skal placeres i konstruktions- og brandklasse 2, ikke gør sig gældende i
dag.
B 221 - 2020-21 - Supplerende svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvornår ministeren forventer at oversende en orientering til Folketinget om, hvordan det går med at få rettet op på certificeringsordningen m.v., til indenrigs- og boligministeren
2422103_0004.png
4/24
Danske Arkitektvirksomheder, DI Byg, DI Dansk Byggeri og KL mener,
at ændringerne ikke imødekommer de udfordringer, der er i forhold til om-
bygningssager og mindre byggerier, hvor der er et ønske om, at den tekni-
ske byggesagsbehandling for brand og konstruktioner gøres smidigere og
billigere. KL fremhæver, at disse byggerier eksempelvis ender i en for høj
konstruktionsklasse henset til byggeriernes konstruktive forhold.
KL bemærker endvidere, at det ikke er deres ønske at tilbagerulle reformen
og genindføre den tekniske byggesagsbehandling i kommunerne. KL me-
ner imidlertid, at BR18 bør ændres, så langt flere småbyggerier, mindre
til- og ombygninger m.v. kan undtages fra krav om brug af certificerede
rådgivere, og at brugen af certificerede primært bør gælde ved større og
mere komplekst byggeri.
DI Byg, DI Dansk Byggeri og KL tilbyder sparring i forhold til de frem-
hævede udfordringer, og Historiske Huse og FRI opfordrer styrelsen til
fortsat dialog og inddragelse af branchen.
Kommentarer
BPST takker for den positive tilbagemelding i forbindelse med arbejdet
med certificeringsordningen i blandt andet taskforcen for implementering
af certificeringsordningen for brand og konstruktioner.
De foreslåede ændringer er prioriteret og udarbejdet i samarbejde med
deltagerne i taskforcen.
Styrelsen er enig i, at certificeringsordningen for brandrådgivere og stati-
kere ikke har fungeret efter hensigten i opstartsfasen. Særligt har certifi-
ceringsordningen vist sig at være dyr for ombygninger og mindre bygge-
rier. Derfor fortsætter styrelsen det gode samarbejde med deltagerne i ta-
skforcen, hvor fokus vil være at finde løsninger, der kan afhjælpe proble-
merne for de mindre byggerier og ombygninger af ældre ejendomme.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer.
Ændring af reglerne om byggearbejder, der er undtaget fra ansøgning
om byggetilladelse
Udkastet til ændringen af bygningsreglementet indeholdt for sekundære
bygninger som garager o.l. forslag om, at opførelse og tilbygninger på
tilsammen højst 50 m
2
samt ombygninger, der ikke udføres som en præ-
accepteret løsning, vil kræve byggetilladelse. I forhold til enfamiliehuse o.
l. er det tilsvarende foreslået, at ombygninger, der ændrer de bærende
B 221 - 2020-21 - Supplerende svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvornår ministeren forventer at oversende en orientering til Folketinget om, hvordan det går med at få rettet op på certificeringsordningen m.v., til indenrigs- og boligministeren
2422103_0005.png
5/24
konstruktioners virkemåde, eller ikke udføres som en præ-accepteret løs-
ning, vil kræve byggetilladelse.
BPST har besluttet, at den foreslåede ændring ikke gennemføres. Det skyl-
des, at BPST efter udkastet blev sendt i høring, er blevet opmærksom på,
at den tilsigtede, beskedne sikkerhedsmæssige gevinst ikke står mål med
de konsekvenser, som den foreslåede ændring må forventes at have for
byggeriets pris og bygherres administrative byrder. Dette uanset, at ingen
af høringsparterne har haft bemærkninger i den anledning.
Ændring af reglerne om anvendelse af certificeret statiker for en række
byggerier
DABYFO Kreds Vestjylland, Dansk Håndværk, Dansk Live, Danske Ad-
vokater, DI Dansk Byggeri, EKAS Rådgivende Ingeniører og Historiske
Huse finder det er positivt, at konstruktionsklasse 1 udvides, så eksempel-
vis shelters og lignende kan opføres uden brug af certificerede rådgivere.
Dansk Håndværk foreslår imidlertid, at grænsen burde hæves fra 150 m
2
til 200 m
2
, da mange enfamiliehuse i Danmark er 200 m
2
og dermed vil
kunne undtages fra krav om anvendelse af certificeret statiker.
EKAS Rådgivende Ingeniører foreslår, at grænsen for enfamiliehuse æn-
dres til 3 etager, da mange ældre enfamiliehuse huse har udnyttet hane-
båndsloftet og dermed havner i konstruktionsklasse 2 med krav om tilknyt-
ning af certificeret statiker ved den mindste ombygning.
Anerkendelsesudvalget for statikere (IDA) pointerer, at det med ændrin-
gen bliver muligt at gennemføre byggerier med vandret lejlighedsskel i 2
etager uden brug af certificeret statiker, som der ikke ses begrundelse for.
Kommentarer
Ændringen udvider mængden af byggerier, som kan henregnes til konse-
kvensklasse CC2, men som kan indplaceres i konstruktionsklasse 1, med
en række simple, traditionelle og mindre byggerier.
BPST noterer, at Dansk Håndværk ønsker at udvide den forslåede ændring
til fra 150 m
2
til 200 m
2
. BPST noterer ligeledes, at EKAS Rådgivende
Ingeniører ønsker at udvide den forslåede ændring til også at omfatte en-
familiehuse m.v. op til 3 etager.
BPST tager disse bemærkninger med i det videre arbejde.
Til Anerkendelsesudvalgets bemærkning om begrundelse for lempelsen for
etageboliger i 2 etager med vandret lejlighedsskel vurderer BPST, at der
B 221 - 2020-21 - Supplerende svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvornår ministeren forventer at oversende en orientering til Folketinget om, hvordan det går med at få rettet op på certificeringsordningen m.v., til indenrigs- og boligministeren
2422103_0006.png
6/24
ikke er sikkerhedsmæssige udfordringer ved, at der ikke er krav om tilknyt-
ning en certificeret statiker til disse byggerier ud fra byggeriernes stør-
relse, kompleksitet og erfaringerne med denne type byggerier.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer.
Ændring af reglerne om dokumentation af brandsikkerhed
DABYFO Kreds Vestjylland, Dansk Håndværk, Danske Advokater, Hi-
storiske Huse og KL er positive over, at der indføres mulighed for at do-
kumentere brandsikkerheden med ”brandteknisk begrundet vurdering”.
BUILD og DBI fremhæver, at det vil være væsentligt at få beskrevet an-
vendelsesområdet for denne metode. Københavns Kommune opfordrer til,
at vejledningerne til kapitel 5 revideres, så metoden fremgår af vejledning.
Danske Beredskaber henstiller til, at ændringer til vejledninger i forbin-
delse med beskrivelse af metoden sendes i kommentering og anbefaler, at
metoden jævnligt evalueres.
Kommentarer
BPST indarbejder retningslinjer for og eksempler på metoden ”brandtek-
nisk begrundet vurdering” i bygningsreglementets vejledning om brand i
kapitel 8 om eftervisning. Ændringerne i denne vejledning sendes ud til
kommentering.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer.
Ændring af reglerne om den certificeredes virke og tilhørende dokumen-
tation
Anerkendelsesudvalget for statikere (IDA), DABYFO Kreds Vestjylland,
Danske Beredskaber og Københavns Kommune mener, at ændringen om
begrænsede certifikater er problematisk, da den åbner for, at personer iso-
leret kan opnå certificering til konstruktioner, som har betydning for sik-
kerheden af hovedkonstruktionen, og at det ikke kan forudsættes, at den
certificerede har kompetencer til at vurdere betydningen for hovedkon-
struktionens sikkerhed.
Hvis ændringen fastholdes, ønsker Anerkendelsesudvalget for statikere
(IDA) og DABYFO Kreds Vestjylland, at der udarbejdes vejledning om
rammerne for begrænsede certifikater.
Danske Beredskaber og Københavns Kommune spørger, hvad hensigten
er med ændringen af § 510.
B 221 - 2020-21 - Supplerende svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvornår ministeren forventer at oversende en orientering til Folketinget om, hvordan det går med at få rettet op på certificeringsordningen m.v., til indenrigs- og boligministeren
2422103_0007.png
7/24
Danske Beredskaber mener, at brandrådgivere bør erklære, at byggeriet er
indsatstaktisk traditionelt.
Kommentarer
Selvom begrænsede certifikater reguleres i certificeringsbekendtgørelsen,
og bygningsreglementet alene angiver kravene til byggearbejdet, der do-
kumenteres af certificerede rådgivere med et begrænset certifikat, kan
BPST i det aktuelle høringsnotat bemærke, at i de tilfælde, hvor certifice-
ringen er begrænset til eksempelvis altaner, vil ansøgers kompetencer og
erfaringer skulle dække alle relevante statiske forhold og heraf sikkerheds-
mæssige konsekvenser for hovedkonstruktionen. Derved sikres det, at den
certificerede statiker med begrænsning, dækker byggearbejdet i sin hel-
hed.
BPST er enig i, at det er relevant at udarbejde vejledning om, hvordan
rammerne om begrænsede certifikater kan udfoldes, så der ikke opstår
tvivl om, hvilken certificeret rådgiver der kan benyttes til et givent byggeri.
Databasen over certificerede statikere og brandrådgivere vil endvidere
blive opdateret, så certificerede rådgivere med begrænsning kan identifi-
ceres.
BPST kan bemærke, at hensigten med ændringen af § 510 er at præcisere,
at redningsberedskabets indsatsforhold skal dokumenteres på brandpla-
nerne.
Danske Beredskabers bemærkning om, at brandrådgivere bør erklære om,
hvorvidt byggeriet er indsatstaktisk traditionelt, imødekommes ved at det i
starterklæringen skal angives, hvorvidt byggeriet er indsatstaktisk traditi-
onelt.
Ændring af reglerne om dokumentationskrav ved ansøgning om bygge-
tilladelse
Dansk Håndværk, Danske Advokater, Danske Arkitektvirksomheder og
DBI er positive over, at dokumentation for indplacering i brand- og kon-
struktionsklasse lempes, da det vil medvirke til, at byggerier hurtigere kan
sættes i gang, og prisen på certificerede rådgivere mindskes.
Københavns Kommune mener, at dokumentationen, som skal fremsendes
ved ansøgning om byggetilladelse, er reduceret i en sådan grad, at der i en
række sager kommer til at mangle relevant dokumentation for at kommu-
nen kan godkende indplacering i konstruktionsklasse.
B 221 - 2020-21 - Supplerende svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvornår ministeren forventer at oversende en orientering til Folketinget om, hvordan det går med at få rettet op på certificeringsordningen m.v., til indenrigs- og boligministeren
2422103_0008.png
8/24
DABYFO Kreds Vestjylland og EKAS Rådgivende Ingeniører beder om
en uddybning af, hvad der menes med formuleringen ”der foreligger”, så
det er tydeligt, hvorvidt dokumentationen skal indsendes til kommunen i
forbindelse med starterklæringen.
Anerkendelsesudvalget for statikere (IDA) mener, at det er uklart, hvad
der ligger i ordet ”fyldestgørende kontrolplan og kontrolrapport” og fore-
slår at ”fyldestgørende” ændres til ”en til projektets stade svarende”.
Kommentarer
Hensigten med ændringen er, at der i forbindelse med ansøgning om byg-
getilladelse kun skal indsendes den dokumentation, der er nødvendig for,
at kommunalbestyrelsen kan vurdere, om byggeriet er indplaceret korrekt
i brand- og konstruktionsklasse.
BPST vurderer ikke, at dokumentationskravene er reduceret i en sådan
grad, at der vil opstå sager, hvor der kommer til at mangle relevant doku-
mentation. Dokumentationen for indplacering i konstruktionsklasser skal
fortsat indeholde tilstrækkelig dokumentation for indplacering i konstruk-
tionsklasser, herunder de fornødne konstruktionstegninger hvis nødven-
digt. Det er den certificerede rådgiver, der skal sikre, at der indsendes
tilstrækkelig dokumentation.
Den foreliggende dokumentation skal ikke indsendes, men dog foreligge.
Det vil sige, at eksempelvis kontrolplan og kontrolrapport ikke skal ind-
sendes sammen med dokumentation for indplacering i konstruktionsklasse.
Der skal foretages den nødvendige kontrol af den indsendte og forelig-
gende dokumentation, hvilket fordrer, at der foreligger kontrolplan for
denne dokumentation, og at kontrollen heraf er dokumenteret i kontrolrap-
porter. Kontrolplan for udførelsen skal ikke indsendes ved ansøgning om
byggetilladelse, da den ikke er nødvendig for kommunalbestyrelsens vur-
dering om indplacering i konstruktionsklasse. Det er derfor ikke et krav,
at denne foreligger, når starterklæringen udarbejdes, men den skal fore-
ligge, inden udførelsen planlægges og igangsættes.
BPST er enig i Anerkendelsesudvalgets forslag om, at kontrolplan og kon-
trolrapport skal svare til byggeriets stadie.
Ændring af reglerne om kontrol af dokumentation for bærende kon-
struktioner og brandforhold samt om kontrolniveauer for dokumenta-
tion af bærende konstruktioner
Københavns Kommune fremhæver, at det ikke er præciseret, hvordan snit-
fladen er mellem kontrolplaner for de bærende konstruktioner.
B 221 - 2020-21 - Supplerende svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvornår ministeren forventer at oversende en orientering til Folketinget om, hvordan det går med at få rettet op på certificeringsordningen m.v., til indenrigs- og boligministeren
2422103_0009.png
9/24
Københavns Kommune spørger, om kontrolrapporterne skal ajourføres lø-
bende.
EKAS Rådgivende Ingeniører mener, at det i § 523 bør tydeliggøres, at
udførelsen af arbejdet ikke må påbegyndes inden, der foreligger en kon-
trolleret og accepteret statisk dokumentation, herunder en detaljeret kon-
trolplan for udførelsen.
EKAS Rådgivende Ingeniører ønsker en ny tabel, som angiver minimums-
niveauet for den certificerede statikeres kontrol. EKAS Rådgivende Inge-
niører pointerer desuden, at bilag 3, tabel 2, efter ændringen omhandler
kontrol generelt og ikke kun uafhængig kontrol.
Anerkendelsesudvalget for statikere (IDA) foreslår, at der henvises til de-
finitioner og beskrivelser af kontrolniveauer i SBi-anvisning 271, da kon-
trolniveauerne ikke er defineret i bygningsreglementet.
DBI og Vejle Kommune påpeger, at der bør være harmonisering mellem
§ 493, stk. 1, og bilag 1, tabel 3.
DBI foreslår, at det i bilag 3, tabel 4, bør opdateres, så kontrolniveau for
”brandprøvning” tilføjes i brandklasse 4. DBI foreslår derudover, at bilag
3, tabel 5, bør opdateres, så ”brandteknisk begrundet vurdering”, ”kompa-
rativ analyse” og ”brandprøvning” fremgår.
Kommentarer
Snitfladen mellem kontrolplaner for de bærende konstruktioner fremgår af
§ 524, og denne bestemmelse ændres ikke. Til Københavns Kommune
spørgsmål kan BPST oplyse, at kontrolplanerne løbende skal ajourføres i
forhold til byggeriets stadie. En kontrolrapport kan per definition ikke
ajourføres, da en kontrolrapport er statisk og ikke dynamisk.
Til EKAS Rådgivende Ingeniørers bemærkning kan BPST oplyse, at der
skal foreligge en kontrolplan for udførelsen, inden udførelsen igangsættes.
BPST kan yderligere oplyse, at kontrol af dokumentation skal gennemfø-
res, inden dokumentationen kan danne grundlag for det videre arbejde.
Dette medfører, at der foreligger en kontrolleret statisk dokumentation og
en detaljeret kontrolplan for udførelsen, inden udførelsen igangsættes.
Til EKAS Rådgivende Ingeniørers ønske om en tabel, der angiver mini-
mumsniveauet for den certificerede statikeres kontrol, kan BPST bemærke,
at niveauer for den kontrol, som de certificerede rådgivere skal udføre i
forbindelse med assistance og uddelegering, fremgår af kapitel 32-34.
B 221 - 2020-21 - Supplerende svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvornår ministeren forventer at oversende en orientering til Folketinget om, hvordan det går med at få rettet op på certificeringsordningen m.v., til indenrigs- og boligministeren
2422103_0010.png
10/24
BPST er enig i EKAS Rådgivende Ingeniørers bemærkning om, at bilag 3,
tabel 2, alene vedrører uafhængig kontrol og ændrer bilaget i overens-
stemmelse hermed.
BPST imødekommer Anerkendelsesudvalgets forslag ved at tilføje i § 527,
at kontrolniveauer skal være i overensstemmelse med principperne i SBi-
anvisning 271.
BPST ændrer bilag 3, tabel 1, så bilaget er i overensstemmelse med § 493.
BPST imødekommer DBI’s forslag og opdaterer bilag 3, tabel 4 og 5.
4. Afstand til vej
DABYFO Kreds Nordjylland, Dansk Live, Danske Advokater, KL og Kø-
benhavns Kommune er tilfredse med, at der indføres en byggeret for en
bygnings afstand til vej, som sparer både bygherrer og kommunerne for en
ressourcekrævende opgave med helhedsvurderinger.
DABYFO Kreds Nordjylland er imidlertid uforstående over, at byggeret-
ten for en bygnings afstand til vej er udformet med forskellige højdegræn-
seplaner for forskellige typer af byggerier og mener, at reguleringen er så
kompleks, at den ikke er forståelig for borgeren og for sagsbehandleren i
kommunen. DABYFO Kreds Nordjylland og Hørsholm Kommune mener,
at den valgte model ikke tilnærmelsesvis svarer til den tidligere afstands-
regulering mod vej, der var gældende indtil 1. januar 2021.
Arkitektforeningen og Steiner Bakke, arkitekt m.a.a. er bekymret for, at
reglerne om afstand til vej vil komplicere byggeriet yderligere og bemær-
ker, at der i medfør af de tidligere regler kunne bygges i 8,5 m højde 2,5
m inde på grunden, men at det efter nye regler vil afhænge af vejens
bredde, hvor højt og hvor tæt på vej, der kan bygges. Arkitektforeningen
og Steiner Bakke, arkitekt m.a.a. bemærker hertil, at det for mange vil be-
tyde nye muligheder for byggeri helt ud til skel mod vej, og Steiner Bakke,
arkitekt m.a.a. påpeger, at konsekvensen omvendt kan være en reduktion
af muligheden for bygge i højden inde på grunden.
Billund Kommune ønsker at få uddybet, hvorfor og på hvilken baggrund
afstandskrav på 2,5 m til vejskel er ophørt efter 10 års praksis.
DABYFO Kreds Nordjylland, DABYFO Kreds Vestjylland, Horsens
Kommune, KL og Kolding Kommune undres over begrebet ”vejlinje” og
spørger, hvad der menes hermed. DABYFO Kreds Nordjylland ønsker, at
begrebet uddybes på vejledningsniveau, hvis begrebet fastholdes.
DABYFO Kreds Nordjylland foreslår, at ordet ”matrikelskel” ændres til
B 221 - 2020-21 - Supplerende svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvornår ministeren forventer at oversende en orientering til Folketinget om, hvordan det går med at få rettet op på certificeringsordningen m.v., til indenrigs- og boligministeren
2422103_0011.png
11/24
”vejskel”, og at formuleringen ”udlagt linje mod vej” udgår. Københavns
Kommune er af den opfattelse, at der er tale om en dobbelt formulering,
når både formuleringen ”udlagt vejlinje” og ”fastsat vejlinje for udvidelse
af vej” indgår i bestemmelserne.
Geodatastyrelsen bemærker, at der indføres en ny terminologi for skel med
betegnelsen ”matrikelskel på egen grund”. Geodatastyrelsen mener, at det
bør overvejes at anvende en ensartet terminologi for skel for at undgå be-
grebsforvirring, og foreslår at formuleringen ”matrikelskel på egen grund”
erstattes med ”skel” eller ”skel mod vej”.
Vejle Kommune mener, at formuleringen ”mod vej må højden ikke være
over” indikerer, at overskridelsen af denne højde er forbudt, men at en af-
vigelse fra byggeretten ikke er forbudt, men er et forhold, der skal vurderes
i forbindelse med helhedsvurderingen.
DABYFO Kreds Vestjylland vurderer, at ændringerne af byggeretten med
indførelse af ”modstående vejlinje” vil medføre en øget vejledning og
sagsbehandling. Horsens Kommune mener, at begrebet ”modstående
vejlinje” gør, at der skal foretages en meget konkret vurdering i hver sag,
fordi vejens bredde aldrig er den samme. Hørsholm Kommune mener også,
at de foreslåede bestemmelser er vanskelige at administrere, idet den
”modstående vejlinje” er svær at definere.
DABYFO Kreds Vestjylland foreslår derfor, at byggeretten i alle tilfælde
fastsættes til 1,4 x afstand til matrikelskel mod vej på egen grund, som
efter DABYFO Kreds Vestjyllands opfattelse vil minde om den tidligere
byggeret, hvor afstanden var fastsat til 2,5 m til matrikelskel mod vej.
KL mener, at den foreslåede regulering er meget problematisk, og at der
er risiko for, at den bliver opfattet som en meget voldsom indgriben i byg-
herrers ret til at indrette sin bebyggelse hensigtsmæssigt. KL mener, at de
foreslåede begreber og beregningsmetoder er svære at forstå for bygherre,
rådgiver, entreprenører og sagsbehandleren i kommunen. KL er derfor af
den opfattelse, at reguleringen som minimum vil kræve, at det i forvejen
meget omfattende vejledningsmateriale til BR18 skal vokse endnu mere.
DABYFO Kreds Nordjylland, DABYFO Kreds Vestjylland, KL og Hørs-
holm Kommune fremhæver, at byggelovens § 8 bør ændres, så der kan
indføres hjemmel til et direkte afstandskrav til vej ved at indføre en hjem-
mel til en afstand på 2,5 meter, som tidligere har været almindelig anvendt.
Hørsholm Kommune vurderer, at de ændrede bestemmelser vil give anled-
ning til mange helhedsvurderinger, da det i mange tilfælde vil give mening
af gå ud over byggeretten.
B 221 - 2020-21 - Supplerende svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvornår ministeren forventer at oversende en orientering til Folketinget om, hvordan det går med at få rettet op på certificeringsordningen m.v., til indenrigs- og boligministeren
2422103_0012.png
12/24
Konstruktørforeningen mener, at der med de foreslåede ændringer til af-
stand til vej er tale om væsentligt skærpede krav til sekundære byggerier.
Konstruktørforeningen mener videre, at det vil indebære, at der fortsat i en
del tilfælde skal udarbejdes helhedsvurderinger.
Kommentarer
BPST anerkender, at de foreslåede ændringer om afstand til vej i §§ 177-
183 er komplekse, og at det kan være vanskeligt at fastsætte vejlinjen.
Der har imidlertid været en meget stor efterspørgsel – især fra kommu-
nerne – om at genindføre en byggeret i forhold til afstand til vej, således
at alle byggerier ikke skal helhedsvurderes og dermed have en byggetilla-
delse. Byggeloven giver alene mulighed for, at der i bygningsreglementet
kan fastsættes regler om forholdet mellem bygningens højde og dens af-
stand til vej.
For at imødegå høringssvarene om, at reglerne er komplekse, og at det
kan være vanskeligt at fastsætte vejlinjen, vil BPST indarbejde eksempler
i vejledningen til kapitel 8 om byggeret og helhedsvurdering. Desuden vil
BPST undersøge, hvorvidt de nævnte udfordringer bedst løses ved en æn-
dring af byggeloven.
Med de foreslåede bestemmelser om afstand til vej har BPST forsøgt til-
nærmelsesvis at ramme en lignende byggeret, som var gældende før 1. ja-
nuar 2021. Heri ligger, at der ikke er tale om helt den samme byggeret,
men at BPST har forsøgt at ramme det samme niveau, med enkelte undta-
gelser, som eksempelvis at der ikke længere kan bygges i 8,5 meters højde
2,5 m fra skel mod vej. Det er dog ikke noget nyt, at der kan bygges direkte
i skel mod vej. Det var også muligt i den oprindelige bestemmelse før 2008.
Byggelovens § 9 har til formål at sikre, at der i en bebyggelse opnås bedst
muligt lysforhold. Formålet varetages ved, at bestemmelsen regulerer en
bebyggelses højde mod vej ved et forhold mellem højden og vejens bredde
og dermed bebyggelsens afstand til modsatliggende bebyggelse. Det er
BPST’s opfattelse, at i områder, hvor der er udlagt særligt brede veje, kan
kommunen benytte sig af andre redskaber som eksempelvis de planmæs-
sige i form af lokalplaner for at sikre, at der ikke bygges direkte i vejskel.
I flere høringssvar stilles der spørgsmål til formuleringen om ”modstå-
ende vejlinje” eller ”udlagt linje mod vej” samt ”fastsat linje for vejens
udvidelse”, hvilket der anføres må forstås som dobbelteffekt. Til dette kan
BPST oplyse, at begrebet vej defineres som det areal, der er udskilt til vej,
B 221 - 2020-21 - Supplerende svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvornår ministeren forventer at oversende en orientering til Folketinget om, hvordan det går med at få rettet op på certificeringsordningen m.v., til indenrigs- og boligministeren
2422103_0013.png
13/24
hvor vejens linjer, vejlinjer, er vejens målsatte matrikulære skel kaldet vej-
skel mod andre ejendomme eller det areal, der er udlagt til vej i matriklen,
og de i matriklen viste stiplede linjer er vejens linjer; vejlinjer.
Som supplement til dette er der i teksten tilføjet en sætning, hvoraf det
fremgår, at hvis der er fastsat en linje for vejens udvidelse, regnes den
dertil. Her er der reelt tale om vejbyggelinjer, der er vejens udvidelsesmu-
ligheder, der omtales i byggelovens § 10, stk. 2, og i vejlovgivningen. En
vejbyggelinje er i vejlovgivningen defineret som en sikringslinje, hvor
vejmyndigheden er påtaleberettiget. Der er således tale om de linjer der
udgør afgrænsningen af vejen af de sikringslinjer, der er udlagt. Dette er
adskilte begreber.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer udover, at ordet ”ma-
trikel” udgår af de foreslåede bestemmelser om afstand til vej.
5. Vedvarende energianlæg (VE-anlæg)
Københavns Kommune mener, at kommunerne med den foreslåede æn-
dring om VE-anlæg bliver pålagt tidsfrister og dermed en prioritering af
en særlig sagstype på baggrund af anden lovgivning.
Horsens Kommune fremhæver, at ansøgningsportalen Byg og Miljø skal
tilpasses i forbindelse med den foreslåede ændring om VE-anlæg. Horsens
Kommune mener, at i de tilfælde kommunen er nødt til at bede om mere
materiale, forlænges sagsbehandlingstiden en uge, hvilket medfører, at
kommunen kan være forhindret i at overholde bestemmelsen, hvis ansøger
ikke indsender det materiale, der anmodes om.
Danske Beredskaber spørger, om den foreslåede bestemmelse kun vedrø-
rer selve VE-anlægget, eller om den også vedrører de tilhørende installati-
oner til anlægget, herunder eksempelvis rør- og kabelføring.
Danske Beredskaber fremhæver, at der ikke er konkrete krav til VE-anlæg
i de brandmæssige bestemmelser og pointerer, at VE-anlæg er ligeså
brandfarlige som oplag af eksempelvis faste stoffer.
Kommentarer
Den foreslåede ændring om elproducerende VE-anlæg gennemføres som
led i implementeringen af VEII-direktivets
1
art. 16 i dansk ret. Art. 16 har
1
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2018/2001/EU af 11. december 2018 om fremme af anvendelse af
energi fra vedvarende energikilder, EU-Tidende 2018, nr. L 328, side 82.
B 221 - 2020-21 - Supplerende svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvornår ministeren forventer at oversende en orientering til Folketinget om, hvordan det går med at få rettet op på certificeringsordningen m.v., til indenrigs- og boligministeren
2422103_0014.png
14/24
til formål at lette den administrative proces for etablering af elproduce-
rende VE-anlæg for at fremme anvendelsen af vedvarende energikilder.
Da byggetilladelsen er en af flere tilladelser, der er relevant for etablering
af elproducerende VE-anlæg, bliver behandling af ansøgning om bygge-
tilladelse i forbindelse med disse anlæg underlagt tidsfristerne i art. 16.
BPST vurderer ikke, at elproducerende VE-anlæg bliver en prioriteret
sagstype henset til tidsfristernes længde på henholdsvis to og et år, som er
den tid, kommunerne har til at behandle en ansøgning om byggetilladelse
til et elproducerende VE-anlæg fra det tidspunkt, alle ansøgninger omfat-
tet af tidsfristen er indleveret i fyldestgørende stand.
Til Horsens Kommunes bemærkning om, at Byg og Miljø skal tilpasses i
forbindelse med den foreslåede ændring om VE-anlæg, kan BPST oplyse,
at Energistyrelsen har været i dialog med KL om nødvendigheden heraf i
forbindelse med besked til kontaktpunktet om, at ansøgning om byggetil-
ladelse er indleveret i fyldestgørende stand.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at der siden bygningsreglementet er
sendt i høring, er blevet foretaget en justering i Energistyrelsens udkast til
bekendtgørelse om kontaktpunkt og tidsfrister for tilladelsesprocessen for
VE-anlæg
2
, om at kontaktpunktet ikke skal koordinere med de øvrige rele-
vante myndigheder om eksplicit fastsættelse af starttidspunktet for hvert
VE-projekt. Det vil sige, at den enkelte kommune ikke skal give kontakt-
punktet besked om, når ansøgning om byggetilladelse til et elproducerende
VE-anlæg er indleveret i fyldestgørende stand. Det skal imidlertid stadig
være muligt for Energistyrelsen at indhente oplysninger fra hver myndig-
hed om datoen for modtagelse af en fyldestgørende ansøgning, således at
kontaktpunktet på opfordring kan fastslå og oplyse andre om påbegyndel-
sestidspunktet for den samlede tidsfrist. Som følge af denne justering vur-
deres det ikke at være relevant at ændre Byg og Miljø.
Til Horsens Kommunes bemærkning om, at kommunerne får vanskeligt
ved at overholde bestemmelsen i de tilfælde, hvor ansøgeren ikke indsen-
der fyldestgørende oplysninger og materiale, kan BPST bemærke, at tids-
fristen først begynder at løbe, når samtlige ansøgninger, der er relevante
for det pågældende elproducerende VE-anlæg, er indleveret i fyldestgø-
rende stand. Den tid, som kommunen bruger på at indhente fyldestgørende
oplysninger fra ansøgeren, indgår således ikke i den samlede tidsfrist.
2
Bekendtgørelse nr. 1215 af 5. juni 2021 om kontaktpunkt og tidsfrister for VE-tilladelsesprocessen
B 221 - 2020-21 - Supplerende svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvornår ministeren forventer at oversende en orientering til Folketinget om, hvordan det går med at få rettet op på certificeringsordningen m.v., til indenrigs- og boligministeren
2422103_0015.png
15/24
BPST kan bemærke, at der skal søges om byggetilladelse til selve VE-
anlægget og ikke til dets tilhørende ledningsnet, rør- og kabelføring m.v.,
og den foreslåede bestemmelse gælder derfor alene for selve anlægget.
Til Danske Beredskabers bemærkning om farligheden kan BPST bemærke,
at bemærkningen ikke relaterer sig til selve ændringen af den administra-
tive proces vedrørende VE-anlæg, men primært til indsatstaktiske forhold,
som ikke er en del af bygningsreglementet.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer.
6. Administrative konsekvenser for erhvervsliv og principper for agil
erhvervsrettet regulering
Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering (OBR) vurderer, at be-
kendtgørelsesudkastet medfører administrative konsekvenser for er-
hvervslivet.
OBR vurderer, at bekendtgørelsesudkastet samlet vil medføre administra-
tive lettelser for erhvervslivet over 4 mio. kr. OBR har derfor gennemført
en måling af de administrative lettelser.
Resultatet af målingen viser, at bekendtgørelsesudkastet medfører løbende
administrative lettelser for erhvervslivet på ca. 29 mio. kr. årligt. De admi-
nistrative lettelser vedrører følgende ændringer:
Ændring af konstruktionsklasse 1, jf. § 489, stk. 1. Ændringen in-
debærer, at flere byggerier kan indplaceres i konstruktionsklasse 1
frem for konstruktionsklasse 2. Ændringen forventes at påvirke ca.
200 byggerier årligt, og disse byggerier vil fremover ikke skulle
have tilknyttet en certificeret statiker.
Ændring af krav til metode for dokumentation af brandsikkerhed,
jf. §§ 492 og 493, stk. 1, nr. 3. Ændringen indebærer, at der frem-
over er mulighed for at dokumentere brandsikkerhed ved en
”brandteknisk begrundet vurdering” for byggeri i brandklasse 3 og
4, som er en simplere og mindre tidskrævende dokumentationsme-
tode end metoderne ”komparativ analyse” og ”brandteknisk di-
mensionering”. Ændringen forventes at påvirke ca. 450 byggerier
årligt.
Ændring af krav til dokumentation for indplacering i konstrukti-
onsklasse, jf. § 503, stk. 1. Ændringen indebærer, at omfanget af
dokumentation for indplacering i konstruktionsklasse, der skal
B 221 - 2020-21 - Supplerende svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvornår ministeren forventer at oversende en orientering til Folketinget om, hvordan det går med at få rettet op på certificeringsordningen m.v., til indenrigs- og boligministeren
2422103_0016.png
16/24
fremsendes ved ansøgning om byggetilladelse, præciseres og lem-
pes. Ændringen forventes at påvirke ca. 2.500 byggerier årligt.
Ændring af krav til dokumentation for indplacering i brandklasse,
jf. § 511. Ændringen indebærer, at omfanget af dokumentation for
indplacering i brandklasse, der skal fremsendes ved ansøgning om
byggetilladelse, præciseres og lempes. Ændringen forventes at på-
virke ca. 3.750 byggerier årligt.
Ændring af kontrolniveauer, jf. bilag 3, tabel 2. Ændringen inde-
bærer, at kontrolrapporter og kontrolniveauerne for dokumentation
for det udførte byggeri nedjusteres, hvorved omfanget af kontrol
mindskes. Ændringen forventes at påvirke ca. 2.500 årlige bygge-
rier i konstruktionsklasse 2 og ca. 300 årlige byggerier i konstruk-
tionsklasse 3.
BPST har i forbindelse med præhøringen af bekendtgørelsesudkastet vur-
deret, at principperne for agil erhvervsrettet regulering ikke er relevante
for de konkrete ændringer i bekendtgørelsesudkastet. OBR har ingen be-
mærkninger hertil.
BPST har ikke bemærkninger til ovenstående.
B 221 - 2020-21 - Supplerende svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvornår ministeren forventer at oversende en orientering til Folketinget om, hvordan det går med at få rettet op på certificeringsordningen m.v., til indenrigs- og boligministeren
17/24
Bilag 1 – høringsparter
Advokatrådet – Advokatsamfundet
Altinex Oil Denmark
Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation
Anerkendelsesudvalget for statikere ved Ingeniørforeningen Danmark
Ankenævnet på Energiområdet
APPLIA Danmark
Arbejdstilsynet
Arkitektforeningen
Astma – Allergi Danmark
Banedanmark
BAT-Kartellet
BCK (Branchen for Kaffe- og Convenienceløsninger)
Bips-Byggeri, Informationsteknologi, Produktivitet og Samarbejde
Beredskabsstyrelsen
Beskæftigelsesministeriet
BL – Danmarks Almene Boliger
Blik- og Rørarbejderforbundet
BOSAM - Boligforeningernes Sammenslutning i Danmark
Brancheforeningen Danske Byggecentre
Brancheforeningen for Bygningssagkyndige og Energikonsulenter
Brancheforeningen for Storkøkkenudstyr
Byens Ejendom
Byggeskadefonden
B 221 - 2020-21 - Supplerende svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvornår ministeren forventer at oversende en orientering til Folketinget om, hvordan det går med at få rettet op på certificeringsordningen m.v., til indenrigs- og boligministeren
18/24
Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse
Byggesocietet
Bygherreforeningen
Bygningsfredningsforeningen (BYFO)
Bygningsstyrelsen
Børne- og Undervisningsministeriet
Center for Indeklima og Sundhed i Boliger
Connect Sport
DABYFO – Forum for Danske Bygningsmyndigheder
DANAK
Dancert – Teknologisk Institut
Danmarks Tekniske Universitet, Institut for Byggeri og Anlæg
Danmarks Lejerforening
Danmarks Tekniske Universitet
Dansk Arbejdsgiverforening
Dansk Brand- og Sikringsteknisk Institut
Dansk Byggeri
Dansk Center for Lys
Dansk Ejendomsmæglerforening
Dansk Energi
Dansk Erhverv
Dansk Fjernvarme
Dansk Gasteknisk Center
Dansk Industri
Dansk Live
B 221 - 2020-21 - Supplerende svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvornår ministeren forventer at oversende en orientering til Folketinget om, hvordan det går med at få rettet op på certificeringsordningen m.v., til indenrigs- og boligministeren
19/24
Dansk Metal
Dansk Miljøteknologi
Dansk Standard
Dansk Teater
Dansk Ungdoms Fællesråd
Dansk Varme Service, DVS
Dansk Ventilation Service
Danske Advokater
Danske Arkitektvirksomheder
Danske Beredskaber
Danske Handicaporganisationer
Danske Kloakmestre
Danske Lejere
Danske Regioner
Danske Udlejere
DANVA
Den Danske Landinspektørforening
Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø
Det Økologiske Råd
DHI Danmark
DI Byg
DI Dansk Byggeri
DI Digital
DI Energi
DI Fødevarer
B 221 - 2020-21 - Supplerende svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvornår ministeren forventer at oversende en orientering til Folketinget om, hvordan det går med at få rettet op på certificeringsordningen m.v., til indenrigs- og boligministeren
20/24
DI Handel
DI Rådgiverne
Domstolsstyrelsen
Drivkraft Danmark
E.On Denmark A/S
Ejendomsforeningen Danmark
Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet
Energiforum Danmark
Energiklagenævnet
Energinet
Energistyrelsen
Energiservice A/S
Energitjenesten
Erhvervslejernes Landsorganisation
Erhvervsministeriet
Erhvervsstyrelsen
ETA Danmark A/S
Eurofins
Evida
FABA
Finans Danmark
Finansministeriet
Finanstilsynet
Fiskeristyrelsen
Forbrugerrådet TÆNK
B 221 - 2020-21 - Supplerende svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvornår ministeren forventer at oversende en orientering til Folketinget om, hvordan det går med at få rettet op på certificeringsordningen m.v., til indenrigs- og boligministeren
21/24
Forbundet Arkitekter og Designere
Forbundet Træ- Industri-Byg i Danmark (3F)
FORCE Technology
Foreningen af Danske Kraftvarmemærker
Foreningen af Rådgivende Ingeniører
Foreningen af Slutbrugere af Energi
Forsikring og Pension
Forsvarsministeriet
Forsvarsministeriets Ejendomsstyrelse
Forsyningstilsynet
FSR Danske Revisorer
Fødevarestyrelsen
Glasindustrien
God Adgang
Grundfos
HE-sekretariatet
HOFOR
HORESTA
Hovedstadens Beredskab
Ingeniørforeningen Danmark
Justitsministeriet
Kommunernes Landsforening
Konstruktørforeningen
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Kooperationen
B 221 - 2020-21 - Supplerende svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvornår ministeren forventer at oversende en orientering til Folketinget om, hvordan det går med at få rettet op på certificeringsordningen m.v., til indenrigs- og boligministeren
22/24
KTC - Kommunalteknisk Chefforening
Kulturministeriet
Københavns Erhvervsakademi
Landbrug & Fødevarer
Landbrugsstyrelsen
Landsbyggefonden
Landsforeningen for Bygnings og Landskabskultur
Lejernes Landsorganisation
Ligestillingsafdelingen
LO
Maskinmestrenes Foreningen
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Miljøministeriet
Miljøstyrelsen
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
MOLIO – Byggeriets Videncenter
Naturstyrelsen
NGF Nature Energy
Nævnenes Hus
Nævnenes Hus - Byggeklageenheden
Nævnenes Hus – Planklagenævnet
Parcelhusejernes Landsforening
Plan Energi
Plastindustrien
Praktiserende Landinspektørers Forening
B 221 - 2020-21 - Supplerende svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvornår ministeren forventer at oversende en orientering til Folketinget om, hvordan det går med at få rettet op på certificeringsordningen m.v., til indenrigs- og boligministeren
23/24
Realdania
Rambøll
Rørforeningen
SEGES
SikkerhedsBranchen
Sikkerhedsstyrelsen
Skatteministeriet
Skorstensfejerlauget
Slots- og Kulturstyrelsen
SMV Danmark
Social- og Ældreministeriet
Statsministeriet
Statens Byggeforskningsinstitut
Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte
Stålcentrum
Sundhedsministeriet
Sundhedsstyrelsen
SYD Energi
Syddansk Universitet
TEKNIQ Arbejdsgiverne
Tekniq Installatørernes Organisation
Teknologisk Institut
Teleindustrien
Træinformation
Uddannelses- og Forskningsministeriet
B 221 - 2020-21 - Supplerende svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvornår ministeren forventer at oversende en orientering til Folketinget om, hvordan det går med at få rettet op på certificeringsordningen m.v., til indenrigs- og boligministeren
24/24
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Varmepumpefabrikantforeningen
VELTEK
Vindmølleindustrien
Vinduesindustrien – Wind Denmark
Ørsted
Aalborg Universitet
Aarhus Universitet