Tak for det, formand. Forslagsstillerne ønsker at pålægge regeringen at afskaffe certificeringsordningen for brandrådgivere og statikere for mindre byggerier. I stedet foreslås det, at sagsbehandlingen af mindre byggeri og byggeri i brandklasse 2 skal tilbageføres til kommunerne. Jeg vil indlede med at takke for beslutningsforslaget, for jeg er helt enig i, at dele af ordningen ikke har fungeret optimalt. Det skal der selvfølgelig findes løsninger på.
Regeringen har derfor også igangsat en række ændringer af ordningen, som vil træde i kraft den 1. juli 2021. Derfor er jeg heller ikke enig i den løsning, som anvises i beslutningsforslaget. Den er hverken hensigtsmæssig eller tidsmæssigt muligt, og beslutningsforslaget vil, hvis det bliver vedtaget, medføre nye problemer og flaskehalse for byggeriet. Beslutningsforslaget vil medføre, at byggeriets parter igen skal omstille sig til nye måder at gøre tingene på, og det kan blive en kilde til mere forvirring og uro.
Der er ingen tvivl om, at Bygningsreglement 2018 og certificeringsordningen har været og fortsat er en stor forandring for hele byggebranchen, for bygherrerne og for kommunerne, og særlig rådgivere og kommuner har skullet omstille sig til nye roller og ny ansvarsfordeling samt til den ændrede måde at organisere den tekniske byggesagsbehandling på. Certificeringsordningen blev først obligatorisk at anvende den 1. januar 2020, så ordningen er stadig relativt ny. Ligesom med alt andet nyt tager det tid at tilpasse sig de mange komplekse sagsgange i en byggesag, så ordningen kan fungere efter hensigten.
I den tid, hvor den har virket, er reglerne løbende blevet justeret med henblik på at finde et passende dokumentations- og kontrolniveau, der forener hensynet til sikkerhed med hensynet til fleksibilitet og administration, og der er yderligere justeringer på vej. Netop nu er størstedelen af reglerne i høring, og det er min forventning, at størstedelen af de problemstillinger, der fremhæves vedrørende ordningen, kan løses inden for rammerne af de ændrede regler.
Omstillingen af den tekniske byggesagsbehandling er desuden sket i en tid, hvor det går rigtig godt for byggeriet. Der er den højeste byggeaktivitet i 50 år, og det skal vi jo alle sammen være glade for, for så er der job til folk og boliger til folk. Coronakrisen har ikke påvirket aktiviteten i bygge- og anlægssektoren. Den er tværtimod steget, og der er ikke udsigt til, at fremgangen stopper lige foreløbig. Aktiviteten er hjulpet godt på vej af f.eks. den aftale, vi har lavet om renovering af de almene boliger. Derudover har anlægsloftet været suspenderet i 2020, og det er blevet ekstraordinært løftet i år. Det medvirker selvfølgelig til en højere byggeaktivitet.
Væksten kan også ses i antallet af byggesager, der ifølge Bygnings- og Boligregistret er steget voldsomt de seneste år. Mens der i 2019 blev oprettet 27.000 byggesager, blev der i 2020 oprettet hele 51.000 byggesager. Det er jo altså næsten en fordobling. Tendensen vidner om et byggeboom, der selvsagt er medvirkende til at skabe længere ventetider og højere priser for både byggevarer, håndværkere og rådgivere. Når byggeriet buldrer derudad som nu, presser det samtidig de administrative systemer i kommunerne.
Forslagsstillerne ønsker, at mindre byggeri ikke skal omfattes af de samme krav som større byggeri. Allerede nu er det sådan, at der er forskellige krav til mindre byggerier og større byggerier. Gennem inddelingen i brand- og konstruktionsklasser er det en såkaldt bagatelgrænse, der afgør, om der skal tilknyttes en certificeret rådgiver til et byggeri eller ej. For byggeri i den laveste sikringsklasse, dvs. i brand- og konstruktionsklasse 1, skal man have en byggetilladelse af kommunen, men man skal ikke have en certificeret rådgiver til at dokumentere og kontrollere byggeriets sikkerhedsniveau. Det skyldes, at der ikke er særlig stor risiko for, at konstruktionerne eller brandsikringen svigter, og hvis ulykken alligevel sker, vurderes konsekvenserne at være begrænsede.
Byggeri i sikkerhedsklasse 1 omfatter f.eks. almindelige enfamilieshuse, dobbelthuse, rækkehuse, mange industri-, lager- og avlsbygninger, mindre transportable konstruktioner såsom telte og skurvogne, sommerhuse, kolonihavehuse, campinghytter m.v. Ud over byggerier i sikkerhedsklasse 1 er der også byggerier, der hverken skal have byggetilladelse eller efterses af en certificeret rådgiver. Det gælder f.eks. simpelt og ufarligt byggeri som garager, carporte, udhuse og drivhuse.
Der er dog også byggeri, der kan virke simpelt og ufarligt, men som ikke nødvendigvis er det. En mindre ombygning af et etageboligbyggeri, hvor man f.eks. gerne vil have fjernet en væg, er i mange tilfælde helt uproblematisk, men hvis væggen er bærende, er det vigtigt, at der tages højde for det, da det kan påvirke hele bygningens konstruktion. I det tilfælde er det også vigtigt, at der f.eks. er styr på, om over- eller underboen har fjernet en væg. Hvis de bærende konstruktioner i etageboligbyggeriet svigter, kan det have ganske alvorlige konsekvenser. Derfor er der i disse tilfælde behov for at få en certificeret statiker ind over projektet til at vurdere, om sikkerheden er i orden.
Jeg er enig i, at der stadig er mange områder, hvor det er meningsfyldt og helt sikkert at fjerne kravet om en certificeret rådgiver. Derfor bliver listen over byggeri, der ikke kræver en certificeret rådgiver, endnu længere med de ændringer, der netop er sendt i høring. Listen vil bl.a. omfatte mindre kontor- og skolebyggeri, butikker og forsamlingslokaler som eksempelvis sheltere, bålhytter og grillhytter.
Forslagsstillerne ønsker, at den tekniske byggesagsbehandling af byggeri i brandklasse 2 skal tilbageføres til kommunerne. Selv om brandklasse 2 er den laveste klasse af byggeri, hvor der kræves en certificeret brandrådgiver, er der ikke nødvendigvis tale om et simpelt byggeri. Brandklasse 2 omfatter således byggerier helt op til 45 meters højde, dvs. omkring 16 etager. Det kan f.eks. være etageboligbyggeri, større hoteller og kontorbygninger. Mange skoler, fritidsordninger og en række plejeboliger indplaceres også i brandklasse 2. Byggeri i brandklasse 2 er altså langt mere kompliceret end byggeri i brandklasse 1, der ikke kræver en certificeret rådgiver.
Der er samtidig større risiko for, hvis brandsikringen svigter, at en ulykke skulle ske. F.eks. kan en brand sprede sig, og der kan i værste fald ske personskade. Derfor synes jeg også, det er på sin plads, at en certificeret brandrådgiver efterser, om sikkerheden er i orden. Det gælder ligesom ved statikernes arbejde først og fremmest om sikkerhed.
Den kommunale tekniske byggesagsbehandling på brand- og konstruktionsområdet er blevet afskaffet. Derfor har mange af landets kommuner ikke længere de nødvendige kompetencer til at løfte den opgave. Det vil derfor hverken være hensigtsmæssigt eller muligt at tilbageføre den tekniske byggesagsbehandling til kommunerne med så kort et aftræk, som forslagsstillerne ønsker. Jeg mener derfor, at en sådan løsning med stor sandsynlighed vil indebære nye problemer og endnu længere ventetider.
Jeg kan forsikre jer om, at jeg følger ordningen tæt, og at Bolig- og Planstyrelsen arbejder meget hårdt med at justere de forhold, som er uhensigtsmæssige. Det gøres ikke kun i samarbejde med branchen, men også med Kommunernes Landsforening og med en række kommuner, som separat er inddraget i arbejdet med at få løst de problemer, der opleves med ordningen. Der er dog grænser for, hvor meget der kan ændres på reglerne uden også at mindske sikkerhedsniveauet. Derfor er det vigtigt, at konsekvenserne nøje overvejes, inden der laves om på reglerne. Jeg er ikke interesseret i forhastede ændringer, for i min optik er det vigtigt med en inddragelse af branchen og kommunerne, så man ikke ender med at skabe nye udfordringer og usikkerheder.
Selv om der helt åbenlyst har været vanskeligheder ved at overgå til certificeringsordningen for brandrådgivere og statikere, er det min klare forventning, at ordningen fuldt indfaset vil have en positiv effekt for byggeriet i Danmark og vil medføre, at der opleves en ensartet efterlevelse af de tekniske bestemmelser for brandsikring og konstruktioner på tværs af kommunerne. Regeringen har som nævnt allerede iværksat en række initiativer, der skal løse udfordringerne på området, også når det gælder de mindre byggerier. Disse ændringer træder i kraft den 1. juli 2021. Herefter vil der til efteråret blive foretaget en evaluering med henblik på at vurdere, hvorvidt der er behov for at gennemføre yderligere tiltag.
På den baggrund skal jeg meddele, at vi fra regeringens side ikke kan støtte beslutningsforslaget.